Vad ser ni efter ...kritik
Hela rubriken fick inte plats men lyder:
Vad ser ni efter när ni letar partner till er kanin?
Alltså när ni letar en hane till er hona, eller tvärtom. När ni planerar kullar, varför de kombinationerna?
Lite stolpar om man vill ha hjälp:
Vad tar ni med i beräkningarna
- Färg
- Släkt
- Kropp (storlek, kroppsform etc.)
- Klassning
- Psyke (snäll, het, taggar till på tävling)
- Andra egenskaper (hinderklok, hindersökande, fin teknik)
- Tidigare avkommor
Kanske ser man inte till alla dessa, eller har egna som inte står ovan, bara lite stolpar för att få igång hjärncellerna ;)
Hur tänker ni?
(Elin, hoppas intre du känner dig uthängd nu) Frågan väcktes hos mig när jag pratade med Elin om partner till hennes kanin. Alla tänker vi olika och ja, jag är helt enkelt nyfiken på hur ni tänker.
Jag tänker på ett sätt men genom att lyssna på andras tycke och smak och hur de tänker kan man ju få ett nytt synsätt.
Skulle ni tåla kritik? Alltså om någon kom fram o fråga "hur tänkte du här?, för den hanen är ju så och så..å kanske inte så bra där….exempelvis.
Om någin i tråden vill ha förslag, eller "kritik" om sin planerade så skriv med det. Kritik är fel ord men kommer inte på något bättre. Kanske har man en kull planerad o vill veta vad andra tycker (då får man kanske även tåla negativ såväl som positiv kritik) så skriv med det här :) (bara om man själv vill förstås)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
intressant tråd, tassavtryck. Vet själv inte hur jag tänker då jag aldrig äns funderat på det
alltså aldrig tagit kull eller så.
MAGKÄNSLA måste jag säga är en viktig del för mej, känns det rätt, ja då är det ofta rätt.
Jag har redan den enligt mej "perfekta" hoppkaninen, och det är min stella!. och det är sådana kaniner jag vill ha fram, stora, långa slanka rent kroppsmässigt, färg bryr jag mej inte om.
Men temperamentet är viktigast, jag vill ha kaniner med lite attityd, men som inte är svåra att hantera. Dom ska vara samarbetsvilliga och lätta att hantera. Samt ha vinnarskalle!.
Har jag en hona som är väldigt stor har jag möjligheten att välja mellan även lite mindre hanar, och har jag en väldigt speedad hona kan jag välja mellan långsammare kaniner också.
Jag har inga problem med lätt inavel, men vill gärna inte inavla själv.
Klassningen är viktig för mej, jag är ingen "känd" uppfödare som kan sälja nästan "vad som helst", mina kullar måste vara attraktiva för att jag ska våga ta dom (speciellt eftersom jag får sådana jättekullar…). Jag vågar inte ta en kull på en hane som hoppar megahinder hemma i trädgården men som ingen känner till för den inte varit ute på banan. För ingen kommer vara intresserad.
Nu hinner jag inte skriva mer, men hoppas ni förstår hur jag tänker 
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

tassavtryck :P
Paulina Borg
Mycket bra tråd!!!
TÄNKVÄRD!!!
Själv funderar lite jag på ett par kullar i vår.. Kanske, kanske, kanske..
Vill ha kaninungar som passar både till hopp och kel… Hoppningen är absolut inte det allra viktigaste för mig, utan en trevlig vardag med kaninerna. ( Har sett allt för många kaniner med fina stamtavlor eller hoppgener som placerats rundor i olika familjer och till slut avlivats eftersom dom inte fungerat med människor.) Men visst är det kul om avkomman kan bli duktiga hoppare, så länge man då inte riskerar att få kaniner som är otrevliga och aggressiva på köpet…
Funderar på kombon Impulsive Maroon & Pralinens Stormy Passionfruit.. Båda supergosiga, och än så länge en av dom som klarar sig ganska fint på tävlingar. Tycker båda har väldigt fina kroppar och fina rörelsemönster. Har inte kollat hur pass dom är besläktade än, men givetvis vill jag inte ha för mycket inavel.. Då blir det ingen kull..
Kritik och funderingar mottages tacksamt!!!
#4 Kolla upp Rambos Two Towers "Tess"…tror det är en gemensam nämnare, men ligger långt bak i leden ;)
Skrev tråden för att det bästa jag vet (nästan iaf) är att sitta och planera, hitta partner och fundera över olika kombinationer. Ni får gärna kommentera de två kullarna som är planerade här hemma, men honorna är redan parade ;) (dessutom inte gått ut med hanen för den ena kullen)
Jag ser först till vad jag har för en hona. Har två avelshonor nu, Happy och Ronja. De är ganska likt klassade men det är också enda likheten. Ronja är lite större modell, grov och hoppar med fart och styrka, medan Happy är stor även hon men hoppar med lätthet och lite finess. Ronja har massa fart, medan Happy är lite lugnare även om det händer hon får raketer under tassarna. Ronja kräver farten för att kunna klara de större kombinationerna medan Happy kan hoppa det mesta utan någon fart alls.
Så vad då välja för hane?
**Ronja
**Denna damen har fått en kull hos mig. Valde hanen CH From Above, eller ja jag frågade och fick till min stora gädje ett ja ;)
Bove då - har hare i sig, högrest, masa ben och kan hoppa precis som Happy med eller utan fart. Är inte emot harar men vet att de innebär att man ofta får räkna med lite envishet och därför är jag mer förtjust i vädurarna. Men Bove hade jag turen att få ha hemma ett tag o denna kille är urmysig och borträknat från envisheten så är han vädur i sättet :)
Det jag kände kunde vara lite sådär var att ungarna kunde bli ganska långa, vilket också blivit. Jag själv börjar bli väldigt försiktig med dessa långa kroppar, ja jag vill ha längre kropp än dvv, men min Trassel är i längsta laget vågar jag påstå. Känner att de ryggproblem som börjar dyka upp lite varstans kanske har med att ryggarna börjar bli för långa vilket kan göra att kaninerna lätt får förslitningskador…aja bara min tanke…
Pratade med boves ägare och kollade även mycket till vad han gett innan. Fia sa själv att det behövdes en hona med fart och ja det stämde ju bra in. Kroppsmässigt, förutom längden så såg jag inget negativt, både Bove och Ronja har enligt mig fin kroppsbyggnad vilket gör att egentligen behöver man inte hitta den perfekta partnern kroppsmässigt.
Släkt - ja det var inte det första jag tänkte på. Jag är inte emot inavel, snarare mer åt andra hållet att jag känner mg tryggare när jag vet vad jag spelar med. Okänd stam är för mig mer ett lotteri…dock har ju vad man tror Bove okänd stam och ja där blev jag genast osäker. Dock gjorde det mig inget här då Bove fått en del kullar och inga defekter (ex. bettfel) har vad jag vet uppkommit i dessa. Så lugnad.
När jag sedan tittade på släkten en andra gång insåg jag att jag plötsligt avlade fram (i mina ögon) en riktigt lovande kull som dessutom inte var släkt med alla svenska stora led. Även om jag inte avlar på okänd stam, så kan jag tycka det är skönt om kaninen inte är släkt med alla led, valeet av partner blir lättare. Som sagt inte emot inavel, men många är och ja jag ivll inte ha hur hög inavel som helst. Tror även lite "obesläktat" kan locka folk att bli intresserade av kullen.
**Happy
**Har haft en kull sedan tidigare som jag inte vet mycket om, dessvärre. Haft en kull planerad länge med henne. Hanen är Jasmines CH Med Vilja, kallad Zonic.
Här har jag vägt för och nackdelar igen. Fick förslaget från Rickard, Zonics ägare om Zonic och kunde inte motstå. Zonic är en kille jag gillar skarpt, liten men tuff!
Som sagt har Happy kroppen, tekniken och kapaciteten själv. Men hon har lite nerver och kan vara lite tittig. Detta har blivit mkt bättre men ibland är hon något ofokuserad.
Så valet på hane, ja kroppen tänkte jag inte så mycket på, men ville ha en fokuserad hane som alltid hade fokus på hinder, ingenting annat när det väl gäller. Gärna med fart och ja självklart vill jag ha kapacitet för honom också.
Så Zonic, passar ganska bra in här :) Han är lite mindre modell, kompakt och i kroppen (passar bra till Happys längre kropp) och satsar alltid 110% rakt på hinderna. Han är som sagt inte den största så han kräver fart och en massa vilja för att komma över, precis vad jag ville ha.
Hur dessa ungar blir återstår att se :) Hoppas på fina kroppar men Hsappy har grövre bakom sig så kanke blir det för grovt. Något jag får utvärdera när jag har möjlighet. Utvärdering tycker jag själv är minst lika viktigt som planeringen :)
Temperament - står högst upp på mina kriterier. Avlar inte på kaniner som är aggressiva. Har själv inga sådana kaniner och kan säga att jag tycker inte en kanin brehöver vara över hett för att bli en bra hoppare. För mig har mina kaniner bevisat att man kan bli en duktig hoppare och samtidigt vara världens kelgris. Jag vill ha kul med mina kaniner, hemma såväl som på tävlngar.
Magkänsla - som Linnea nämner. Ja det är nog så. Sista pusselbiten som ska dit är magkänsla. Jag vet vad jag söker, är otroligt kräsen och det är få kaniner som jag verkligen "Wow, vilken häftig"… ibland behöver de jag faller för inte vara högt klassade men för mig kan de ha "det där".
Klassning - nej spelar mindre roll skulle jag säga. Men samtidigt är klassningen för mig ett enkelt mått som mäter att kaninen ändå har några önskvärda egenskaper som en hoppare ska ha. Låter kanske inramat men tror och tycker väl även det är lättare att få bäbisar sålda efter högre klassade föräldrar.
Förare - är också något jag ser till. Hos vissa ekipage är jag ibland osäker vems vilja som avgör, förarens elelr kaninens (inget negativt menat)…vilket för mig ibland gör det svårt att avgöra hur mkt egen vilja kaninen har.
Avkommor - kollar på tidigare avkommor. Långt ifrån allt men sm med Bove ovan där jag är osäker vad han kan tänkas bära på så kan tidigare avkommor indikera på olika saker. Göra valet lite enklare. Ett stort plus är om kaninen jag gillar gett avkommor som också har något jag gillar. Det visar på att kaninen ärver ner den/de egenskaper som jag tycker är önskvärda.
För så är det, duktiga hoppare - behöver inte vara duktiga avelsdjur, och duktiga avelsdjur är kanske inte duktiga hoppare.
shitt va långt, haha ingen kommer orka läsa xD
såå… petade in lite bilder, så det blir lite roligare ^^

#6 Jag tycker att det var intressant att läsa :P
Paulina Borg
6# Jodå, jag läste jag ^^
Riktigt bra, och intressant :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
haha, duktigt av folk som orkar läsa, hihi ^^