Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 1081 ggr
marty94
2011-08-26 10:48
0

Börja hoppa

Hej!
Jag vill bara få detta bekräftat.
Visst är det att man får börja träna kaninen när den är 3 månadetr och börja tävla vid 4månader??

PrinzeZz
2011-08-26 11:24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

får och får, man får börja träna när man vill,men kanske inte ska förrens de är 3 månader. rätt med 4 månader för tävling Glad

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

marty94
2011-08-26 18:02
0

Haha jojo men enligt reglementet är det vell så? :O
Men det är sant ^^
Tack!

PrinzeZz
2011-08-26 20:40
0

står inget i reglementet när och hur man får träna, det är inte upp till förbundet utan en själv som ägare Glad

claryy
2011-08-26 22:31
0

Jag börjar hoppträna tidigast när dom är 3,5 månader gamla:) Man ska inte hoppa kaninerna innan dom är klara i skelettet,det är skadligt;)

Pelzi
2011-08-26 22:55
0

Lös hoppa i hagen går nog bra, men jag började först träna med mina när dom var 5 månader :P innan löshoppade jag med dom :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

claryy
2011-08-26 23:20
0

#5 Fast man bör ju inte löshoppa dom förtidigt heller, det är ju ingen skillnad där;)

PrinzeZz
2011-08-27 00:27
0

kan ju skriva hur jag själv gör.

Jag startar tidigt med sele i hagen (11-12v) och sätter på kopplet ca en vecka innan de blir 3 månader. under den veckan tränar jag grundläggande, höger, vänster, gas och broms. Då sitter det tillräckligt för att sedan vid 3 mån introducera hinder.

Detta beror givetvis på hur kaninen mognar, jag hade 09 en kanin som mognade väldigt fort i psyket, henne startade jag lite tidigare med och det skadade inte alls, tvärtom är hon en av mina säkraste hoppare idag. Sen hade jag en kanin sent 09 som var väldigt "omogen" och som jag väntade tills den var ca 4 månader innan jag ens hoppade. han är idag fortfarande väldigt omogen i psyket och långt ifrån en säker hoppare.

man får göra som man vill i denna fråga, de allra flesta hoppare börjar med hinder vid tre månaders ålder och startar sedan på 4mån-dagen, så gör även jag och jag har inga kaniner som tagit skada av detta.
Tvärtom tror jag att kroppen blir något tåligare om man segstartar tidigt än att man väntar för länge och kör igång väldigt hårt.

Sen kan det även vara skillnad på ras, Vädurskorsningar avlade för hoppning är ju också avlade för att sättas igång tidigt.

kyrkeliden
2011-08-28 00:22
0

som alla nämner så är det verkligen upp till kaninen, men de allra flesta skulle jag säga brukar gå bra att brja så smått å träna redan då. Tänk bara på att inte träna för mkt/för länge eller för högt då så unga djur fortfarande växer mycket.

Jag har haft en jag börjat med senare. dels för jag inte kunde ha honom hemma hos mig just då och det var nog bara bra. En stor kille som växte så ofantligt mycket i den åldern att jag helt enkelt var väldigt försiktig. Sen att Trassel e lite småkorkad kan ju också vara en anledning *host* ^^

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

marty94
2011-08-28 15:11
0

Tack för alla svar!
Jo de ungarna jag hafty har jag börjat selträna ganska tidigt o hoppa ah beroende på kanin.
Blev bara lite osäker på vad som var rekomenderat :)
Den här lilla ungen har inga problem med att gå i sele men kommer vänta med hoppningen ett tag till då jag är rädd att hon ska skada sig, då tänker jag på skellet o så.
Men men :)
Hon är en Dvv korsning tror hon är korsad hare eller något sånt :P
O ja då menar jag självklart kaninrasen hare :P
Många missuppfattar det ;)

KaninPiggelin
2011-08-29 08:27
0

jag började träna hoppning med min vid ca två och en halv månad väldigt försiktigt, man känner när kaninen är redo och det går bra för henne att hoppa :)

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

marty94
2011-08-30 11:02
0

Okej,
Ja jag börjar nog hoppa henne runt tre månader :)