ngra frågor! :)
hejsan! jag har ngra frågor som jag undrar om ni kan svara på 
(1) det här med "pinnar", kan någon förklara det för mig? Jag fattar ingenting från skhrf's hemsida 
(2) Jag ska vara med och tävla med min lille albin den 5 mars, i kvidinge, vi ska hoppa rak. hur höga är hinderna och hur många hinder är det? 
(3) Vad är det för priser? (min kompis som undrar) 
(4) hur lång tid tar en tävling, om man bara ska vara med 2 starter? jag ska vara med en med min kanin och en med min kompis kanin (som jag brukar träna ibland om jag får tid)
SN i miniklassen och Albin i msv.
(5) Får kaniner ha typ gosedjur/nallar i sin bur?
1. Pinnar eller uppflyttnings pinnar är mer som en "symbol", och man får alltså inte direkt en pinne/kvist bokstavligen ^^ Från lätt till msv klass krävs det att kaninen plockar 3 pinnar för att bli msv, detta gör den genom att placera sig bra i en tävling.
Beroende på hur många starter det är anmälda till klassen, avgör hur många pinnar som kommer att delas ut.
Om din kanin går på 0+0 får den automatiskt pinne, oavsett hur tiden för den ser ut (självklart får ekipaget inte överskrida maxtiden).
Kaninen får inte ha fler än 4 fel totalt för att kunna få pinne, den kan dock fortfarande placera sig men utan pinnchans vid mer än 4 fel.
När din kanin plockat sina 3 pinnar i lätten (vilket fylls i dennes tävlingsbok) är den uppe i msv, där den ska börja plocka pinnar till svår. Här gäller det också att få 3 pinnar innan man är uppe i nästa klass- svår som sagt.
I svåren krävs det 5 pinnar till elit, och väl i elit kan du inte längre plocka pinnar (då det inte finns nån klass över elit) du kan däremot börja plocka cert (detta fungerar ungefär på samma sätt som pinnarna).
2. Har kaninen tävlat förr? Om den inte har det så är det i lätten eller minin du börjar tävla. Där är maxhöjd och maxlängden följande..
Mini-klass: Runt 20 cm höga (?)
Lätt-klass: Maxhöjden är 30 cm och maxlängden 45 cm
En lättbana består av 8 hinder!
3. Allt möjligt ;)
4. Det är svårt att svara på, för de som är där från tävlingens början till slut tar det oftast mer än halva dan ;) Men som sagt var, väldigt olika. Beror helt och hållet på väder (kan alltid försvåra en del) och hur många klasser det är med.
5. Inte att rekommendera, hehe, men har aldrig hört talas om det förut X) Men skulle inte tro det ;)
okej, tack för hjälpen! :D
(2) han har tävlat en del förr ja, vi ska hopp msv, hur ser banan ut där? ^^
#2 minst 10 hinder, maxhöjd 38 cm och maxlängd 80 cm.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
tack!
en fråga till som jag kom på nys.. :P om man bygger egna hinder, och vill ha plastbommar, men inte har råd att köpa från libra (jag är alltid fattig ^^) , vad kan man köpa ist? eller finns det inget billigare alternativ? :s
#4 - Elrör går att köpa långa jättebilligt som man bara sågar av, dom är gula, men går att spraya om till vita och tejpa färger på om man vill osv :) Dom gulaktiga under är bara avsågade elrör på bilden :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Finns även att köpa gråa på biltema :)

Du kan nog räkna med en hel dag när du åker på skånes tävlingar;) Brukar vara så mycket starter
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
#5 var köper du dom? :D
#6 okej! :)
#7 okej ^^
tack!
#8 Finns nog på dom flesta byggaffärer :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Elrör finns på coop, byggvaruhus eller liknande på byggavdelninen. Kolla att du köper de som ät 18 mm :D de brukar kosta ca 18-25 kr för ett rör.
De är, vad jag har sett iaf 2 m långa, så tre bra bommar kan du få ut :D
okej tack! :D