Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 842 ggr
Sweety
0

Nos kanin, Hjälp!

Jag har en kanin som snart fyller ett. Han är väldigt duktig på att hoppa… hemma. När vi är hemma och hoppar klarar han lätt klassade (och vissa medelsvåra) hinder utan problem. Men varje gång vi ska på tävling eller träning så ställer han sig bara framför hindret och börjar nosa. Så kan han sitta i flera minuter medans jag försöker putta lite på honnom och försöka få honnom att hoppa… Vad ska jag göra? Jag antar att jag får "träna" bort det men är det någon som har hafft ett liknande problem? Vad gjorde du isåfall för att få kaninen att sluta nosa? Tacksam för svar då jag ska på tävling i morgon. ;)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Kaninhopp
0

Det brukar kunna vara så att ens kanin nosar väldigt mycket de första starterna ni gör. De brukar ge med sig ju mer din kanin vänjer sig vid tävlingsplatsen :) Bara kämpa på! :)

flack
0

Om du har en utekanin och hindren är inomhus på tävlingen så kan kaninen bli förvirrad p.g.a snabbt miljöombyte. Så då kanske det hjälper att träna inomhus där hemma. Eller tvärtom, om tävlingen är ute och du har en innekanin så träna ute hemma. Annars kanske du kan vara på tävlingen tidigare och "gå banan" innan det riktiga loppet så att hindren inte blir något nytt som måste "undersökas". Något annat du kan göra är att ta med kaninen till nya platser och träna hoppning på så att nya platser inte blir alltför intresseväckande, som till exempel tävlingsbanor.

//Medarbetare på Hamster iFokus och Akvariefisk iFokus.

Sweety
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tipsen båda två! :)

#2 Jag visste inte att man fick gå banan innan tävlingen. Väldigt bra tips! TACK! :D

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

Workingdog
0

#3 man får inte gå banan innan tävling, Och speciellt inte kaninen..

Men det kan ju också vara mycket dofter efter andra kaniner, honor osv som luktar gott för en hane. Men det är bara att kämpa på, det brukar bli bättre med tiden :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

flack
0

#4 Oj jag måste ha blandat ihop det med hästar :S Ledsen för det!

Workingdog
0

#5 haha ja sånt händer :) Man går dock gå banan när dommaren säger till, men då utan kanin ;)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

flack
0

#6 Ja det blev ju lite tokigt där ;)