Vill börja hoppa!
Vill verkligen börja hoppa med mina kaniner…. Men hur ska jag börja? Båda mina kaniner är rätt unga o har typ aldrig vart ute, orkar inte vänta till våren :( Är sååååå sugen på att lära dom att hoppa!
Vill även börja i en klubb eller vad de finns :P Gick med en kompis för 2 årsen typ.. I eskilstuna men nu när jag flyttat så har jag ingen att gå med på kaninhoppning :(. Bor i V- Götaland. Nån som vet något i närheten av Mellerud vänersborg`?
Kaninen ska vara minst 4 månader innan du börjar hoppa med det. Sedan ska man börja lågt och försiktigt. Bara bom först, sedan kanske träna att hoppa 5-10 cm till en början, träna det någon vecka eller 2 (max 2-3 dagar/vecka absolut inte mer), sedan höja försiktigtefter hand.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 jag själv börjar vid 3 månader ungefär, lite mer. Vid 4 månader får man ju debutera, men man måste ju ha tränat först så.
#2 Läste att man inte för börja förrän vid 4 månaders ålder men jaja stämmer kanske det du säger:)
#3 man får börjanär man vill, men det är inte speciellt lämpligt. ca 3 månader kör jag och många andra vid första mötet av en hinder (eller bom, i vissa fall.) Debut får man dock som sagt inte göra innan 4 mån :)
#4 Nej före 3 månader är inte direkt lämpligt:) hehe:D OKej:D
För att hitta en klubb gå in på skhrf.com, där finns alla klubbar samlade. Angående att lära kaninen hoppa, det finns massa bra artiklar här. Läs dem och sen om det är något du inte förstår så kan du ju alltid fråga. Men som sagt läs på skhrf.com och artiklarna här på sidan :)
Jo jag hitta en typ i trollhättan :P Men eftersom jag inte vill gå själv så har jag tänkt o ta med mmin pojkvän, måste han oxå köpa medlemsskap :P?
Har hört att man kan träna kaniner att gå i sele vid 3 månader o sen hoppa vid 4 månader.. Sen om det är så de vet ja inte :P
#7 Självklart får din kille kolla på under tävlingarnas gång, men han får dock inte hoppa eller tävla om det inte är i mini-klassen förstås (utan medlemskap) ;) I mini-klassen får man tävla utan medlemskap, men kaninen man tävlar med får ej ha pinne i någon bangren/höjd eller längd gren för att få äga rätt att starta där.
I lätt klass får man starta en gång utan medlemskap.
Rekommenderar att som smått börja selträna vid 3 månader och börja hoppa som smått runt 3,5 månad. Kaninen måste vara minst 4 månader för att få tävla :)