Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 1815 ggr
watervalley
0

Panik hoppning

När jag hoppar men min Lilla Candy så hoppar hon och springer allt vad hon kan och har värsta panik , och ser livrädd ut när hon hoppar, Vad ska man göra för att få bort det ? , Eller går det inte ?

Och min andra kanin hon går till hindret stannar precis vid hindret och puttar ner pinnen som ligger på , Blir tokig på henne ;o

watervalley
0

Ingen som vet hur man ska göra? ;(

PandaFish
0

Min Yrsa är likadan bara springer och hoppar. I början hade hon panik och var rädd.Hon springer fortfarande för fort och springer ut i bland för att hon inte få plats men hon är inte rädd. Mina tips är att du ska försöka lugna henne när hon blir rädd och stressad och kanske ta upp henne och lugna henne i fammnen. Och sen försöka ta det så lugnt som möjligt och prata lugnande med henne :)

Den andra kaninern som puttar ner bommarna.  Ta tillbaka henne innan hon hinner putta ner bommen och släpp sedan ner henne och försök igen. Du kan ju prova med låga hinder också, då kanske hon tycker det är roligare :)?

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

LovePoppy
0

Prova med plank istället för bommar

watervalley
0

#2 problemet är att hon får sånn panik att när man närmar sig henne springer hon undan så kan tyvär inte fånga henne :/
Och har hinder på 5-10 cm men när hon väl blir rädd för något som låter hoppar hon över, annars går hon mot hindret och puffar ner det ..  

#3 - Smart tänk med plan k ska pröva det  :)

PrinzeZz
0

#4 men hur gör du när du ska lyfta upp henne om du inte kan fånga henne?

på stressade kaniner brukar jag ha långa koppel, så jag kan hala ut ganska mycket, dom brukar stanna när dom inser att dom inte blir jagade eller när dom förstår att dom faktiskt inte kommer längre.

Sen får man helt enkelt lära sej hur man ska närma sej kaninen.
Att gå lugnt, prata lite och sedan lugnt och försiktigt lyfta upp kaninen brukar funka bra, även om kaninen försöker komma undan i början.

Låter dock som att du skulle behöva träna henne mer bara i sele och koppel.

Sen skulle jag dessutom rekomendera en bröstsele, en H-sele med band mellan frambenen. Jag vet inte vad du har för sele på henne nu men en H-sele eller en Bogsele sitter inte så bra på stressade kaniner. H-selarna har ju ett halsband, och en kanin som drar i vild panik får ju i regel ännu mer panik när den inte kan andas. Och bogselar är väldigt lätta att ta sej ur. En rätt anpassad bröstsele lägger tryckpunkten på bogen.

Hur gammal är hon?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

watervalley
0

#5 TAck , har inte kunnat bärt henne när hon fått sånn panik när hon hoppar så harfått ställt in hennes transportbor som hon direkt springer in i sen går jag till bänken där jag klappar och myser med henne..

Glömde och säga att hon har blivit jätte rädd att blivit upplyft .. Min lillebror lyfte henne och å hoppade hon rakt in i henne hus , det är nog därför hon är rädd ..

Har satt ihop 2,5 m koppel har ett 5 meters koppel när jag går och hoppar med henne ..

Hon är 5 månader tror jag , hon föddes den 19 april 5 månader och 16 dar  ? om jag räknade de rätt !

Har börjat med att ha på henne koppel och sätta ut henne på hoppbanan när inga hinder är uppställda så hon får äta gräs och sså samtidigt hon har koppel på sig ! Det funkar  bra , men och lkyfte är problemet , Använder bogselar till henne ..

watervalley
0

#5 TAck , har inte kunnat bärt henne när hon fått sånn panik när hon hoppar så harfått ställt in hennes transportbor som hon direkt springer in i sen går jag till bänken där jag klappar och myser med henne..

Glömde och säga att hon har blivit jätte rädd att blivit upplyft .. Min lillebror lyfte henne och å hoppade hon rakt in i henne hus , det är nog därför hon är rädd ..

Har satt ihop 2,5 m koppel har ett 5 meters koppel när jag går och hoppar med henne ..

Hon är 5 månader tror jag , hon föddes den 19 april 5 månader och 16 dar  ? om jag räknade de rätt !

Har börjat med att ha på henne koppel och sätta ut henne på hoppbanan när inga hinder är uppställda så hon får äta gräs och sså samtidigt hon har koppel på sig ! Det funkar  bra , men och lkyfte är problemet , Använder bogselar till henne ..

louise-ariel
0

Jag har också en kanin som puttar ner bommarna jag tar tillbaks henne innan hon puttar ner bommen och sen försöker jag igen och puttar på lite i rumpan på henne.

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

watervalley
0

#8 Haha det hjälper inte att putta på rumpan , men byggde ett plank hinder eller ett som sitter fast hårt men endå kan rivas och det hoppar hon :)och hon är ganska långhårig så satte upp en tofs i luggen så hon såg emr :))

jahadu
0

En så stressad kanin hade jag nog itne hoppat med =/
Hoppning är något som ska vara kul för kaninen och inte stressande. Är hon inte stressad i sele annars så beror det ju på hoppningen, annars kanske på selen? på miljön? på ägarna? kan bero på hur mycket som helst, är hon stressad i buren också?

watervalley
0

#10 , Har blivit betydligt mycket bättre nu när hon hoppar utan sele ( har hindrena i en stor kompost galler hage :) på 18 galler tror jag det är , så hon hon hoppar frivilgt och jag berukar gå bakom henne när jag tränar henne lös i selen , och nu ser man ju hur det är en busig blick istället för en panik ögon :))

Känns mycket bättre , men ska nog beställa en  annan sele som kanske funkar bättre , som någon sa att dfet kanske gjorde :D

[Agneslundin]
0

när min kanin blir stressad brukar jag närma mig snett framifrån,sittande på huk och tar fram handen långsamt.då brukar han komma fram och nosa och då klappar jag han och sen lyfter han :)