Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: foder-skötsel-burar
Läst 4032 ggr
ElinJL
0

Vad får era kaniner att äta?

Här tänkte jag att ni kunde skriva vad ni har för matskålar och vattenskålar/flaskor till era kaniner?

Vad dom får för mat och hur mycket?

Sen om dom får nå grönsaker och om ni använder saltsten?

Vad ni har hö:et i för någon och ja allt sånt! :D

/Elin 
Medarbetare på Tävlingshundar

Blogg - http://eelliinnsaventyr.weebly.com

Nickel
0

Jag har plast skålar som man hänger på gallret till nästan alla mina kaniner att ha vatten i. 2 st har en annan skål som står på golvet. 
Jag har inga matskålar för jag lyckas alltid ta sönder eller slarva bort dom. Så lägger pelletsen bara på ngt rent ställe i buren.
Jag ger rabbfor till mina. Mellan en msk och 1 dl får dom. Vissa har svårt att hålla vikten och då är rabbforen jättebra tycker jag :)
Höet lägger jag i hö-bollar som jag hänger i en märla som jag har spikat fast på väggen. Använder inte saltsten.
Mest får dom väl brocoli och morot, men det blir inte varje dag. Och så äter dom gräs, maskrosblad och löv varje  dag i hagarna. :)

eamy
0

då börjar jag :P

jag har 2 kaniner Totte och Regna.

Totte har en rosa kattmat skål som är köpt på rusta, sen en limegrön vatten skål köpt på brommazoo:) har köpt en hö häck till han också (bilden)

Regna har en röd matskål med vita prickar på köpt på Brommazoo, hon har en vattenflaska och höet ligger bara på marken :P

sen får dom Royal rabbit blandat med stampe, Regna 13 v får 1 dl om inte mer , Totte 1 år och lite mer får 0,75 dl

dom får morötter varje kväll, sen brukar dom få paprika liiite kål (blom,vit mm) broccoli, gurka, tomat ibland lite äpple.

det är typ det mina kaniner får och har :P juste brukar torka äpple och morot så det ligger i maten också:)

ElinJL
0

#1 Lägger du bara maten på backen? :P

/Elin 

ElinJL
0

#2 okej :) Har dina saltstenar?

/Elin 

Nickel
0

#3 Jag lägger den i spånet. Bra också får dom som är två i samma bur, så kan jag sprida ut det mer, så behöver dom inte sitta och trängas för att äta :P När det är vinter och jag har halm också brukar jag lägga det på deras sitthylla, så det inte blir alldeles för jobbigt att hitta allt.

ElinJL
0

Okej :P

/Elin 

eamy
0

mina kaniner springer löst i huset så båda kan hoppa in i varandras bur och i ena buren har jag en saltsten, då jag tycker att det är bra jag vet ju inte om dom får tillräckligt med salt i maten eller inte :)

ElinJL
0

Okej :)

/Elin 

eamy
0

jupp:)

kan inte du också skriva ??

OneSound
0

Mina kaniner (tre hermelinkorsn. väger ca 1 kg alla tre) får dela på ett stort äpple, stor morot plus 1/4 dl stampepellets till frukost, sen något liknande med samma fodermängd till middag.

Sedan har de jämt rikligt med hö i buren, det ligger löst eftersom de älskar att gömma sig i det trots att de har en massa halm nu :)

Vatten har två i flaska och en i skål. När vattnet ryser får alla i skål.

Mina får inte saltsten.

Sen får de kvistar och sådant. Idag fick de en päronkvist var och lite blåbärsris :)

Aut viam inveniam aut faciam

ElinJL
0

Okej, Jätte kul att så många vill skriva! :)

Mina kaniner får:

Mina honor får ½dl Edel och hanarna får 1dl Edel! ;) Hö:et ligger i Höhäckar till alla utom en som har höboll då jag bara har 7 höhäckar!

Mina får mat i skålar som hänger på gallret och vatten i sånna skålar också! Nästan alla har så utom min stora jätte som behöver mer och en annan som har vatten i en stor skål! ;)

Dom får vatten i vattenflaskor på somrarna då jag tycker det är bättre och blir inte lika smutsigt! ;)

Mina kaniner bor på bara halm på vintrarna och spån/halm på somrarna men tror att jag kör med bara halm då också!  ;)

Mina får knäckebröd/äpple/morot/sallad/kvistar inte varje dag utan dom kanske får äpple ena dagen och sen morot andra osv.

Mina kaniner har inte saltstenar men funderade på om jag kanske skulle ha det till dom… Vad tycker ni? :)

/Elin 

LoveYourRabbit
0

Mina får fodret Stampe, dom får ½dl på morgonen, och lika mycket på kvällen, då får dom också frukt eller något sånt :) Kvistar och sånt försöker jag se till att dom hela tiden har tillgång till ^^

Dom har matskålar som jag ställer på deras sitthyllor. Dom har fri tillgång till hö, den ena har i en höboll & den andre har sitt hö i kycklingnät som jag har satt fast på väggen, med en öppning upptill!

Vattnet finns i vattenflaskor =)

Har för tillfället inte saltsten till dom ;)

♥Somriga hälsningar från Vilma♥

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni ♥

Hannaelskarkaniner
0

Mina ninisar får en slags pellets som heter Teurlings. Teurlings går att köpa på arken zoo och jag tycker att det är bra och kaninerna verkar älska det. Dom får 0,5 dl på sommaren per kanin och 1 dl på vintern per kanin 1 gång om dagen Glad På sommaren använder jag vattenflaskor till mina kaniner som dricker ur vattenflaskor, annars skålar. På vintern använder jag keramik skålar till alla kaninerna eftersom keramik gör så att vattnet inte fryser lika snabb som i en vanlig porslinsskål. Jag använder ej vattenflaskor på vintern eftersom kaninerna kan fastna med tungan på "pipen" eller så kan vattenflaksan spricka. Jag lägger höet i hökorgar som jag köper på arken zoo. Jag köper typ bara på arken zoo, hehe. Men djuraffärer ligger ju oftast nära så då är det ju bara pch gå in där och köpa lite foder eller nåt Tungan ute

Kaninerna får oftast grönsaker en gång om dan. Saltsten finns hos dom kaniner som gillar saltstenar. Jag ger dom även äppelkvistar. Flört

// Hanna

eamy
0

#11 ja du vore köpa in kankse 3 saltstenar och skicka runt den :) det är bra om dom känner att dom behöver salt :) särskillt på sommaren :)

ElinJL
0

Okej! :)

/Elin 

[Becca-]
0

Jag har just nu 2 Dvärgkorsningar (Hermelin/Dvv/Lejonhuvad) på 5 månader. Vilda och Charlie kallas dem (om någon nu skulle vilja veta).
Dem har varsinna matskålar i rostfritt som sitter på en ställning (används till katter och hundar). Och en akitaskål som vattenskål.
Just nu så får dem 1/2 dl var av Stampepellets blandat med havre på morgonen, 1-2 tsk Rabbit Royal på kvällen/eftermiddagen. Och torkade morötter eller annan grönsak på kvällen.

Har som regel att dem får minst 2 olika sorter grönsaker per dag,
och frukt eller havregrynsgröt någon gång i veckan.
Alltid tillgång till färskt hö, och det äter dem med stor aptit. Och höet lägger jag ovanpå halmen i buren.
Det var nog allt.

[hejhejnaffy]
0

Mina 2 kaniner får pellets och lite grönsaker typ 3 gånger i veckan.

Jag har höet i en höboll med en bjelra på.

JAg har en varren flaska som är ca 2 dl men jag ska köpa en till lika stor men dom får endå atten 2 gånger om dan.

JAg har andvänt saltsten men många seger att dom kan få någon sjukdomm av det så bara om dom har barn i magen eller behöver saltsten så har vi det. Ruth och Ruffsan (mina kaniner)

får komma ut minst en halvtimme varje dag som alla kaniner ska

ElinJL
0

Får dina kaniner bara vatten 2 gånger om dan :O Har dom inte fri tillgång?

/Elin 

[hejhejnaffy]
0

#18 jo detä r kalart dom har men jag mena att jag bytar och fyller på 2 gånger om dan. =)

Det recker väll?

ElinJL
0

Haha, Jaha xD Trodde att dom bara fick dricka 2 gånger om dan xD

/Elin 

[hejhejnaffy]
0

Nej så skulle jag aldrig göra =)

[Becca-]
0

#11: Ang. om din fråga att köpa in saltsten till kaninerna, så tycker jag absolut inte att du ska göra det.
I brist på sysselsättning i buren kan en kanin börja gnaga på saltstenen, den får i sig mycket salt som inte är bra.
Saltet kan orsaka njursten, som i sin tur gör att kaninen dör.

Så jag skulle inte rekommendera det!
Eftersom din kanin får nämligen i sig det saltet som den behöver i pelletsen.

[nataschaj]
0

Så här ser mina mat rutiner då.

3 kaniner har jag dvv.

3 metalskålar (vet inte vad dem heter men tror de heter så)

pellets/havre 2msk/var

en sån korg som man oftast har kompost i (med hål elr vad man ska kalla de, men se bloggen min så ser ni den, bloggen finns på min press)

Vad för sorts hö det är, vet jag inte.

oftast får dem morötter, men köper olika grönsaker ibland. och då får dem ca3dl tillsammans i en större skål.

saltsten får dem ej.

Jag har 2 skålar med vatten i. (står på kaninhuset)

[h-malm]
0

Jag har 3 kaniner, varav en på foder ;) 2 ddv och en vädurskorsning.

Nisse dvv, 4,5 år: Har en grön matskål och grön vattenflaska. Får hö på botten av buren. Blå hörn-toalett.

Kväll: ½ dl stampe pellets blandat med lite havre

Morgon: Grönsaker

-----------------------------------------------------------------------------------

Bella dvv, 4 månader: Har en röd vattenflaska och en limegrön matskål. Får hö i höhäck.

Kväll: ½ dl stampe pellets blandat med lite havre

----------------------------------------------------------------------------------

Wille vädurskorsning, 6 månader: Har en grå/beach matskål, en grå/beach vatten skål som hänger på buren och en blå vattenflaska. Får hö i höboll. Blå hörn-toalett.

Kväll: 3/4 stampe pellets och 1/4 havre, sammanlagt 1 dl.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag har inte saltsten till någon av dom. Dom har spån och halm i buren, hanarna har hus och honan bodel och sitthylla.

Workingdog
0

Min Lejonhuvade kanin och lejonhuvade dvv på 5 och 6 månader bor i samma bur. Dom får lite mer än 1 dl. Av ett blandfoder. Nej inte sånt man köper utan det är edel, lucern, cuni pro och lite kornkross. Sen får grönsaker varje dag, oftast morötter och broccoli eller blomkål, men nu får dom även torkade löv och det varierar lite. Hö:et ligger i en höhäck. Och dom har en vattenflaska

Min vädurskorsning på snart 4 månader får ca 1 dl av maten ( samma mat som dom andra ) och hö:et sitter i en höhäck och även hon har vattenflaska och får samma grönsaker som dom andra.

Jag har inte saltsten till mina

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Emzan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag har två kaniner, Ludde och Soie :)

De har en varsin vattenflaska på somaren. på vintern har de en rostfri vattenskål var (men jag har 3 st totalt)

Ludde har en röd plast matskål, soie har en vit plast matskål och så har jag ytterligare 2 plastmatskålar, limefärgade.

Sedan så har jag en vattenflaska till transportbur och en vattenskål att sätta på galler i transportburen.

Kaninerna får edel pellets och de har hö dygnet runt köpt från en bonde, fint och grönt hö.

De får grönsaker varje dag, om det finns hemma.

www.ezmiez.se - Tazz Hoppkaniner

ElinJL
0

Okej :D

/Elin 

JuliaB
0

Mina kaniner får 1dl pellets per dygn. Jag ger dom Edel, men nu har jag börjat blanda i Rabbit Royal, vilket jag tycker är jättebra.

Dom får varierande grönsaker varje dag, tex. Morötter & Brocolli

På vinterhalvåret så har kaninerna en varsin Akitaskål som matskål och en Keramikskål till vattnet. Ibland är det väldigt svårt att få ut isen, men den brukar komma ut ganska lätt ändå.

På sommaren har dom även då Akitaskålar som matskål. Fast istället för Keramikskål använder jag vattflaskor.

Höet serveras i en Hökorg, som fylls på varje gång det tar slut.

/Julia

ElinJL
0

:D

/Elin 

sarajanson
0

Alla mina 6 kaniner äter hästfoder (då jag har häst) Muslie tror jag det heter , havrefri. Dom får jätte fin päls av det och dom ÄLSKAR DET ! :)

Höet får fyra st i höheck och dom andra har på golvet då dom inte räcker ;)

Vattnet har jag i plastskålar på vintern (vet inte vad dom heter) och Vattenflaska på sommaren :) Dom har såklart fri tillgång till vatten och hö ! :D

Dom får hårtbröd/Grösaker/sallad/morot även annat gått kan tillkomma ;)

Dom får också på sommaren gräs varje dag och hårt bröd.

Nu i vinter ska jag börja ge dom torkade brännnesslor och grankvistar, jag har hört att grankvistarna är bra för dom och att dom får bra sysslesättning :) eller ? Vad tycker ni ?

Några av mina kaniner har sitthylla dock inte alla men det ska införskaffas snart ! :) Men alla har bon att kunna gå in i :)

På vintern har jag halm och liite spån och på sommaren bara spån, halm i boet :)

Ingen får saltsten. :)

/Sara :D

nykanin
0

jag har två honor på 6 veckor de delar bur och där har de:

en matskål i typ porslin i den finns de havre och lite pellets inge direkt mått och de fyller jag på en gång om dagen

sedan har jag en vatten flaska som jag också byter varje dag

och såklart hö i en hö häck fast de äter inte från den utan de äter från de som är utspett i halmet.

de börjar ochså äta lite smått av grönsaker och gräs ;)

Mvh Linnéa

Saaara
0

vattenskålar/flaskor till era kaniner? Jag anvander vattenskalar till mina. ^^

Vad dom får för mat och hur mycket? Stampe pellets, men pa sommaren far dom massa gras och ho saklart. :) Brukar nt ge dom pellets pa sommaren.  :P

Sen om dom får nå grönsaker och om ni använder saltsten? Anvander nt saltsten men gronsaker och sant far dom lite da och da.

Vad ni har hö:et i för något? Vanligt angsho. :P

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Bolten]
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Jag har vanliga vattenflaskor till mina kaniner, rätt jobbigt att fylla jämfört med vatten skålar men tycker att vattnet blir smutsigt och skvätts ut så fort annars.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Jag ger mina en blandning av rabbit royal och rabbfor. Funkar jätte bra för mina och de får mellan 0,5 - 1 dl.

Grönsaker och saltsten? Grönsaker får mina dagligen och använder inte saltsten eftersom jag är emot de ;p

Vad har ni hö:et i? Jag har de i "påshållarna" från ikea och det funkar bra till mina :)

bellamollylovee
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Kör på vattenflaskor till dom :)

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Stampe serveras i våra skålar, 1/2-1 dl.

Grönsaker och saltsten? Grönsaker, inte saltsten.

Vad har ni hö:et i? Höhäck eller på marken.

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

NelliZ
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Vattelnflaska :) fast på vintern när vattnet fryser kör jag vattenskål.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Min kanin får djur&natur kanin och marsvins pellets. Hon är en hermelin och får ca 3 matskedar per dag.

Grönsaker och saltsten? Har ingen saltsten. Men grönsaker får hon varje dag! Morötter och äpple är favoriterna, ibland även gurka.

Vad har ni hö:et i? Höhäck eller på golvet.

//Julia

KaninPiggelin
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Vattenflaska + skål till mina tre vuxna ninisar, och bara skål till min snart 4 månaders tjej :)

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Alla kaniner förutom en av mina vuxna får två msk foder om dagen + hö + gräs + grönsaker/frukt

Grönsaker och saltsten? Ingen saltsten har jag men grönsaker ges varje dag.

Vad har ni hö:et i? Höhäck hos mina vuxna ninisar och på golvet åt min lilla tjej :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

NaDa...
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Vattenflaska, men en kall vinter kan jag ha flaska och skål.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Grönsaker varje dag, typ Brockoli,vitkål (lite),motot,palsternacka,sallad (lite) och kokt potatis. ibland får de frukt som godis, varsin liten brödbit varje dag, Hö eller gräs, beroende på väder, Torrfoder (rabbit royal) runt 1 dl på vintern och 1 tsk på sommarn, kvistar och blåbärsris får de varje vecka.

Grönsaker och saltsten? Ingen saltsten, Grönsaker ger jag minst 3 olika sorter varje dag.

Vad har ni hö:et i? Har det på marken, ibland lägger jag in det i deras rör, så att de får slita ut det, men oftast är det bara på marken.

~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

julianelly
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? orange vattenskål till min lilla Nelly som inte lärt sig dricka hur flaska..

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Hon får lite mer än ½ dl pellets varje morgon 

Grönsaker och saltsten? inga grönsaker .. bara saltsten

Vad har ni hö:et i? Höhäck (:

Jetaime
0

Vattenflaska: Classic 600ml
Skålar: Keramikskålar (olika färger och sorter) till pelletsen och plastskålar när dom får grönsaker.
Mat/grönsaker: Hö, gräs och grönsaker och dom som har svårt att hålla vikten ger jag även pellets till. Då är det Selectiv blandat med örter. Mängden varierar per kanin men ca 0.5dl.
Saltsten: Ingen saltsten eller mineralstenas osv.
Hö: I höhäck, höboll eller på marken

Alecsandrala
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Vattenflaskor sommartid, akitaskålar vintertid.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Sommartid får alla fyra carrier i olika mängd mellan 0,5dl till fri tillgång, vintertid får tre av fyra carrier. Isla (den fjärde) får en blandning mellan carrier och cuni complete på vintertid för att hon tappar lätt hull och "CC" ger henne det extra hon behöver.

**Grönsaker och saltsten?
**Grönsaker får de varje dag, dom får allt mellan äpple, päron, broccoli, vitkål, morötter, rädisor, gurka osv. En av mina kaniner har saltsten då hon behöver det, dock endast sommartid.

Vad har ni hö:et i? Höet ligger i deras höhäckar i lagom höjd att de inte kan fastna i det men i bra höjd så de får kämpa lite för att nå, de aktiveras av det. Ibland lägger jag också det i höboll. Vintertid lägger jag även in hö och halm i deras hus/under sitthyllan för att dom ska kunna värma sig enklare.

Ejmah
0

Jag har akita skålar med tjock kant till nästan alla mina kaniner utom 2 st som har en metallskål och en har i keramik. pga av att de gnager sönder plastskålarna och slänger runt med matskålarna i buren.

Jag har vatten flaskor och vatten aoutomater till mina.

Saltsten får de inte då det kan bli som ett maniskt beroende att de slickar för mycket på saltstenen.

Hö får de antingen i en höhäck eller rakt in i buren.

Har Rabbit royal blandat med edel till mina kaniner de för mellan ½ dl- 2 dl beroende på kanin.

Sen får de olika grönsaker lite då och då.

/Ems

Caroline.H
0

Vattenskål/flaskor till kaniner? Min kanin har både vattenskål och vattenflaska.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? Just nu får hon ingen pellets alls eftersom att det är jag som glömt att köpa(A). Men hon kommer att få ca 2 matskedar om dagen i vinter sen och på sommaren blir det antingen bara en eller så får hon inget alls.

Grönsaker och saltsten? Har igen saltsten, grönsaker får hon, docm är jag väldigt dålig på att komma ihåg att ge henne grönsaker, men hon brukar få i princip varje dag.

Vad har ni hö:et i? Just nu har hon höet i en stor höboll men i vinter ska jag skaffa höhäck.

//Caroline

Körsbär
0

Vattenskål/flaska till kaninen? Flaska i buren och vattenskål i hagen.

Vad ger du dom för mat och hur mycket? jag ger honom ½ dl (kan bli lite mindre ibland) skullebokaninblandning varje dag på morgonen.

Grönsaker och saltsten? Ingen saltsten här inte! Men grönsaker får han varannandag något sånt annars äter han gräss!

Vad har ni hö:et i? Jag har hö:et i en höhäck, men ibland lägger jag ner lite på "golvet".

Skålarna? Han har en personlig skål som är drejad på gotland, men det är knappt att allt får plats i den,så den används bara ibland.Annars har han plast skålar som pasar perfekt!