Lära kaninen hoppa?
Hej!
Jag skriver detta för min kompis behöver hjälp, men hon vill inte bli medlem ^^ Jag har förklarat lite för henne men hon ville ändå få svar från er x)
1. Om kaninen har kunnat hoppa jättebra, men om man vill börja om för att kaninen inte vill hoppa högre än 20 cm, hur gör man då? Börjar man om helt? Med 5 cm , osv. Kan kaninen vara över 1 år?
2. Hur får man kaninen att vilja springa rakt på hindret och springa allt den kan?
3. Kan kaninen tröttna?
4. Jag ger min kanin belöning varje gång den hoppar, men den vill inte äta det, vad ska jag göra?
5. Hur länge, eller hur många hinder ska man hoppa under ett träningstillfälle? Ska man "värma upp" med låga höjder? Ska man t.ex. hoppa en halv timme åt gången eller en kvart osv? Jag tänkte träna en gång per vecka.
Alla svar kommer jag (SuperLivis) "vidarebefodra" .
1. att börja om kan vara en bra ide. Ge kaninen lång vila och börja sedan med lätta och roliga hinder och banor.
2. att få kaninen att springa rakt kan vara svårt, vissa kaniner svänger ut nästan i luften och sätter fart åt fel håll så fort den landat, då gäller det att ta reda på varför, är den rädd? går banan åt "fel" håll?, för trångt mellan hindren? eller förstår den inte vart den ska?. Sen får man tänka igenom hur man ska gå tillväga för att lösa problemet. Hos mina kaniner har problemet oftast löst sej när kaninen kommit upp lite i klassningen och den tvingas tänka själv då det är större hinder.
Att springa allt vad kaninen har skulle jag inte önska att mina gjorde, dom ska hålla en kontrollerad jämn fart genom hela banan, inte kuta för livet för då flyger det bommar åt alla håll!
3. Klart den kan, hoppar man för ofta och för mycket tröttnar vilken kanin som helst.
4. strunta i belöningen, på tävling får man inte locka med godis och då ska den inte lära sej det på träning, kaninen ska lära sej att det är KUL att hoppa, inte hoppa för att den förväntar sej godis. belönar man kaninen på hemmaplan kan man inte förvänta sej att kaninen hoppar på tävling där man inte får belöna med godis. Beröm med rösten på ett lugnt och glädjefullt sätt.
5. jag tränar i princip bara lättkaniner och har då 8 hinder på banan eftersom det är så många hinder som oftast används i lätt. men tränar jag medelsvår eller svår har jag 10 hinder, och 12 när jag tränar elit. Har man inte så många hinder kan man variera antalet hinder varje gång man tränar. Att värma upp med lägre höjder är aldrig fel. träna aldrig för länge och avsluta alltid när kaninen känner att det är roligt och det är lätt att hoppa hindren.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

har gett svaren till min kompis och nu skickade hon frågan: (via msn)
"Vilket håll är fel håll? Kvittar det inte hur man sätter hinderna".
#2 ja alltså fel håll enligt kaninens tycke, vissa tycker inte om att hoppa t.ex. bort från buren och sätter sej därför på tvären och vill vända.
Men om man ska tävla måste man tänka på att lära kaninen hoppa åt alla håll. På tävlingen bestämmer man ju inte åt vilket håll man ska hoppa, utan den kanske är tvungen att hoppa emot pubilken t.ex. (Som kaninen kanske inte alls gillar) :)
#4 självklart, men en kanin som inte har tränat så länge sätter sej kanske på tvären om den inte vill hoppa åt ett sepciellt håll, det var det jag menade.
Nu förstår jag hur du menade :)