Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 736 ggr
JoyF
2011-04-24 14:01
0

Börja hoppa?

Hej!

Jag skulle vilja börja hoppa med min dvärgvädur men jag har lite problem. Jag har börjat träna att gå i sele och han vill liksom inte gå med mig så mycket, han stannar och sen hoppar han runt lite och sen stannar han, är det någon som har några tips på hur jag kan få han att gå bättre i kopplet, Det är ju A och O om jag ska hoppa med honom :)

Power
2011-04-25 07:45
0

Din kanin kanske är stressad? Du kanske drar i kopplet när han inte går med dig eller? Det är viktigt i din situation att du tar korta pass och tar de stegvis. Eftersom din kanin kanske inte litar på dig riktigt ännu? Sitt och gosa med den, borsta den och håll på mycket med den. Så att den får riktig förtroende för just dig. För att de behöver du ändå ha sen när du ska ut på tävlingsbanorna.

Börja träna försiktigt genom att ta på selen. Var lugn och positiv. Viktigt är att kaninen inte känner sig stressad. Små korta pass gör att din kanin inte hinner tröttna utan tycker att det är kul.

När din kanin accepterat selen kan du sätta fast kopplet och följa med kaninen när den förflyttar sig. Undvik ryck i kopplet! Efter ett tag har kaninen accepterat sele och koppel och du kan börja ställa högre krav - ja börja hoppa små hinder.

Det kan ju också vara så att du har fel sele på din kanin, att den inte sitter bra eller något sådant. Då får man köpa en ny sele som verkar passa just din kanin som den trivs i. Sen så i början kanske du ska börja med att berömma den extra och ge den något godis när den går tillexempel ett steg. Och gör så att när kopplet ska på kaninen att den känner "Woho, nu ska jag gå ut och gå och ha super skoj!" Försök att visa en posetiv inställning till kopplet och förmedela det till kaninen. Det kräver tålamod utav dig och du får ta det stegvis! Tänk vilken fantastisk kanin du får sen och vilken bra relation ni kommer ha på tävlingsbanan!

Hör av dig till mig om du har vidare frågor, lycka till! Glad

Ebba-Ö
2011-04-25 11:05
0

http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4d714cc5b9cb46221d06039a-vilken-klubb här är alla anslutna klubbar

minus västerort som inte finns längre.