Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1391 ggr
[Becca-]
0

Han vill inte!

Började fundera på om Charlie vill hoppa, nu när han var sel-van. Ställde 2 hinder mitt på gräsmattan, men det fanns så otoligt mycket mer intressantare saker än att hoppa över hinder.

Så min fråga är: Hur får ni era kaniner att hoppa över alla hindrena, och inte bara springa iväg på annat.
Har provat att lyfta honom över hindet, sätta honom nära det och putta på rumpan. Har bara kommit så långt så att han hoppar över ett hinder iaf.
**
Andra tipps och tricks är varmt välkommna!**

KaninPiggelin
0

det är bara att träna tills kaninen kommer på vad den ska göra, och intresset för hindrena väcks mer =) En av mina kaniner gick ett tag jättelångsamt och sedan så tränade jag mycket med henne och nu har hon bra fart :D Hon tycker nu attd te är jätetroligt, och har förstått mer att man behöver fart för att komma över hindrena <3

/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård

♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

KaninPiggelin
0

Annars kan du ställa hindret/hindrena på ett ställe där han drar(springer) , t ex till kaninburen och sen kan du träna på ställen där han inte drar o.s.v

[Becca-]
0

Okej, tack så mycket. Hur ofta ska man träna då, och hur länge?
Och när han springer iväg, ska jag då ta upp honom och sätta ner honom vid hindret igen, och upprepa detta tills han hoppar?

KaninPiggelin
0

Jag tränar 2-3 gånger i veckan. Ja så kan du göra det är ett bra sätt, men ibörjan behöver du inte träna mer än kanske 10 min, och sen öka tiden efterhand, om han tycker det verkar kul och att det går bra =)

[Becca-]
0

Okej tack. Hur många hinder ska man ha de första gångerna?
Har just nu endast 2 hinder med maxhöjd på 30 cm.
Brukar dock bygga ett till av krukor och sopkvastar :) Går det med.

KaninPiggelin
0

det funkar bra, ifall hindrena går lätt att riva och om du i början bara kör med max 10-20 cm högt så att du inte höjer för fort, så att kaninen inte tröttnar. Ibörjan är det viktigast att kaninen tycker det är kul, för då kan man utväckla det sedan med högre hinder o.s.v ;)

[Becca-]
0

På de riktiga hindrena är det märlor, och plaströr. Väldigt lätt att riva. Ska byta ut kvasten mot ett plaströr så att det ska bli enkelt att riva.
Har börjat köra med 25 cm, men han vägrar hoppa det. Så kör nog på 10-20 så han lär sig. Frågan är sedan hur man ska lära honom att hoppa högre hinder?

KaninPiggelin
0

När du tror att kaninen är redo för högre så kan du höja, river han då så är det bara att  sänka igen, men oftast om det går bra på dom lägre nivåerna så kommer han nog snart komma på att hoppa dom högre också ;)

[Becca-]
0

Okej tack för all hjälp!

KaninPiggelin
0

Varsigod :D berätta gärna hur det går sen :)

[Becca-]
0

Jag det ska jag :) Tävlar du i kaninhoppning?

KaninPiggelin
0

Jag har tävlat 2 gånger hitills, och ska tävla nästa gång 20/11 :D <3

[Becca-]
0

Okej, vilka kaniner? Eller vad heter dem, kanske man frågar? :)

KaninPiggelin
0

Tussan, Tingeling och Skorpan =)

Kolla gärna på deras blogg där det finns bilder och filmer :D

Kaninernas blogg :)

[Becca-]
0

Visst :)

KaninPiggelin
0

:D <3

[Becca-]
0

Har tänkt bygga ett till litet hinder nu i veckan (Höstlov).
Såg på dina videor att du har ganska många olika hinder som jag ioförsig inte vet om de är dina men..
Har du några ritningar eller tipps på enkla hinder som är lätta att bygga?
Vill hellst inte ha rätuppstående då jag har 2 st. Gärna något med lite längd, för det är väll 45 cm maxlängd på hindrena i Lätt klass?

KaninPiggelin
0

I lätt är det 30 cm högt o 45 cm brett, då kan det vara bra att träna tillexempel kombination som du får när du ställer ihop dina rättuppstående hinder :) Gå in på Bra ritningar Jag kan tipsa om att bygga t ex en backe, start + mål och en båge =) Dom är inte så svåra att bygga och är väldigt bra till träning ;)

[Becca-]
0

Åh, ska nog prova en båge, frågan är då om jag får åka och köpa playwood och plaströr. Tack :) Hur gör man de 2 "bågarna" enklast?

KaninPiggelin
0

Om du ritar av något runt på hälften och sedan sågar ut och sätter på en skiva,och sedan sätta dit det bommarna ska ligga på :) försök göra hindret så att kaninen kan riva från båda hållen ;) Det är mina tips :D

[Becca-]
0

Okej, ska försöka. Suger på att såga, så det blir antagligen lite krokigt, men det bryr ju sig inte kaninerna om, som tur är :)

KaninPiggelin
0

Nej, dom hoppar nog över det mesta ;)