Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 1724 ggr
Kassy
0

Starta hopptävling?

Om man tänkt att starta EN tävling på en ridskola i kaninhoppning, måste man betala någon form av avgift eller så till någon? Klasserna vi tänkt ha är lätt & lätt ny. Men hur är det med pinnar, anmälningsblanket osv, hur funkar det på en egen tävling som inte är registrerad i SKAF eller någon klubb eller dyl? Hur många fel får man för en rivning av bom/hinder? Tävlingen är för att tjäna pengar till burmaterial som vi ska köpa för att kunna ha sällskapskanin på stallet. Vi ska även ha ponnyridning med två ridskolehästar och käpphäst race.

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Pelzi
0

Du kan ju typ ta 10 kr per startande kanin då tävlar det sägert många :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

LoveYourRabbit
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Då borde det väl bli en inofficiel tävling, som man inte kan få några pinnar i som registreras i SKHRF eller SKAF?

Somriga hälsningar från Vilma

Uppfödning av hoppkorsningar i liten skala, Conejos Hoppkaniner ♥
Conejos Hoppkaniners blogg

"Lev livet, det visas inte i repris."
Sov gott min flicka, 27 april - 4 juni

Kassy
0

# 1 & 2 Tack så mycket :) Då kör vi helt enkelt utan pinnar

Men anmälninsblanketter då?

Och hur många fel är det om dom river ett hinder?

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

LoveYourRabbit
0

Om kaninen river ett hinder (oavsett hur många bommar det är) så får den ett fel, det räknas också som fel ifall kaninen snuddar vid vattnet i vattengraven. Och från medelsvår och uppåt räknas också korrigeringar och efter tre korrigeringar så får kaninen ett fel!

Kassy
0

# 4 okej, men vad är en korrigering? Känner mig väldigt oseriös nu när jag läst på men ändå inte kan sådanthär..:/

LoveYourRabbit
0

Då lyfter man tillbaka kaninen i banan om den exempelvis sprungit ur eller ger den en ny sats genom att backa den lite bakåt ;) Det är svårt i början, men man lär sig! Kan tipsa om boken Kaninhoppning 2 av Lisbeth (?) Jansson, jättebra och man lär sig dom flesta reglerna! :) Sen finns ju även Tävlingsreglementet att se på SKHRFs hemsida ;)

Kassy
0

# 6 Tack! Men måste start och målhinder finnas på tävling?

LoveYourRabbit
0

Det är enklast att ha det när man ska ta tiden ;)

Kassy
0

# 8 Okej ;)

Men som domare, säger man bara typ "välkommen in på banan NAMN och KANINENS NAMN" och om man ger en varning hur säger man det? Typ "NAMN får en varning för att ha gjort blablabla.."?

MusCarro
0

Lättast är väl om ni vet någon som är domare och typ låna in :) De vet ju alla regler osv plus att de har erfarenhet av bedömning.

Caroline Nygren

http://queenskaniner.weebly.com/ *Registrerat i SKHRF*

Kassy
0

# 10 Problemet är att vi inte känner/vet någon.

Men ska start och målhindrerna gå att riva eller ska det vara fast hinder?

LoveYourRabbit
0

Dom ska gå att riva, och dom ska bara vara ca. 10-15 cm höga, och dom räknas inte för rivning ;)

[Corallens]
0

#9 På tävlingar så brukar man ha en kanin på framhoppning, en som väntar på att få starta och en som ska vara på banan. På så sätt får kaninen vila lite mellan framhoppningen och den ska tävla. Så man ropar alltså upp tre namn varje gång:

På framhoppningen ska vi ha ….
Väntar gör ….
Och till start ska vi ha….

Vet inte riktigt vad du menar med varning, eftersom man inte ger ut varningar. Däremot kan man påpeka om någon är lite för hårdhänt med sin kanin eller så. Man säger däremot till vid korrigering, men eftersom ni bara ska ha mini och lätt tycker jag inte ni ska köra mer korrigeringar, det krånglar bara till det för er. Felen och tiden säger ni när kaninen har gått i mål, det är alltså inget ni påpekar under tiden kaninen  hoppar.
Om ni kör med grundomgång och final räknar ni ju ihop tid och fel, och den som har minst fel och snabbast tid vinner.

Hoppas ni förstår lite av de ja skrev iaf ;)

LoveYourRabbit
0

#13 Sen säger man väl också när man har 30 sekunder och när man har 10 sekunder kvar? Kan vara bra att tillägga att på framhoppningen så ska man bara värma upp kaninen genom att den hoppar 2-3 gånger, inte flera vändor.

kaninsnobben78
0

Korrigening  bedyger  Rätta till hur många fel  förare gör fel Lyfter kaninen,tillbaka .Jag har egna tävlingar  och egen hoppklubb  jag ta för 10kr/ start  och träningar för 12kr  som medlem  förut tog jag  tävlingar 20kr /start och träningar för 15kr/ Nu har jag sänkt ner priset  är bättre Nu  så många kan komma då   Jag har  många fel som river

Man få Bestäma själv om man vill ha fel på sin tävling  jag har det mina tävlingar det mycket skoj  ta fel

hur många fel kaninen få och regel me då vet dom de sen om dom vill börja tävlar sin kanin på rikigt tävling

[Corallens]
0

#14 Det är ju inget måste, men det brukar man göra så att föraren har koll på hur lång tid man har kvar. Man har lika lång tid på framhoppningen som man har maxtid på banan, brukar vara 2 eller 2,5 min. Och precis som du säger är det bara för att kaninen ska få prova på att hoppa lite innan start. Man brukar ha 3 eller 4 hinder på framhoppningen, och så räcker det om man hoppar över dom 2 gånger om kaninen hoppar fint. Annars kan man givetvis använda hela sin tid, men man ska ju inte trötta ut kaninen innan start.

Kassy
0

Är minsta avståndet mellan hinder 250 cm eller 180 cm?

Vart ska domaren stå på tävlingsbanan?

Ingen som vet ett videoklipp som man kan se en tävling på?

[Corallens]
0

Avstånden ska vara minst 250cm (enligt vad det står på skhrfs hemsida)

Domarbordet brukar stå bredvid banan, och det ska vara så man ser både start och mål så det är lätt att ta tiden, oftast någonstans på mitten.

Söker du på kaninhoppning på Youtube är ju majoriteten från tävlingar, något bra hittar du säkert :)

kaninsnobben78
0

Domare sitter dömer det två dommare  som döms  håller med  #18 det är rätt som #18 säger

Mina tävlingar är bara en just nu dömer

kaninsnobben78
0

Kaninhinder  ska inte sitta fast Måste rivas både hållen  Kaninen kan skada sig på  och inga spik då kan kaninen skada sig på

Kassy
0

Är det minst 8 hinder eller minst 10 hinder i lätt? För enligt mitt tävlingsreglemente här hemma är det 8 hinder, men på hemsidan står det 10..

kaninsnobben78
0

#21 det tropå hur många hinder det är i bland är det 8 hinder  och i bland 9 hinde r  I lätt klassen  de stora tävlingarna är det 8-9 hinder  i lätt det är i medelsvår me  8-9 hinder   dom högre klasserna är det 11-12 hinder  det tropå vilka klasser de gäller  ibland är det mer hinder på en tävlingsbana ,

Du få bestämma själv hur många hinder du vill ha  i din tävling

det är minst 8 hinder  i lätt Skrattande

Jag  har egna tävlingar me   jag har 8-9 hinder

PrinzeZz
0

mini: minst 6 hinder
lätt: minst 8 hinder
medelsvår: minst 10 hinder
svår: minst 10 hinder
elit: minst 12 hinder

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |