Nästa år - Blandrasungar efter hoppmamma
Hej!
Jag får bara ta fram en till kull för mamma om jag hittar köpare innan
jag parar. Eftersom jag inte hittade några köpare i vintras så kommer jag para
nästa vår eftersom det är en utekanin. Jag skulle så hemskt gärna vela få avla
kaniner, så om du har något intresse så maila mig! Mamma Mindy är en
svartscheckad Engelsk scheck, väldigt snäll och bra på att hoppa. Tränar inte hoppning nu för att hon inte gillar att ha sele på sig, men hon har fått 2:a pris i en liten lägertävling. Pappa Felix är en villtfärgad Dvärgvädur, underbart lugn, snäll och gosig. Dem säljes INTE som föda, endast som sällskaps eller hopp-kaniner. Pengarna spelar ingen roll, bara dem kommer till bra hem. Pris diskuteras. Detta blir Mindys sista kull så det är sista chansen för en underbar goskompis. Jag går även att nå på ejokinen3@gmail.com och du får gärna kolla på våran hemsida osbylund.tk för mer info om föräldrarna och syskonen.
Hur gammal är mamman? Är hon över ett år och inte haft kull bör du inte para henne. Risken är att hon får feber och kastar ungarna, alt. äter upp dem.
Sen förstår jag inte varför du ska göra en sådan blandning?
Är det inte bättre att du parar med samma ras?
/Elisa
Skulle ev. vara intresserad av en till nästa vår, dock beroende på vart i sverige du bor. :)
Men intresse finns här iallafall! :)
#1 Hon har haft 8 ungar tidigare vad vi vet om. Ras spelar ju ingen roll, jag försöker bara få fram i så snälla och lugna ungar som möjligt och båda föräldrarna har rätt humör.
#2 Bor i Märsta/Sigtuna, i Uppsala.
Snälla finns det inget intresse? 
Om du vill ta en så kallad "hoppkull" borde du tävla mamman om hon är duktig för att visa vad hon går för. Även fast man parar kaniner som inte är "högre" klassade än svår så hittar man ibland inte köpare till alla ungarna..
Du kan ju alltid sälja till djuraffär elr dylikt om du inte får i väg dem. Men jag skulle aldrig ta en kull om jag inte visste att det fanns minst 5-6 intresserade.
Som #1 säger så kanske du borde para med en mer liknande ras..
#5 Det är egentligen ingen hoppkull, men man kan ju träna dem till det. Jag vill inte sälja dem till en djuraffär för då vet jag inte vart dem hamnar. Och det där med rasen så försöker jag bara få fram en väldigt sällskaplig och social kull, och eftersom båda föräldrarna har det perfekta temperamentet så blev det så.