Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 1763 ggr
[ninnakm]
0

Hoppningen - blir en farlig situation

Hej!

De flästa känner säkert inte i gen mig, håller mer till på kanin i fokus, men i alla fall nu ska jag komma till saken. Jag har en över social hane (lejonhuvad kanin, blå) han är unefär 8 månader, inte kastrerad eftersom jag sysslar med utställning och avel - han är avelshane. För utom utställning så hoppar jag med kaninerna, dels för att de tycker det är kul och dels för att jag tycker det är en bra aktivering för dem! Quit, som han heter har verkligen talang för hoppning, stora luftiga hopp. Problemen kommer mellan hindrerna. Eftersom att han är så pass social som han är, så ska han alltid hoppa upp på mig, på axeln. Det börjar med att han bara tittar på mig och i nästa sekund har han hoppat upp på min axel. Samtidigt är det ju inte så lätt att hoppa upp på axeln (i o försig är jag inte så lång, ca 156 cm) vilket leder till att han misslyckas i bland och rammlar. Då menar jag att han hoppar upp, högt i luften, men eftersom han inte kommer upp på mig rammlar han ner igen, på sidan eller liknande. Jag blir så himla rädd att han ska göra i lla sig när han håller på så - vad ska man göra åt det?

minkaninester
0

Springa mycket utan att hoppa.
Dvs. rastning i trädgården med sele och koppel.

Viktigt är också att han får bort beteendet, ser du att han ska försöka hoppa upp så får du korta kopplet, böj dig ner och hindra han från att hoppa upp på din axel, beröm när han stannar kvar och hoppa vidare. Upprepa varje gång.

Men nr 1 är nog att du ska springa lite i trädgården,
men är det likadant när du bara springer i sele och koppel eller är det bara under hoppningen?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

[ninnakm]
0

#1 Det är bara under hoppningen, springer med honom/ går på promenader verje dag. Han håller sig alltid till mig, så springer lös, sele går vi i två gånger i veckan för att träna.

minkaninester
0

#2: Då är det nog bara ett dumt beteende! :)
Men han är inte osäker eller så när ni hoppar?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Hoopys
0

#2 Prova med bommar på marken och hinderstöd här och där, om han inte är van vid att se dem kan de vara jätteläskiga på banan?

Lycka till :D

[ninnakm]
0

#3 Nej han är inte det minsta osäker, men i bland, jag tror det kan bero på uttråkning.

#4 DDet ska jag testa, dock tycker han inte dem är läskiga.

Hoopys
0

#5 Okej :D prova en minibana med små hinder, och varje gång han viker ut, snurrar… lyft upp och korrigera varje gång :D

Du kommer nog lyckas med honnom. ;)