Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 801 ggr
[Djurlinnea]
2011-07-13 12:47
0

Börja med hoppning

Jag har tänkt börja hoppa med Nilla. Men eftersom vi inte har börjat med sele och koppel än så kan det ta ett tag.

Har velat vänta med sele eftersom när hon blev 4 månader kom hon in i värsta tonårsperioden. Nu är hon lugnare och nu tycker jag hon är lite mognare för att börja träna om man säger så.

Hon hoppar hemskt gärna i hagen över hinder och kvistar och tunnlar. Och energi kan man då säga att hon har! :)

Är det någon från Norrbotten som tävlar här inne? :)

Sen så är det ju det här med selar. Har svårt att bestämma om jag ska ha bog eller H-sele. Vilket är bäst att hoppa med? Hur långt koppel?

[Kaningården]
2011-07-30 17:49
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag ska tävla i västerbotten,DE spellar ingen roll tror jag vilka selar man ha :)

[.Jylle.]
2011-07-30 19:31
0

Själv har jag en H-sele. Sen så är det upp till dig hur långt koppel du vill ha men det är ganska bra att ha ett koppel som är 2 eller 3 meter!:)

Pelzi
2011-07-31 23:53
0

Jag bor i norrbotten och hoppar Också har inte komit ut på tälingar änn men brukar ha egna in officiella tävlinga hemma hos mig :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

torpetskaniner
2011-08-01 20:41
0

Du borde börja med bogsele, det är bäst på ungkaniner/kaniner som drar mycket. Personligen tycker jag H-sele tar lite för mycket i halsen, iallafall på kaniner som drar..

Ninnelille
2011-08-01 21:22
0

Jag är helt emot H-selar faktiskt. Om man tex ska stanna kaninen, så stoppar du ju den med kopplet, och då drar halsremmen på halsen på kaninen. Därför tycker jag bäst om bröstselar! Går inte det använder jag bogselar. Skulle aldrig falla mig in att använda h-sele, hur bra kaninhantering jag än har! Jag är kanske lite nojjig men det är min åsikt! :P

torpetskaniner
2011-08-01 21:44
0

#5 Håller faktiskt med dig, det drar för mycket. Dock är ju H-selar det som är lättast att få tag på :/ Tycker djuraffärer ska börja med bröst och bogselar också. Letar bröstsele med knäppning vid halsen..

[.Jylle.]
2011-08-01 21:45
0

#6 Får man tävla med bröstsele eller bogsele?

claryy
2011-08-01 21:59
0

#7 Ja;)

[.Jylle.]
2011-08-01 22:13
0

#8 Båda? Och får man tävla i dom i alla tävlingar?

torpetskaniner
2011-08-02 10:10
0

#9 Ja, i alla hopptävlingar får man tävla med dem. Det är tre selar som gäller, H-sele (där ringen sitter längst bak vid magbandet) bröst- och bogsele.

Ninnelille
2011-08-02 11:09
0

#6 Ja tyvärr.. :// JPrecis, bogselar är så mkt bättre än h-selar! Vrf djuraffärerna inte inser det är ett mysterium.. Då det mest är "små" barn som köper selar till sina kaniner i djuraffärer, där dom är sämst.
Jag letar med bröstsele med halsknäppning, hittade en sida som säljer sådana :D unikaselar.tk

jees
2011-08-02 12:54
0

Det där med selar är nog mycket en fråga om tycke och smak. Jag är inget litet barn precis men jag använder H-sele på mina kaniner och det fungerar alldeles utmärkt. Bröstsele hade jag en kanin som trasslade in sig i på hoppbanan och det var nog bara tur att benen höll på kaninen då. Jag kommer nog alltid att använda H-sele tror jag.

Ninnelille
2011-08-02 17:48
0

#12 Ja precis.. Oj :oo fast har man en för sotr bröstsele så händer det där ju lättare än om man har en som passar perfekt. Tex albins är ju tyvärr lite för stor, det är  drf jag letar ny, för den ska jag specialbeställa efter hans mått :)

[.Jylle.]
2011-08-02 19:39
0

Ok. Bra att veta! :) Tack! Vilken av dom rekomenderar du till hoppning och en kanin som drar väldigt mycket?

Ninnelille
2011-08-02 23:07
0

#14 Bog - eller börstsele :) Min kanin blir lätt väldigt stressad på tävlingsbanan och då funkar det bäst med bröst för mig iaf :)

[.Jylle.]
2011-08-03 14:07
0

#15 Ok!