Avelshona
Jag tycker att avel utav hoppkaniner är väldigt intressant och det är nog många som håller med mig på den punkten. Men jag tänkte att det kanske kunde vara lite kul om man kunde dela med sig lite om vad man själv tänker på när man ska ta en kull.
Så hur gör ni när ni bestämmer vilken/vilka honor ni ska använda i avel. Vad för egenskaper vill ni att hon ska ha? Vilken storlek på kanin gillar ni bäst osv.
Spelar det någon roll för er om honan tävlar eller avlar ni på honor som aldrig har startat men ni själva tror kan vara bra avelsmaterial? Ja, bara fantasin sätter gränser.Berätta vad som utgör eran syn av den perfekta avelshonan :D
-------------------------------
Själv vill jag ha en hona som har visat ordentligt vad hon går för på banan. Hon ska kunna tända till på banan men utanför ska hon ha ett trevligt temperament, och absolut inte vara svårhanterlig!
Jag vill själv få fram lite större kaniner runt 2,5-2,8 kg. Och så vill jag gärna avla fram kaniner med mycket egen fart och vilja och en snygg slank kropp med långa ben. Färg spelar mig ingen som helst roll, men visst är det alltid kul med lite roliga färger ;)
tassavtryck. Har väl själv inte så mycket och säga då jag inte håller på med avel och inte tänkt på detta då heller, men håller väl med dig mycket ..