Stockholms kaninhoppare
Hej! Jag har tänkt att bli medlem i stkh så jag har lite frågor till er som är medlemmar i stockholms kaninhoppare ;)
1. Vart är träningarna? Är träningarna på olika platser? Hur ofta är det träningar?
2. Har dom något klubbhus, klubbstuga?
3.Hur går träningarna till? Hur långa är dom?
4. Är det en tränare som hjälper till och säger vad man ska förbättra och så, eller kör man bara själv??
Tacksam för svar! :D
Hej! Vad rolgit att du tänk börja tävla hos oss! Här kommer svar på dina frågor!
1. Träningar (dvs nybörjarkurser) finns att annordna varje år, dock endast vid intresse! Då vi arrangerar tävlingar ca två gånger/månad är det svårt att sätta in träningar. Dock finns det alltid en möjlighet att träna hemma hos någon utav oss medlemmar!
2. Oftast håller vi till i Gulsippan (Hässelby), där har vi två fråd, ett för hinder och ett för bord, stolar etc. Vi har inget klubbhus utan vi ses och håller till utomhus på en stor gräsplan.
3. Eftersom vi nästan aldrig arrangerar träningar så kan jag ej svara på din fråga. när det gäller tävlingar, är du medlemm bör du vara på plats 08:00 för att hjälpa till med banbygge, sätta upp staket osv. Vi brukar sluta runt 17-19:00 (beror helt på hur vädret är och hur många vi är på plats).
4. Om det annordnas en träning ser vi till att flera kaninkunniga (som har tävlat länge) är där och hjälper till, säger vad som får göras och vad som inte får göras! Du hoppar din kanin själv om du inte ber om hjälp. :)
www.stkh.se - här kan du läsa mer om klubben, även se våra senaste och planerade tävlingar!
Åhh, vad roligt att du tänkt börja med kaninhoppning! Hoppas vi ses på nån tävling någon gång!
Och jag behöver nog inte skriva så mycket, och besvara dina frågor för det gjorde Elin super bra ;) haha!
Ha det bra!
/Ylva Persson, STKH, Pajaritos Hoppkaniner
Tack för svaren! Har lite mer frågor :P
1.Är tävlingarna på andra ställen än i Hässelby?
2.Jag bor ganska långt bort från Hässelby(ca 1 tim) och tror inte jag kan få skjuts dit bort 2 ggr i månaden. Måste man komma på alla tävlingar?
3.Så all träning sker bara hemma hos en själv?
:) :)//Hanna
1. Jajamen, Vi har tävlingar lite överallt i Stockholm, varför vi har fler tävlingar i hässelby är just därför att vi har vårat hinderfråd där!
2. Även jag bor någon timme bort från hässelby men för mina föräldrar fungerar det bra ändå. Man måste inte komma på tävlingen om man inte inte kan!
3. Ja, i princip!
Okej :) Men borde jag tävla i rak lätt eller rak lätt ny med min hane? Han hoppar 30 cm……..
#5: Du börjar alltid från Lätt Ny, tar din kanin en uppflyttnings-pinne i Lätt Ny får du nästa tävling starta Lätt. :)
ahah okej :) Det går väl på tid också? :O
#7: Jajamen, oftast är maxtiden 2 minuter dock har vissa klubbar 2,5 minuter som maxtid.
#8 ok för min hane är gaska seeeeg, han kan sätta sig och äta gräs eller tvätta sig :/
Men skulle jag sånna fall kunna få hjälp av någon på en tävling? Med allt man måste göra och så, jag vet ingenting liksom :S
Å såg att man kunde få en fadder :)
#9: Att din hane är seg hindrar dig inte från att tävla med honom, alla kaniner har sina bra och dåliga dagar ibland, många kaniner sätter sig och tvättar sig, det du kan göra då är att låta kaninen tvätta sig klart eller avbryta tvättningen. Vissa kaniner äter gräs genom hela banan. Hanar som snuskar och honor som brunstar finns det gått om.
Vi är ett stort gäng duktiga kaninhoppare som gärna hjälper till och finns där för nybörjare dock får vi inte hjälpa dig och din kanin när ni ska ut på banan för att tävla. Där är det endast du och din kanin som får gå.
Utanför banan hjälper vi gärna till!
Alla medlemmar inom STKH får en fadder, vissa faddrar har fler fadderbarn än andra. Varför vi har faddrar är just för att nya medlemmar ska lära känna sin klubb så bra som möjligt även lära känna andra medlemmar. :)
#11 Det låter jättebra :)! Men om jag blir medlem nu, går medlemskapet ut till nyår då? Sånna fall är det väl bättre om jag väntar till efter nyår eftersom det inte är så lång tid kvar? :/
#12: Varje år får du betala in ny avgift (200kr). Jag ska till.ex betala in ny avgift nu i oktober! Blir du medlem nu i september betalar du in nästa år i september (2011). :)
Vill oxå gå med där , men bor vid arlanda , så ganska långt att åka, plus är jag själv nybörjare , och mina kaniner kan inte stanna och sånna komando ;/
#14: Dina kaniner behöver inte kunna tyda kommando, du använder sele med koppel på kaninen vilket gör att du kan både styra och stanna kaninen utan att säga "stopp/stanna". Alla har vi varit nybörjare och jag kan säga utav min erfarenhet att man lär känna mycket nya folk och grundregler mm väldigt fort! Och det blir bara roligare och roligare när man väl inser hur kul kaninhoppning kan vara!
Arlanda ligger ca mellan Uppsala och Stockholm så du har turen nog att kunna tävla i Stockholm och Uppsala och ändå ha rätt så nära! Upplands väsby och Täby har jag tävlat ett antal gånger och det ligger närmare dig. :)
#13 Okej jättebra! Då ska jag bli medlem så fort jag har klippt gräsmattan 2 ggr till :D haha jag skulle få gratis medlemskap av pappa om jag klipper gräsmattan 4 ggr :P
#13: Vad roligt! Välkommen till klubben! :)
#15 , Haha okejj , men måste man vara med i krubben för att tävla ? ;) Hade varit bra om det hade varit tävlingar i upplandsväsby :D
#18: Man måste vara medlem i klubben för att få tävla, tyvärr så har inte Stockholm några tävlingar runt Upplands väsby.
#19 , Ååhhh Synd , borde finnas sigtunas kaninhoppare oxå :))
Är också lite sugen på att börja. Har varit medlem och tävlat någon enstaka gång. Men känner att jag inte riktigt vet hur jag ska gå tillväga, regler osv. Sedan har jag inga hinder hemma längre, så att börja hoppa innan man tävlar är ju smart.. Svårt det där.
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
#21 bygg ett par egna ? :D
#22 Jag är långt ifrån händig! :D
Mvh Henriette
Fornuddens Möss
Naked Curls (Sphynx)
Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.
För att starta miniklass behöver man inte vara medlem i någon klubb för den som undrade!
Och du som bor vid Arlanda, du vet att de finns en klubb i uppsala med? Kanske närmre för dig?
Finns det miniklass på sthk's tävlingar? :D
#23 HAHA m då ska du se mina fula hinder jag har byggt själv ;p
typen en pinne rakt upp och en platte nedan för och sen märlor ;))
Asså på stkhs hemsida står det typ att senaste tävlingen var 3 juli?? :/ Har inte ni tävlingar 2 ggr/månaden?
#25: Ja, STKH har mini-klass på varje tävling dock om det blir för lite starter tas denna klass bort.
#27: När du hamnat på STKHs hemsida, trycker du på fliken "forum", när du kommit in på "forumet" klickar du på fliken "anmälningsforum". När du kommit in på "anmälningsforumet" ser du våra inplanerade tävlingar, just nu har 4 tävlingar inplanerade, 19 September finns det en tävling som nu på söndag ska vara i Hågelbyparken, klicka in på "propositionerna" seda trycker du på "19 September Hågelby" så ser du alla klasser vi annordnar just för denna tävling.
Du kan även gå tillbaka ett snäpp för att titta vilka som har anmält sig, vägbeskrivningen, startlistor osv.
Hoppas du förstod!
Okej ja jag förstod :)
Hågelbyparken ligger bara 20 min från mig! :D
Skulle jag kunna komma och kolla?
#30: Du är alltid välkommen att komma och titta! :)
Okej bra, skulle va kul att se hur det går till;) Jag skulle kunna ställa upp med nisse i mini klass…men har aldrig tränat krok med han, så skulle inte tro att det är en bra idé :/
#32: Tyvärr kan du inte anmäla dig till denna tävling då sista anmälningsdagen redan är förbi (om du inte vill göra en efteranmälan vilket kostar 100% mer.) Nästa tävling, 26 September är alla klasser i rak. Där kan du anmäla dig och din kanin redan idag om det skulle låta intressant, dessutom har du tid för att träna din kanin! :)
Okej det låter bra, har pratat med mamma men hon vet inte om än om dom kan skjutsa 26
Tänkte bara tillägga att på vintern så har vi ibland tävling i Smedby (ridhus) vilket ligger utanför Upplands väsby.
Ifall man vill hitta någon man kan träna med kan man alltid skriva ut på forumet och fråga om det är någon som vill träna. Vi är många som har hinder hemma.
Både jag och syrran tränar t.ex. gärna med folk. Men jag bor i Täby, så vet inte om jag bor nära nån. :P
#35 , Det är ju näära och bra isånnafall ;)
Vi brukar ha någon tävling om året i Täby med, det är ju iaf nära från Upplands väsby om man åker bil. :)
Min familj och jag+ en kompis kommer till Hågelby parken imorgon och kollar :)
#38: Vad roligt, dock så är det på söndag tävlingen är, inte imorgon (lördag).
#39 OJ haha tänkte lite fel ;)
Kostar inträdet om man bara kollar?
:)

Min kompis och jag tänkte tävla 26(?) med våra kaniner, men hon undrar om hennes kanin klassas som sjuk? Hans öga rinner och han har antagligen en inflamerad tårkanal, är han tillräckligt frisk för att få tävla?
:)

* inflamerat öga och stopp i tårkanalen
Nu anmäler jag mig till tävlingen 26 sep, jag är inte medlem än, ska testa tävla en gång först ;)
#42: Är kaninen sjuk bör den inte tävlas, du kan därmed bli utesluten ur tävlingen. Så jag skulle låta kaninen bli frisk innan du startar kaninen.
#44: Vad roligt! Varmt välkommen till klubben! Det är bara att prata med mig om det skulle vara något! :)

Kaninen mår bra (precis som vanligt), det är bara det att det rinner lite i ögat
Får man sätta transportburen och hagen vart man vill på tävlingen? :)
#47: Det får du göra! :)
Måste man ha egen hage med ?
#49 Nej det måste man inte;)
hahah gudars va bra det gick för mig och Nisse :P
Nån som har något förslag så att han inte sitter och luktar på gräset i 2 min ? :O
Någon som vet?
Japp jag har också en hane som håller på så se till att du backar back han 30-40 cm från stället han luktade och sen låter du han hoppa igen och när ni kommer nära stället ser du till att putta han lite i rumpan
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!
Okej tack, får försöka nästa gång ;) Problemet är bara tt han inte bryr sig om puttar i rumpan, utan tycker att det bara är kul och så börjar han springa runt i cirklar och försöker para sig med sig själv :/
#54: Om han inte bryr sig om puttarna kan du alltid pröva att kittla honom under baktassarna, det brukar fungera på en lite mer "slöare" kaniner. :)
#55 Haha okej, får prova det också ;)
Kittling fungerar på mina slöa kaniner :)
M.v.h. Louise
Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!