Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: träning-tips-råd
Läst 1313 ggr
adelinerokaniner
0

hur skulle ni gjort...?

Min yngsta kanin är den absolut svåraste jag någonsin försökt lära hoppa… Hon har fina språng när hon väl hoppar, MEN mellan alla hinder så ställer hon sig på bakbenen och vill upp i min famn igen. Jag har tagit som vana att inte sätta mig på huk när hon trilskas (när jag gjorde det så skuttade hon direkt upp) När jag står upp och försöker att inte bry mig så ställer hon sig och tittar på mig. Något jag kört med ett tag är att lätt putta ner henne när hon står på bakbenen mitt på banan.

Vad skulle ni gjort? Jag tycker det är så svårt att ge sig själv ideér, det brukar vara lättare att tipsa andra, så vad skulle ni gjort? :)

Hoopys
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dam som är precis lika dan, har haft henne i ett och ett halft år nu och nu har hon börjat förstått att hon ska springa rakt fram.

Det jag gjorde var att visa henne att jag litade på henne, börjde med att gå i sele en stund nästan varje dag, och gå långt bakom :Ddå fick iaf min dam en tanke att hon vågade gå framför mig och var lugn. :)

När de kom till hinder kan du göra samma, var ute i selen mycket, och på de ställen hon gillar att vara på lägg bommar på marken, så hon förstår att det inte är farligt.

(Jag kan tänka mig att det låter fånigt, eftersom hon kan hoppa. men om hon inte lär sig lita på dig och att det inte är läskigt kan ni inte komma så långt..)

När hon tycker det är ofarligt med bommarna på marken ställ ut hinder och öka svårighetsgraden när du känner att hon tycker det är kul och inte vill till dig.

Lycka till med träningen :D

När min andra kanin, ville tappar suget på Elit klassen, och är lat.. hoppar jag en lätt-bana, med mycket små hinder, då brukar han tycka det är kul och springer mycket, kanske du kan prova med din dam, med bara 1/2 bommar på hinderna?

minkaninester
0

Börja om från början med bara vanligt spring i trädgården utan att hoppa. 
Bygg upp hennes självförtroende för naturen och få henne att våga lite mer. Sen ska du se att det kommer :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

adelinerokaniner
0

Tack för era tips! Det ska jag prova redan imorgon! :D

Grejen är att hon har väldigt stort förtroende för mig, och vill i princip att jag ska skydda henne från resten av världen. Men att gå i trädgården med lite längre koppel och bommar på marken var riktigt smart! Det ska jag testa! :D

Hoopys
0

Gör det :D

Lycka till!

minkaninester
0

Skriv gärna lite hur det går sen! :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "