Förstoppning
Nu är det såhär att min ena kanin visat tecknen på förstoppning, jag har ringt till tre(!) veterinärer med de har full och kan inte ta emot.
Så om ni nu kunde hjälpa mig vad man kan göra?
Ska man ge dom olja, ja jag vill ha alla tips ni kan komma på, och de fort!
Tack på förhand!
Jag tror att man kan ge dom olja, och efter det ska man se till så att den rör på sej, om jag inte minns helt fel?..
Hon har bajsat nu och verkar vara återställd, har fått i henne vatten och nu äter och dricker hon som vanligt igen :)

åh vad bra :)
men du kna masera lite lätt på magen så att det släpper helt :) massera då neråt, asså du börjar upp vi bröstkorgen ocg drar lite med händerna neråt mot rumpan :D
Ha alltid paraffinolja hemma! Säljs på apoteket. Löser förstoppningar! Ge lite i munnen i kombo med ananasjuice och magmassage. Vid svårare fall där kaninen krampar eller snabbt blir sämre måste man även ge olja i rumpan. Använd medicinspruta! Ananasjuicen löser eventuella gasbubblor och ger socker. Men som andra redan påpekat: rörelse är A och O! Lycka till!
4# Okej, tack så jättemycket! :)
Tänkte köpa hem lite mer så jag har som ett litet nödpacket där allt sånt finns:)
Det ska vara färskpressad ananasjuice. Detta då det är ett enzym man vill åt och därför måste juicen vara färskpressad. Kattmalt (finns att köpa i djuraffären) ger man katter mot hårbollar, detta har samma effekt som ananasjuice.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#6 Det måste inte alls vara färskpressad. Har använt både burkananas och juice och båda funkar. Har alltid konserv hemma just in case.. Nöden kräver ingen lag.
#7 Möjligt det funkar ändå det säger jag inget mot men det man vill ha utav det är iaf ett enzym och detta finns endast i färskpressad juice.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#8 Ja färskpressat är bäst, men det är nog inte lätt att hitta för alla. I synnerhet inte när kaninen helt plötsligt drabbas av förstoppning en lördagkväll och man kanske bor 3 mil från närmsta affär.. SOm jag skrev tidigare.. Nöden kräver ingen lag..