Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 1494 ggr
Pylva
0

Mina kaniner <3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

jag bara måste skriva av mig lite. Jag är såå glad över att jag har sådan tur att äga två fantastiska kaniner!

Nisse och (Silverados) Estanzia.

Jag börjar med Nisse, som är en fluffig liten sak!

Han är född 2007, och jag köpte honom den påsken det året, på Brommazoo.

Nisse var den kanin som fick mig att slå upp ögonen för kaninhoppning! Han visade sig tycka det var riktigt kul, trots att det bara var sopkvastar vi hoppade över.

Men detta år, 2010, började vi hoppa på "riktigt".

Han har fått fina avkommor som också spridit stor glädje och lycka.

Han är en svart/gul japanbrokad lejonhuvuad dvv blandis, och världens gulligaste!

Estanzia köpte jag för att jag ville ha en "riktig" hoppkanin från en seriös uppfödare. Jag fick kontakt med Sandra som har Silverados kaninuppfödning. Och i slutet av Maj (2010) kom hon hem till mig. Men hon är född 17/7-2009, så hon var en stor tjej när jag fick henne!

Estanzia hoppar och flyger över hinder efter hinder som en fågel, hon vet vad hon gör! Hon är så fantastisk. Och  jag kan inte låta bli att behålla en av hennes bebisar, som förhoppningsvis kommer till världen i början av Oktober.

Nu har jag skrivit av mig en aning, men det finns så mycket mer att berätta om dessa två som förgyllar varje dag för mig!

Berätta gärna om din/dina kaniner lite också :)

/Ylva --> www.pajaritos.se

hjartelyckanskaniner
0

Sven är världens underbaraste kanin. Man kan peta på honom, krama ihjäl honom, ja, vad som helst och han gör ingenting. Han kan morra om man luktar hane och ibland ta ett tjuvnyp men han är absolut inte aggressiv. Är det en hane i närheten så ska han dö tycker han:P

Hoppa är han otroligt bra på. Som mest har han gått på 3-4 fel tror jag. Han hoppade på 2 fel och 22sek och det var hans snabbaste tid så var superlycklig.

Alf som kallas för alfen palfen är en hane med fart och temprament. Han har hittat på en ny tävling "bli-korrad-så-många-ggr-på-en-tävling" heter den:P. Vet inte varför han gör så och varför han börjar nu. Han är 1 år och har aldrig blivit korrad innan. Max 1-2 korr då men inte 5-9 st som han får nu. Så vi tränar på att inte springa ifrån det superläskiga hindret framför honom.

På hans sista lättävling så sprang han på 7sek i finalen. Jag har aldrig blivit så trött efter en tävling och tror inte Alf blivit det heller:P han har bäst kondition av mina kaniner men den dagen orkade han klappt gå till matskålen för att äta.

Suffi är riktigt rolig att hoppa med i lätten. Hon är försiktig men hon springer ändå på bra. Nu är hon msv och tycker att matte är dum som sättar fram så stora hinder så man måste ta i med bakbenen. Vi tränar långa hinder hemma för det är de som hon har problem med. Tycker hon att de är för långa/höga så ska man krypa igenom hindret. Man kan inget annat än skratta åt henne. Hon tror att hon har en slank 8v kropp som ska klara att krypa igenom två bommar. Sen blir hon smått chockad att bommarna ramlar ner på henne:P hon är 2 år och måste få bort lite mer mage innan hon ska tävlas igen. Blir att motionera dagligen.

Tosca är min lilla fluff. Hon har en bra fart men tekniken är inte den bästa. Hon kan hoppa och det vet hon men det är ju jätteläskigt när alla står och kollar på henne. Hon har kommit till final en gång under de 2 åren hon hoppat. Nu har hon inte hoppat på 3 månader pga tjuvparning och nu väntar hon bebbar. Mycket fin utställnings hona.

Bäret är Suffis dotter. Lik sin mamma. Hoppar jättebra hemma men borta så ska det hoppas igenom hinderna. Bra fart mot hindret men sen tar det bara stopp. Rätuppstående går jättebra att hoppa men kuben, muren och japan går bara inte att hoppa.

Josse har inte hoppat ännu då hon bara är 8 veckor gammal. När hon springer i huset så hoppar hon upp på saker och ut och in ur buren utan problem. Luckan till buren sitter 20cm upp så den höjden har hon hoppat. De andra sakerna hoppar hon bara upp på så det är ju inte lika jobbigt. Hon har en snygg kropp och kraftfulla språng och hopp. Hon har gjort 1,5 m långa glädjeskutt i hagen så hon vet att bakbenen är till för att skjuta ifrån.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Pylva
0

Haha, vad roliga kaniner du har! :D

hjartelyckanskaniner
0

#2 vi har många roliga stunder:) kom på Sven i torsdags med att han hade rymt, ätit av höbalen och sedan hoppat upp till hans flickvän, Tosca. Du skulle dött av skratt när du såg hans min. "Ohno, matte kommer! Måste gömma mig. Nej, jag hinner inte. Spela fin, ja det kan jag! *sitter och ler och ger matte hundögon-minen*"

han är jättehärlig lilla gammelgubben<3

Alf klarade en bana på 4 hinder utan att bli korrad mer än 2ggr i mitten av träningen. Han gillar inte hinder som är som stora bron. Men det hoppade han superfint!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[bebba]
0

Presenterar mina också

Vilma är just nu bara sur och vägrar att hoppa. När hon kom till mig så kunde man inte öppna buren utan att hon blev helt hysterisk. Nu är hon istället lite skygg men det blir bättre. Pga. min och min kompis okunnighet så blev hon väldigt seg när hon hoppar tyvärr men hoppa kan hon hemma men på tävlingar så går det inte.

Twix är min tjockis, hon är lite överdrivet tjock men det jobbas på. Twix hoppar ganska fort om hon är på humör men river väldigt mycket. Finns inte så mycket att skriva om henne faktiskt.

Och sist har vi Bounty, en kanin jag kämpat med i ett år nästan med att få henne att sluta stressa när hon hoppar. Hon debuterade för en månad sen(tror jag) och det gick riktigt bra. Bounty är väldigt skygg i buren men ute i selen är jag hennes stora trygghet.

Bilden på Vilma

[bebba]
0

Skickar en bild på twix och Bounty också