Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 851 ggr
Pelzi
0

Problem med rättuppstående :/

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Dvv har problem med alla rätt uppstående hinder men Xet,trisset och 2an klarar hon av hur fint somhälst det är bara rätt uppstående så river hon bara om det blir högre än 15 cm högt :/

Vad ska jag göra henne för att hon inte ska riva alla rätt uppstående ?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Ninnelille
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Träna träna och träna :) Min albin´hade också vääldiga problem med rättuppstående för ett halvår sedan ungefär :P Men när vi tränade hemma, så tränade vi nästan bara på rättuppstående. Det har lönat sig och nu kan han hoppa dom utan problem! :)
Hoppa lågt på rättuppstående ett tag till, sedan höjer du lite i taget! :)

Pelzi
0

#1 ska träna med henne i dag  med bara rättuppstående då :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Ninnelille
0

#2 gör så! :D

LucyLove
0

Antagligen så hoppar hon för sent/tidigt. När kaniner hoppar t.ex Trisset eller Xet så är det enklare att hoppa. Då ser dom lättare när dom ska hoppa! :) Testa att lägga en pinne framför hindret.

CaptainBunchie
0

Min vuxna korsning är det preciräts tvärtom på ;) Han har svårare med de längre hindrerna och tvåan är supersvår! :o

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Alma-G
0

Ta mitt svar med en nypa salt om jag är ute och cyklar då jag inte har någon vidare koll på kaniner.

Men min ponny hade nämligen samma problem. Då la vi en bom (eller det kanske heter pinne på kaninspråk?) en bit framför. På en kanin kanske det handlar om sju cm ifrån hindret. Detta gör att den får lättare att hitta avsprångspunkten och då lär den sig med tiden att hitta den själv.

Personligen tycker jag inte det låter smart att bara hoppa massa rättuppståenden som någon tipsade om ovan. Ifall den bara river då kanske det leder till dåligt självförtroende hos kaninen? Då låter det bättre att lägga in det i övningar som den är bra på där det finns hinder som den hoppar lätt. Kanske med en förbom/pinne?

Som sagt var, ta det med en nypa salt Glad

LucyLove
0

#6 Det var det jag menade :)

Ninnelille
0

#6 det där med att bara träna på rättuppstående funkade för mig iaf, min kanin tycker ändå fortfarande att det är roligt.

Och dessutom sa jag inte massa, jag sa "nästan bara". Och jag hopptränar ungefär 1 gång varannan vecka. Nu vet jag ju inte hur mkt personen hoppar med sin kanin, men jag utgick efter min träning, som jag också nämde :)

Och som personen sa, så river kaninen inte på låga hinder, och det var det jag sa att h*n skulle hoppa :) Och genom att hoppa lågt, och INTE riva hinder, så bygger ju kaninen upp självfötroendet. Även det sa jag, "hoppa lågt på rättuppstående ett tag till, sedan höjer du, lite i taget"

Så tänk efter innan du skriver något nästa gång :P

Alma-G
0

#7 Sorry, missade det :)

#8 Tillrättavisade absolut inte dig utan skrev vad jag personligen tyckte :) Som sagt var, ta det med en nypa salt.

Ninnelille
0

#9  Ja, men du förstod isf inte vad jag skrev ;)

Alma-G
0

#10 Samt att du uttryckte dig dåligt. Skrev inte det i #9 för jag tycker det låter otrevligt och man vill ju helst ha en trevlig stämning. Men ska du skriva som i #10 kan jag väl skriva så då.

Ninnelille
0

#11 ja men dom verkade ju uppenbarligen förstå, som tur var :) Jag lägger ner det här nu :P Vill inta ha dålig stämning.