Vid köp av hoppkanin :)
Hej!
Vad är de viktigaste ni tänker på när ni ska välja ut rätt hoppkanin, både ifall de är en unge eller vuxen?
Eftersom jag aldrig har köpt en vuxen hoppkanin, utan för tillfället bara tingat en hoppbebis som kommer om någon vecka! Får väl i alla fall försöka att skriva hur jag tänker :) Jag brukar först titta på hur föräldrarna är, hur högt dom är klassade eller om dom är klassade alls. Sen vad jag hade tänkt mej för kön på kaninen. När jag väl har hittat någon som verkar intressant, så tittar jag på hur den är byggd, sen kan man ju alltid fråga uppfödaren/ägaren vad den har för personlighet. Om jag ska avla på den, så kan det ju vara bra att veta så att den inte har bettfel i släkten eller andra defekter. Det är nog det mesta jag tittar på, är inte så duktig på sånt ;)
Jag kollar upp hela tjocka feta släkten x) mest för att kolla upp ev. defekter. Sen kollar jag såklart på färgen, vill helst köpa in helfärgade djur (gärna med viltanlag) för att sen ha större valmöjlighet när man ska para kaninen, då spelar det ingen roll om den tänkta partnern är brokad/mantlad =)
När det gäller klassningen ser jag helst att någon av föräldrarna är minst msv i någon av grenarna.
Annars är det bara temperamentet jag kollar på, man vill ju få hem en trevlig kompis och inte en rabies-smittad galning ;D
Kroppen hos djuret, föräldrarna, så att det inte finns något GENETISKT fel i släkten :)
För det första så tittar jag på föräldrarna.Jag brukar bara köpa ungar efter kaniner som jag själv tycker är coola. Föräldrarna ska ha visat att dom fungerar som hoppkaniner. och ha ett bra temprament. Sen ska det vara en cool kombination också. Och självklart inga defekter.
När jag väljer unge vill jag oftast ha en hona och jag vill ha den galnaste i hela kullen. Det splear ingen roll om det är dne största eller den snyggaste jag ska ha den galnaste;) Oftast brukar jag försöka välja själv, men ibland ber jag uppfödaren välja åt mig. Så är det oftast när jag köper utav Tina Larsson. Hon vet vad jag vill ha och vad jag passar med så henne ber jag bara välja ut den hon tror passar mig allra bäst.
När det kommer till vuxna så, dom vuxna jag har köpt har jag bara köpt för att jag ville ha dem. Jag tittade inte på något speciellt. jag visste ju redan att dom var duktiga som hoppkaniner och det räckte långt för mig :)

Kroppen, föräldrarna. För mig är inte det viktigaste att dom är högt klassade, dom kan vara MSV tex men att do har kapaciteten att ta sig högre räcker för mig :) Sen att det självklart inte finns några genetiska defekter bak i släkten. Vill som Sandra ha en galen kanin :P Och gärna högrest :)
#4 Haha flaaaaamman xD Galning nr 1 :D
Om jag avlar på magkänsla så kan jag säga att val av ny hoppkanin - då följer jag hjärtat.
Å nej, riktigt så enkelt är det förstås inte. Först ser jag till föräldrarna och om jag gillar dem. Ofta vill jag helst tycka om båda förädrarna och sett dem för att jag överhuvudtaget ska få upp ögonen för kullen. Jag ser lite till vad föräldrarna gett tidigare och om jag tycker kombinationen kan ge ungarna fördelaktig kropp för hoppning (vet vad jag vill ha kroppsmässigt o är där väldigt kräsen).
Men för att jag verkligen efter det ska bisa intresse, ja då ska det vara något speciellt som gör att det bara "känns rätt".
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
När jag köper en kanin så tittar jag på föräldrarnas utseende, kappacitet och beteände (ej agressiv på någon sätt)
Klassningen är någon jag tittar på i sista hand då det är för mig bara en titel. Kaninen kan tex vara jätteduktig och plockat pinnar på nästan alla tävlingar med inte tävlat så många gånger.
Ungen ska vara frisk, kry och glad. Det jag tittar på mest är färgen och hur kroppen är uppbyggd (högrest och ögonfärg tex.).
/ Julia, Honeys Hoppkaniner
#7 Vad är det som gör att du kollar på ögonfärgen? :) Blev bara lite nyfiken :D
undrar samma som #8
Ögonfärgen är ju en del av utseendet, och det är ju något jag kollar på ;)
Men jag bryr mig inte om vad kaninen har för ögonfärg igentligen. Utan det är en del av utseendet.
/Julia Bergstrand, Honeys Hoppkaniner
/ Julia, Honeys Hoppkaniner
Undrar också samma som 8# & 9# :)

Har för mig att många kaniner med röda ögon ser sämre
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
#12 Okej :/ Det har jag aldrig hört talats om :)
Jag kollar först på föräldrarna. Är det någon jag hört om innan, sett eller har läst att de är härliga eller de passar mig så väljer jag en unge utav de. Sen när det är att välja unge så är jag oftast kär i honorna. Men skulle det vara en lite smågalen hane men ändå hjärtat på rätta stället så väljer jag honom först. Jag gillar lite bansliga och galna kaniner och kommer nog alltid göra det.
Sen kollar jag på utseendet. Är det en lång, hög och ståtlig kanin som är en liten diva så blir jag knäsvag direkt.
Sen vill jag få bra kontakt med uppfödaren/ägaren. Jag vill inte köpa en kanin ifrån någon som jag inte kan komma överrens med oavsätt hur fin kaninen är. Visst, man kommer inte överrens hela livet, men just när man ska få första intrycket så vill jag prata med någon trevlig människa och inte någon som
känns som om de ska lura på mig en kanin eller fråga efter två mail "ska du ha den eller inte?" och inte klara av att man vill tänka lite på saken.
Nej, nu babblar jag bara på:P så som jag alltid brukar göra:P
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Jag kollar först och främst på föräldrarna, hur dem är klassade, deras kroppsbyggnad och färgen. (tex. brokad+brokad är inte så kul att ha en unge av)
Sen vill jag gärna veta ifall den bär på bettfel osv. om jag ska ha den i avel.
Beteendet bryr jag faktiskt inte mig så mycket om, alla kaniner kan vara aggresiva men med träning går det bort på många. (Finns självklart undantag).
Jag älskar kaniner som kan säga ifrån när dem inte vill så ja. :)
Uppfödaren gör även stor del i det hela, ska kunna svara på frågor och vara intresserad av vart kaninen hamnar.
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag vill hellst ha den galnaste i kullen :D Nej men självklart kollar man på föräldrarna, deras temperament och leden tillbaka för att undvika defekter (bettfel, mm) Själv brukar jag inte bry mig specielt mycket om hur föräldrarna är klassade eller om dom tävlar/tränar över huvudtaget. Men jag vill endå se att ungen har kapaciteten för att kunna bli duktig. Brukar även bli lite knäsvag för kaniner med temperament och sånna man får jobba lite med. Kollar även in kroppen. För tillfället är min "kroppsfavorit" den lite mindre hoppkaninen. Dvv-storlek fast men slankare kropp och långa kraftiga bakben (: Men gärna en gnutta hare i, dvärg eller belgisk <3
Jag kollar ganska mycket på föräldrarna. Dvs deras temperament & deras släkt för att undvika diverse olika defekter. Självklart är det kul att kolla hur föräldrarna är klassade men jag brukar inte bry mig så jätte mycket. Har vetskapen med mig att alla kaniner kan bli hoppkaniner bara dem har viljan med sig. Jag brukar även kolla på ungens temperament. Har lätt att förälska mig i dem kaninerna som är galnast & som kanske är lite bråkiga.