Tips av erfarna
Skulle behöva en del tips av några erfarna personer när det gäller träning av kaniner, det är nämligen så att jag har en underbar kanin vid namn poppi, som verkar älska att hoppa. Det började med att jag mest på skoj tränade honom förra sommaren, inte så seriöst, tog bara några små skutt och han fattade vinken direkt, sen under vintern hade vi uppehåll och idag så var vi ute i det fina vädret och såklart var jag tvungen att slänga upp en pinna på ca 10cm som han hoppade direkt, behövde bara rätta honom två gånger sen hoppade han det "hindret" av sig själv och tyckte jätte mycket om de…och nu till saken, eftersom jag inte har någon speciell erfarenhet av hoppträning så vil jag ha lite tips. Jag känner att eftersom han verkar tycka det är roligt så vill jag inte slösa bort det, utan vill testa att kanske ställa upp i en lätt rak tävling för att se om det är något att satsa på…
Vad kul att din kanin är intresserad av hoppning! Själv hoppar jag med min kanin och har gjort de i 1 år ungefär.
Jag tänkte att ge dig lite tips eftersom du så gärna vill börja men vet inte hur du ska börja helt enkelt. Här har vi en jätte bra hemsida som jag kan tipsa dig om där det står lite regler och hur man börjar. Värt att läsa!
http://www.kaninhoppning.se/starta.html
Sen för att du ska börja tävla så måste du vara ansluten till en kaninhopparförening nära dig. Gå in på denna länken: http://www.skhrf.com/ Och sen så klickar du dig vidare till Anslutna föreningar under Skhrf info och där kan du läsa om vilka det finns. Och sen så klickar du dig vidare till Att ansluta en förening!
Hoppas att jag gav någon hjälp, om du behöver mer tips & råd! Får du jätte gärna skicka väg ett meddelande till mig så kan jag ger dig mer hjälp!
Glöm aldrig att slita ut din kanin för mycket i början, träna små träningspass då och då. Kaninen ska tycka de är roligt! Och det verkar ju din kanin redan tycka att de är , så kör på!
Lycka till! 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack så mycket för tipsen :D har läst lite på kaninhoppning.se tidigare, men vill gå lite djupare på hur man på bästa sätt t.ex kan träna kaninen, men ska absolut gå in på Skhrf och kika :)
När jag hoppat med honom hittills så har jag mest gjort de till en lek, vi har varit ute på tomten så ha fått springa lite, sen kanske hoppat två gånger och efter de springer han runt lite och springer tillbaka till hindret och hoppar av sig själv..hände vid flera tillfällen igår :D
Har en bild här från igår när han tog ett litet skutt (höjden där han hoppar är dryga 5-7 cm) och vet att de ser lite lustigt ut, men jag lovar han är inte pålad på pinnen ;)
Måste bara säga att din kanin är grymt söt!
Jag skulle tipsa dig om att skaffa flera hinder på rad så han får in "hinderblicken" :)
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Tack :) jo han är riktigt gullig.
Jag testade idag att sätta två hinder på rak, det främre på ca 5 cm och det bakre på ca 10 cm, men var lite fundersam men förstod ganska snabbt..testade även lite senare att sätta upp ett "längdhinder" på ca 20 cm, även de tog han lätt som en plätt :D
Vad roligt! :D
Men ett tips, träna inte för mycket hoppning! Kaniner kan tröttna på hoppningen ibland, men det är bara att "börja om" och hoppa lågt efter ETT TAG, så att han fortfarande inte tycker om det. Men lycka till iaf! 
#5 hehe nej, ska inte träna hoppning för mkt, de e typ de enda jag läst på alla sidor med info :P sen sa ju power de också i första inlägget, men tack för tipset. :P