hur göra?
hej
jag har mina kaniner i ett stall utan värme.
men nu till mitt problem, får kaninerna tillräkligt med vatten?
vattnet frysser ju nu när det e så kallt o jag fyller på när jag kommer upp o sen när jag åker hem men är det förlite?
har inte mörjlighet att åka upp flera gånger per dag då jag bor en bit från stallet.
får dom för lite vatten o hur kan jag göra?
tacksam för svar:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
Jag byter vatten på morgon, efter skolan och på kvällen. Har för mig att det står i jorbrukslagen(?) att man ska byta till ljummet vatten iallafall 3 ggr/ dag när det fryser.
min kompis hade samma problem. men hon ställde en skål med vatten i buren också. så om vattnet frusit och kaninerna var törstiga så slickade kaninerna på isen. det är ju bättre en inget. 
Mina kaniner får vatten innan jag går till skolan och när jag matar dem på eftermiddagen. Jag hinner inte ge dem oftare. Men dom har skål och som #2 säger så kan dom ju slicka på isen och det är bättre än ingenting alls:)

ett tips vattnet fryser snabbare om det är ljumet så ta kallt vatten.
men om du ska vara i stallet ett tag kan du ju fylla på med varmare vatten så du vet att dom dricker sen byter du till kallare innan du åker :)
#4 Dom måste ha ljummet vatten enligt lag!
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

#5 men vattnet fryser snabbare om det är ljummet, så det är ju bättre att ge dom kallare vatten så dom har vattnet längre än att det ska vara ljummet och fryser jätte snabbt, eller har jag fel??
tror inte det står något om att de måste ha ljummet i lagen, däremot står det att kaninen ska få nytt vatten minst 2 gngr per dag.
Att varmt/ljummet vatten fryser fortare är en gammal myt, kallt vatten hinner ju frysa innan man går in igen, jag ger ganska hett vatten och det håller då längre än kallt vatten.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
okej då vet jag :) kan tyvärr inte åka upp till stallet på morgonen då det är för långt bort för att jag ska kunna åka upp.
men dom får ju nytt vatten 2gånger per dag och jag har även sett att dom slickar på isen.
men tack för alla svar:)
//Sandra Johansson
uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)
#7 Precis som #5 skriver så står det i lagen att det ska vara ljummet vatten.
Men om man inte vill/kan ge ljummet vatten varje gång, är inte det hela världen. Visst, det kanske är bättre med ljummet vatten, men kaninen klarar att ha lite kallare vatten också. 
Men enligt lag ska dom ha ljummet vatten 3gånger om dagen!
M.v.h. Louise
21 § Om kaniner hålls utomhus eller i ett ouppvärmt utrymme och temperaturen
understiger 0°C ska de ges uppvärmt dricksvatten vid minst två tillfällen
per dygn.
Alltså, Två gånger per dag, hittar dock inget om ljummet vatten… bara uppvärmt!.
alltid bra att ge fler gånger dock.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#12 Bra att du skrev vad som gäller. Det kanske kan vara en text i en artikel om t.ex. kanin på vintern?
Ja men ljummet är ju uppvärmt!
M.v.h. Louise
Med uppvärmt menar dom nog inte kokhett och inte kallt heller, så kanske nåt därimellan, LJUMMET!
#15 Äntligen någon som fattar!!^^
M.v.h. Louise

Inte ens på sommaren ger jag mina kaniner ljummet vatten då jag tar vatten från en kran dem har utomhus. Så jag ger alltid kallt, ingen konstigt med dem överhuvud taget.
Jag bytar till mina kaniner på morgonen innan jag åker till skolan, när jag kommer hem och innan jag går och lägger mig.
Ibland när jag inte har tid så bytar jag 1/gång dag och dem slickar på isen, så dem klarar sig bra med det också! :)
Min kompis har samma problem som du (TS) och bytar precis som du bara 1 /gång dag, hennes djur mår toppen!
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
#17 Dom ska ha ljummet vatten på vintern
M.v.h. Louise
Om dom hade levt vilda hade dom ju inte druktit uppvärmt vatten direkt. Så tror dom klarar sig om dom får kallt vatten faktiskt..:P
#19 Då bryter man en lag och kan få böter!
M.v.h. Louise
#16 :P
Klart kaniner klarar sig om dom får kallt vatten, men varför inte bara ge ljummet om det står i lagen?? Kan nog vara skönt för kaninen att bli lite uppvärmd innombords oxå ;)

#18: Jag ger dem inte det ;) Precis som Felizia säger (#19) så dricker dem inte uppvärmt i det vilda. :)
#21: Samma svar här till dig, dem dricker inte uppvärmt i det vilda som Felizia säger. ;)
MVH.
Louise T
22#Exakt:)
Precis som #20 säger så spelar det ingen roll om dem inte får ljummet vatten i det vilda eller inte. Enligt lag ska dem ha uppvärmt/ljummet vatten två gånger om dagen på vintern! Lagarna är inte till för att brytas och sätts enbart för kaninernas bästa! Sorligt att människor är tvungna att argumentera om detta när det står i lagen. Herregud!

#20: Jag ger dem 2 gr/dag, dock inte uppvärmt. Mina kaniner mår toppen som jag skrev i tidigare inlägg och jag har full respekt för lagarna, men jag ger dem inte uppvärmt.
MVH.
Louise T
huvudsaken är att kaniner mår bra :D

Mina kaniner får kallt vatten då vi itne ens har ngt annat än det i stallet ,
och dem klarar sig alldeles utmärkt:)
Och sedan nu om man ger dme ljummet vatten, hur länge är de ljummet? 1 halvtimme kanske?
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
Shit trodde alla följde lagarna=S
M.v.h. Louise
Precis som du skriver #28 trodde det var helt självklart att man skulle följa lagarna!
En fråga till er alla som inte har ljummet vatten:
Om DU bodde ute , var ett djur , det var vinter ute du tyckte det var kallt men du frös inte skulle du vilja dricka en kalldricka då!?
M.v.h. Louise

#30: Djur har en helt annan kropp än vad vi har och tål mer än vad vi gör i vissa sammanhang, så det går inte ens gemföra med det.
MVH.
Louise T
MEN SVARA!!
TÄNK DIG
M.v.h. Louise
#22 förstår precis vad du menar men att säga vad som är naturligt för kaniner och inte är helt fel .. för om man ser på det naturliga ska kaniner inte äns sitta i burar, eller få mat serverad heller för den delen ;)

#32: Då är mitt svar att jag hade antagligen inte frusit, så nej jag hade inte brytt mig om uppvärmt vatten.
MVH.
Louise T
#34 xd
M.v.h. Louise

håller med 34,
kaniner lever vanligtvis i det vilda…
Mina kaniner har det hur bra som helst och mår itne dåligt av att få kallt vatten.
Dem är lika galna som vanligt:P
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning