Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1349 ggr
snuz
2011-04-22 21:05
0

Börja hoppa

Vi vill gärna börja hoppa, någon som har några bra tips?

Har testat lite med två av våra kaniner, Polly som är lite mer än 1år har vi provat lite med, men hon verkar inte super intresserad, utan vill helst plocka bort bommarna alternativt krypa under… hahah hon är så söt! Pollys mamma var dock bra på hoppning, så det ska väl finnas lite i generna?

Sen har vi testat lite med vår minsting som är född i slutet av januari i år, hon har hoppat 20cm och verkade fatta ganska snabbt vad som förväntades av henne. Dessutom har hon hoppat på fri vilja ett par gånger.

Vi har satt upp en gren inne i rasthagen som dom kan välja att hoppa över eller gå under och det händer ju att de skuttar över.

Men som sagt vore det kul att lära sig mer och få prova mer. Vi har ett hemma snickrat hinder (efter ritning på kaninhinder). Fast det vart inte så bra.. några andra tips på vad man kan ta till hjälp som hinder?

Nu blev detta ganska långt, sry för det. Hoppas iaf någon vill tipsa oss lite :)

kaninsnobben78
2011-04-23 00:55
0

Vad synd du bor  för bort

jag har en mini klubb på tjörn !! har hopplekioner

Jag har lite tips  börja med låga hinder  Använd aldrig med spikar eller fasta hinder  eller vasa kanter så inte kaninen  skada sig på

Putt kaninen med handen i bakdelen  inte med foten  om kaninen inte vill inte hoppa lyft den över hinder  och gör om igen

Mkh// Susanne Skrattande

snuz
2011-04-23 13:34
0

Tack, ja verkligen synd att vi bor långt ifrån.

Kanske finns någon som bor närmre?

Vi har som sagt provat med ett lågt hinder (tror att man som sögst kan få det till 30cm) Och den ena tjejen hoppar bra, hur går man vidare då?

Tack för att du svarar oxå :)

kaninsnobben78
2011-04-23 17:00
0

Man få träna kaninen hoppa högre Mina kaniner kan hopp 40cm till 50 cm så kan en av dom hoppa hjöd 60cm högt .Jag har tränat med mina kaniner längre

me  ser mina kaniner på yube tube  där dom hoppar  hete r  kaninen78

jag vet inte  nogon är  bor nära dig

jag finns ca 7 mil om göte borg  Skrattande

iWontBite
2011-04-25 14:42
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det räcker gott att hoppa trettio centimeter, eftersom du inte tävlat och din kan då bara är lättklassad! I lättklass tävlar man bara med hinder upp till 30 centimeter, och hoppar du för högt med din kanin innan den får tävla högre (ha placerat sig("tagit pinne") på tre lätt-tävlingar) så är det lätt hänt att den blir slarvig på mindre hinder och bara river ner alla bommar. Gör inte den nybörjarmissen, det är verkligen jobbigt när man sitter med en kanin med massa kapacilitet som tar två år eller mer på sig att komma ur lättklass!
En kanin får börja tävla när den är fyra månader men det är inte något tvång, så jag tycker inte du ska stressa med din lille utan se till att den är bekväm och tycker det är kul att hoppa så kommer det inte vara några problem att höja sedan :D Det kommer gå av bara farten.

Jag funderar på vilken klubb det är som ligger närmast dig, men jag vet inte riktigt vilka klubbar som finns på andra sidan landet. Jag gissar Stockholms kaninhoppare, http://www.stkh.se/ , där finns säkert någon som kan hjälpa/träna hos.
Är det något mer specifikt du undrar är det bara att fråga! :) Kul när folk vill börja.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

snuz
2011-04-25 17:48
0

Okej! :) Tack för att du svarar :)

Har du nått tips på vad man kan använda som hinder?

Finns ett kaninhopparsällskap här som ja ska försöka kontakta, kanske komma på någon tävling o titta lite iaf :)

Ska ja inte försöka med Polly, den lite äldre mycket mindre hopp-intresserade tjejen, mer? Eller finns det nått tips man kan ta till?

kaninsnobben78
2011-04-25 19:57
0

#5  Om kaninen är ungkanin så det bra träna kaninen med rätt uppeståde hinder

man få inte använda  med spikar eller vasa kanter  så kaninen inte kan skada sig på  det finns köpa hinder  eller så kan man bygga  hinder själv Skrattande

iWontBite
2011-04-28 10:46
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det spelar ingen roll hur gammal en kanin är, nej :P

Och som #6 sa, om du inte vill köpa hinder går det lätt att snickra ihop enligt mallar som du redan har gjort, eller lite fantasi :) Tävlingsbommar är ofta gjorda av tjocka, tejpade plaströr som man kan köpa på tex. Bauhaus och den typen av "hemfixar-"affärer. Se till att bommarna går att riva men ändå ligger stadigt och inte blåser ner hur som helst.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015