Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 1167 ggr
elet
2011-07-12 20:08
0

Tävla?

Hej! Min kanin är jätte duktig på att hoppa så jag tänkte börja tävla så smått. Men jag undrar lite saker.

Måste man vara medlem i någon klubb för att få tävla? Hur anmäler man sig till tävlingarna? På plats? Krävs viss vaccinering? Hur vet man vilken bana som passar? Övriga regler på banan? Vad kostar det?

Tack på förhand :)

elet
2011-07-14 14:02
0

SNÄLLA finns det någon som kan hjälpa mig?

[Corallens]
2011-07-14 14:28
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du får starta i Mini klassen hur många gånger du vill, och i lätt-klass en gång innan du blir medlem.
Hur man anmäler sig varierar från klubb till klubb, men de flesta använder sig av ett anmälningsforum, och det brukar stå anmälningsrutiner för just den klubben. Så gå in på den klubbens hemsida som du tänker tävla hos, så hittar du info om anmälan där. Vaccinering är inget krav när man ska tävla.

När du börjar tävla så startar du antingen Mini klass (då kan du inte tävla om pinnar mm) eller Lätt klass. Sen kan du välja mellan rak-bana där hindrena står efter varandra eller krokig bana som ser ut ungefär som en bana i hästhoppning. I krok är det ju lite mer att tänka på eftersom man måste styra kaninen mer än i rak, men det är något man får känna efter själv vilket som passar kaninen den första starten. Sen kan man givetvis tävla i både rak och krok.

Regler tror jag det finns ett inlägg om, annars kan du kolla in på skhrf.com. Det finns en del, och känner du dig osäker när du kommer till tävlingen så prata med någon av de andra på plats. Flera som är där har garanterat tävlat innan och vill gärna hjälpa dig! Så ställ frågor!

Startavgiften varierar också mellan de olika klubbarna, men mellan 20-25kr per start :)

Hoppas du fick ut lite av det här svaret iaf!

elet
2011-07-14 15:57
0

tack för hjälpen :D

vad menas med att tävla om pinnar? är det hur många pinnar man vill hoppa? och hur högt är det isf?

[Corallens]
2011-07-14 18:00
0

Nej, utan det är som placeringar skulle man kunna säga. Du får en pinne när du placerar dig (så länge du inte har mer än 4 fel).I lätt klass (där hindrena är 30cm i höga) behöver man 3 pinnar (placeringar) innan man kommer upp i msv klass. I msv behöver man 3 pinnar innan man går upp i svår, och från svår behöver man 5 pinnar innan man går upp i elit.

Gå in under artiklar så tror jag det finns flera användbara artiklar som du kan läsa, och mer om pinnar och höjder på klasser mm hittar du på skhrf.com :)

LoveYourRabbit
2011-07-14 18:01
0

Pinnar är inget om hur högt man ska hoppa. Pinnar är även ett annat ord för uppflyttningspinnar. Kaninen får en pinne ifall den kommer etta, två osv. Hur många pinnar som delas ut beror på hur många som startar. Kaninen får alltid pinne ifall den går dubbelnolla (0 i grunden och 0 i finalen).
Kaninen startar alltid i lätt (ifall man inte väljer att starta i mini), och när den fått 3 pinnar så flyttas den upp till medelsvår, 3 pinnar i medelsvår så kommer den upp till svår och 5 pinnar i svår som kommer den upp till elit. I elit tävlar man om cert.  
Man för bokstavligt talat ingen pinne, utan det skrivs in i kaninens tävlingsbok när den fått pinne.
Pinn systemet finns till för att kaninen inte ska klättra för fort upp i klasserna, och kanske hoppar höjder den inte klara av. 

Kanske inte den bästa förklaringen ^^

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

elet
2011-07-16 16:26
0

Jahaa, tack!!

Nu ska jag bara försöka anmäla mig till en hopptävling… vi får se hur det går! :)

Så om jag förstått rätt så ska jag anmäla mig till den lätta klassen, eftersom min kanin inte har några pinnar?

torpetskaniner
2011-07-16 16:35
0

Yes, lätt ny om det finns. Annars lätt :P

[Corallens]
2011-07-16 16:48
0

Skriv lätt och att den inte har några pinnar, så sätter arrangörerna dig i Lätt Ny om dom har det. Lätt Ny är en klass för de kaniner som inte har några pinnar, och Lätt är för de som har pinnar. Är det många starter kan man dela upp det, och annars kör man både de som har pinnar och de som inte har pinnar i samma klass.