Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 2292 ggr
Fridaaaa
0

Hur hittar ni era hoppkaniner?

Är det ren slump eller har ni valt uppfödare av just hoppkaniner?

Ska få hem en lejonhuvad kanin unge om ca 4-5 veckor, som är väldigt sprallig och busig redan nu. Kan h*n bli en bra hoppkanin tror ni?:=)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PandaFish
0

När jag har köpt hoppkanin har det oftast varit så att jag har sett föräldrarna och tänkt "gud den där vill jag verkligen ha en unge efter" eller så ser jag bara en kullplanering på forumet som jag gillar eller en kull som redan är född. Eller så får man se en otroligt söt bild på en kaninunge och man blir helt nerkärad och rätt var det är så sitter det en liten skit i en bur här hemma ;)

Bara för att den är busig kommer det inte betyda att det blir en bra hoppkanin. I princip alla kaninungar är ju spralliga och knasiga ;) Jag har ingen som helst aning om om det finns några lejonhuvade kaniner som går bra inom hoppningen. Har bara sett sådana som är korsade med hoppkaniner. Lejonhuvad är inget jag skulle satsa på inom hoppningen. Tror inte dem har så mycket att hämta i de högre klasserna. Men det är min åsikt!

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Fridaaaa
0

#1 Det var inte så jag menade, menade bara att 2 av hennes 4 syskon är väldigt lugna och hon då och 2 till är mer spralliga, framåt osv :) Tycker att lugna kaniner brukar inte hoppa lika mycket (bara min egna erfarenhet, säger inte att alla kaniner är så) Flört

Ok hade inte tänkt att tävla bara träna lite smått hemma :)
Min lejonhuvade ddv hoppar ganska bra, och min förra lejonhuvade ddv hoppade superbra:D

proxima
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det beror ju på hur man definierar en bra hoppkanin, jag tror att vi som har hållt på och tävlat ett tag tycker att en hoppkanin är bra när den tar cert i elit eller visar stor kapacitet i de lägre klasserna (=hindersäker, söker hinder, bra fart, bra marginal, snygg kropp). Andra tycker att en kanin är en bra hoppkanin när det klarar att hoppa 30 cm eller tar placering i lättklass. Allt beroende på tidigare erfarenhet och ens egna definitioner.

Eftersom det inte finns några lejonhuvade i toppen eller ens i näst högsta klassen så är kanske inte en lejonhuvad den ras man rekommenderar till någon som vill börja tävla på allvar. Däremot kan ju en lejonhuvad bli en himla trevlig hoppkanin och absolut vinna och ta placeringar i lätt- och msvklass, kanske även svårklass och det är ju också bra, och superroligt för ägaren, men inte det som "rutinerade" kaninhoppare kallar en "bra hoppkanin".

Alla kaniner kan hoppa och om du inte har några ambitioner på elitklass så är jag helt säker på att du får en himla trevlig liten hoppkompis i din nya lejonhuvade :)

Lycka till :)

Fridaaaa
0

#3 Ja det var lite så jag tänkte med :) Jag ska inte tävla, har inga klubbar i närheten eller tävlingar i närheten men tycker att det är rolig aktivitet och bra motion för kaninen :) Resonerar lite precis som du :)

jahadu
0

Jag tillhör då de få som anser att ALLA kaniner kan komma upp i eliten och absolut inte behöver ha föräldrar som är högt klassade själva. Men grejen (tror jag) är väl mest att fok satsar mer på kaniner vars släkt har visat vad de går för. Det är inte många av de som har tävlat länge som köper en kanin utan hoppstam - och därför syns de inte i de högre klasserna sen. Det är min teori. Mycket beror trots allt på föraren.
Jag har bara haft en kanin efter lite högre klassade föräldrar, och en sådan kanin vill jag inte ha igen.
Jag vet både lejonhuvade och teddys (och rexvädurar för den delen) som är klassade i minst MSV (tror jag vet nån i svår också) och hade kommit upp en bra bit till om det inte vore för att föraren inte tävlar aktivt längre. Så visst kan kaniner med annorlunda hårlag hoppa.
Jag har sett helt obesläktade kaniner som har varit bra och besläktade som har varit sämre (eller rent av dåliga) och vice versa. Så jag tror inte på det där att kaninen ska va av en viss ras eller av en viss stam (efter Ditten och efter Datten) utan jag tror att man "gör" sin kanin själv, sålänge den har grundläggande förutsättningar för att bli bra så är jag övertygad om att den blir det med rätt förare.
Jag tror att det ligger mer i psyket hos oss att "den kaninen är efter den så den kommer bli super" och då satsar man automatiskt på den kaninen, medan djuraffärskaninen sitter i en annan bur och man tänker att "vi kan ju träna lite hemma, den är ju inte från någon hoppstam" och då satsar man helt enkelt inte på den.

Detta är hur jag ser på saken iaf =)

Fridaaaa
0

#5 Bra tänk tycker jag! :)
Min förra lejonhuvade ddv hoppade kanon och han hade inte hoppstam alls :)

MoaE
0

Jag har en lejonhuvad som jag ska börja tävla med. Har bara testat lätt klass men ett maxat lätt hinder klarar han utan problem :)

Fridaaaa
0

#7 Vad trevligt, har du bild han? Skrattande

MangoO
0

#5 Riktigt bra skrivet! Håller fullt med dig! Har nästan bara "vanliga" hoppkaniner (:

Hopp och skutt!

Ida Johansson, Björklövets Hoppkaniner

Workingdog
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

H*n kan nog bli en bra hoppkanin :) Jag har en lejonhuvad tjej här hemma som jag tävlar med. Hon har alltid otur och får alltid precis så många fel så att hon inte går vidare. Om hon går på 1 fel så blir det typ bara 0 som går vidare :P Men nog kan hon hoppa allt. Hon klarar maxade lätthinder och jag tror att hon nog skulle klara msv också om hon kommer upp dit :)

/Mvh Jennifer

Medarbetare på Brukshundraser ifokus

Fridaaaa
0

#10 Vad fin hon är! Skrattande

jahadu
0

#9 tack, samma här, har bara "vanliga" =) förstår inte riktigt hysterin med alla "riktiga" hoppkaniner x)

[AlboKaniner]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5, Jag håller fullt med dig om att alla bra hoppkaniner inte behöver vara från de mest kända föräldrarna och från de största hoppuppfödarna!

Jag köper fler kaniner av folk som inte har med hoppvärlden alls att göra osv, dock köper jag oftast kaniner av riktiga uppfödare efersom jag tycker att då vet man att kaninen inte bär på några sjukdomar eller missbildningar.

Min åsikt om saken ;)!

Fridaaaa
0

#13 Även som som är riktiga uppfödare kan inte garantera att kaninen inte har sjukdom, visst det är större chans för friskare kanin Skrattande

jahadu
0

#13 ja jag köper själv gärna från utställningsuppfödare, min erfarenhet är att det är större risk att få hem en kanin som bär på nån defekt från hoppaveln än genom utställningsaveln eftersom många hoppare bortser från kaninernas ev sjukdomar eller ostabila psyke och bara avlar på kapacitet och titlar ^^
Visserligen kan det vara samma med utställning att de avlar mer för utseendet och inte heller tänker mycket på välmåendet, men jag tycker ändå att utställarna är lite bättre på det där med trevliga och friska kaniner ;)
Man läser ju varje dag om hoppkaniner som bits och är heeelt galna. Jag vill ha en kanin som går att lita på, inte ett nervvrak.

=)