Eran träning :)
Vill ha reda lite på hur ni tränar :)
Ni kan kanske bland annat berätta hur länge ni tränar per gång, och hur ofta ni tränar. Hur högt tränar ni osv.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
När jag tränar mina kaniner ,vilket inte händer så där jätte ofta, så tränar jag dem på den höjden som dom är klassade.
Bygger upp en bana ,oftast rak för jag är för lat för att bygga en krokbana:P Jag försöker variera banan med olika hinder och kombinationer.
Sen hoppar jag tills jag tycker att dom går bra. Med rutinierade kaniner brukar det räcka med tre rundor. Men med bebisar och lite orutinerade kaniner så kanske jag hoppar 5-6 rundor beror helt på hur kaninen hoppar:)
#1 - Hoppar du höjden direkt och hoppar inte fram eller ngt?
_
#2Fast på tävling är ju framhoppningen lika hög som på banan:P
Om kaninen inte har tävlat/hoppat på länge så hoppar jag först lite lägre än vad dom är klassade och höjer upp sen när dom börjar känna sig lite säkrare :)
Men annars så brukar jag bara köra direkt på den höjden som dom är klassade:)
Jag värmer upp med 3 10 cm höga hinder en gång sen höjer jag till 35 som min kanin Elvis är klassad i :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#4 Vad är det för klass där hindrena är 35 cm ? Lätt är ju 30 cm och Medelsvår är 38 cm.
#5 kanske KAF? där är ju msv 35 cm 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Jo, jag funderade på om det kanske var KAF :P
jag skrev fel när jag skrev klassad så menade jag att hans rekod hemma på rakbana 6 hinder är 35 cm på alla hinder men till sommaren kommer jag börja tävla honom eftersom jag fick honom i slutet av sommaren så jag vile inte bara direkt åka och tävla och han var 4 år när jag fick han men dom hade tränat hon litegrann i hoppning innnan Jag och min komis fick han :)
nu är han ungefär 4-5 år så men lika pigg än :)
men hans rekord i höjd hopp hemma ligger på 55 cm :)
på bilden så hoppar han ungefär 30-35 cm höggt hinder :)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Jag tränar ungefär en gång i veckan, ibland blir det varannan. Igentligen så har min kanin vilo-period under vintern, för att hon blir väldigt lätt kall så det är inte lika lätt att träna då. Men nästa helg ska jag skotta upp en gång på gräsmattan där vi kan träna :D
Jag tränar mycket kondis, går promenader, lär kaninen att styras, sakta ner, snabba på och stanna. Sätter ibland ut hinder som ska hoppas under promenaden. Sätter jag upp en bana vill jag att kaninen ska hoppa den 3 gånger och helst klara hela banan eller ett visst hinder felfritt en gång. Jag gjorde felet tidigare (som jag tyvärr fortfarande gör ibland) att jag höjde och höjde ju högre kaninen klarade (för det är ju så kul att se kapaciteten)….vilket ledde till en himla massa slarv på småhinder senare, vilket i sin tur har gjort att vi har fastnat i lättklassen. Så nu tränar jag på så låga hinder som möjligt och sätter upp kanske 1-2 högre/längre. Hoppningen kan dom, det är kondisen och slarvet jag försöker få bukt på =)
Ang tiden tränar jag ca 20min per kanin, hur ofta beror på vädret, vad jag har för andra saker att göra osv. Men så ofta som möjligt, målet är väl 1-3 gånger i veckan
Putt
_
Hoppar kankse 2 gånger med varje kanin ca en gång i veckan. Försöker variera mark,miljö och hinder så mycket som det går :)
#10 det kanske är det felet jag har gjort..:/
När jag skulle börja tävla lätt med mina kaniner så satt jag upp höga hinder, och hoppade det varje gång. Sen när jag kom till tävlingen så rev dom dom lättaste hindrena genom att "sprätta" på dom. Så jag kanske bara ska börja o hoppa MAX 30 cm?
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#13 ja sådär gjorde/gör mina med, tycker du kan testa att hoppa lägre fram tills nästa tävling och se om det ger resultat =) Jag sätter upp små fjutthinder på 10-20cm samt 1 eller 2 högre/längre hinder som kan förekomma i lättklassen.
oki :)
Ska träna imorrn så då kanske jag sätter upp 5 hinder på 20 cm (kanske 3 längre och 2 rätuppstående) och sen kanske 2 stycken hinder på 30 cm? :)
Är det bäst att träna med rätuppstående eller kombinationer? :)
#15 det blir nog bra =) jag brukar träna med alla olika sorters hinder och kombinationer jag kan komma på, både lätta och svåra, för att få en så stor bredd som möjligt =)
Försöker allra mest få upp kondisen och musklerna, men tränar annars 1-2 gånger per vecka beroende på väder. Hoppar det dom är klassade i (dvs lätt, ingen är tävlad änsålänge). Tränar i ungefär 20 min per kanin! :)
oki :)
Hihi, förlåt om jag frågar så mycket men jag behöver bara lite tips :P
Men är det inte då risk att när man kommer till tävlingen så är det en t ex maxad lätt och då tycker kaninerna att det är alldeles för högt när man tränat på låga hinder? :P
18# Du kan ju prova att träna på låga höjder ett tag, och sen höjer du när kaninerna klarar det utan problem. Om du höjer, och dom ändå fortsätter att sprätta - kan du ju alltid sänka igen :)
#18 så skulle det väl kanske kunna bli, det beror ju helt på vad kaninen har för kunskaper i grunden, om den redan kan hoppa höga hinder så borde det inte va några problem men är den osäker på högre så kanske man ändå borde träna lite.
jag brukar ha några extremt låga, ca 10-20cm och bara något enstaka som är maxat (lättklass höjd), så jag får in träning på både låga och höga hinder i en bana =)
de flesta av mina kaniner kan redan hoppa höga hinder, de som redan kan får träna på fler låga för att få bort slarvet och de kaniner som inte kan hoppa höga hinder får succesivt prova på lite högre, men för nybörjar-kaninerna håller jag det på lättklass-nivå och går inte upp i msv träning som jag har gjort med mina "gamla" kaniner. jag tycker det är bättre att hålla en lättklassad kanin på lättklass nivå, en msv kanin på msv nivå osv, alltså inte överdriva höjderna även om det lockar när man ser att kaninen kan och vill.
oki :) Tack! :D
Då kör jag på med lite blandat men med mest mini-nivå på hindrena :)
#21 gör så! =)
En smart sak tycker jag är att man kan ha kanske 2 hinder på lägre höjd (ca 20cm) som man alltid hoppar , och sen andra hinder som är anpassade efter hur kaninen är klassad, ex om man bara tävolinar miniklass och man har 6 hinder så är alla 20cm, men om kaninen är msvklassad så är typ 2 hinder 20cm och resten 35-40cm
_