Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 998 ggr
[h-malm]
0

Vill veta allt!

Hej! Jag har två kaniner, och har börjat träna lite smått med min hane snart 4 år :O Han hoppar 30 cm på några hinder, men river ibland.. Jag kom på att man kan tävla i längd också , men jag har bara tränat på höjden. Ja, jag vet nästan ingenting om hur det går till på hopptävlingar, som ni märker, så jag har lite frågor. :)

*Vart kan jag hitta hopptävlingar?

*Måste man anmäla sig eller är det bara att gå dit, kostar det något sånna fall?

*Vad ska jag som kaninens ledare tänka på på tävlingar?

*Måste min kanin ha speciella selar och koppel?

*Är det blandade hinder på hoppbanan, som t.ex höga, långa, krok och allt vad det heter, eller kan man bestämma att man bara vill tävla i höga t.ex?

*Jag har bara tränat höjd och ramp hemma, finns det ramper på tävlingar? Vad bör jag mer träna på hemma med kaninen?

*Vilka nivåer finns det på tävlingar? Skulle min hane kunna vara med i någon tävling? Han är inte så snabb, men kan hoppa ca 30 cm…:/

Verkligen tacksam för svar! //Hanna

bellamollylovee
0

Hej :)

1: Du kan hitta tävlingar på skhrf.com eller skaf.info , men först måste du bli medlem i någon/båda förbunden för att få tävla. Skhrf (sveriges kaninhoppares riksförund) har bara kaninhoppning, medans Skaf (sveriges kaninavelsförening) har utställning också. Om du besöker någon av hemsidorna kan du läsa mer, och hitta info om vilken klubb som passar dig bäst :) När du blivit medlem är det fritt fram att tävla på alla tävlingar! Men blir du medlem i t.ex Skhrf får du bara tävla på tävlingar på klubbar anslutna till Skhrf, och samma med Skaf. Hopptävlingar kan du oftast hitta på din klubbs hemsida. vilken klubb du väljer beror på vart du bor :) Du får vara med en gång i Lättklass utan att vara medlem, och hur många gånger du vill i Miniklass:)

2: Du måste anmäla dig, och du behöver en tävlingsbok :) Prata med dom på klubben så hjälper dom dig säkert :) Ca 10 kr brukar det kosta, iallafall i klubben jag är medlem i.

3: Att gå bakom kaninen. Inte stressa upp den. Kommer inte på något mer just nu:P

4: Ja, eller altså, jag vet iallafall tre selar som är godkända: Bogsele, H-sele och Bröstsele. Tror koppel helst ska vara minst 2 meter, men är inte säker.

5: Det finns olika klasser, man börjar med Lätt, och sedan kan du välja mellan Rak eller krokig i Lättklassen, Krok är när banan har svängar, och rak är en rak bana. Sedan är jag inte riktigt säker på maxhöjden, men runt 30 cm tror jag det är. Då får inte hindrena överskrida det, och inte heller överdskrida maxlängden, som helt har försvunnit ur mitt huvud för närvarande.

6: Vet inte riktigt vad du menar med ramp?

Det finns en speciell höjdklass, då är det ett hinder som man har tre försök på sig att klara. 

Vill du hoppa ''banhoppning'' så testa att hoppa fler hinder efter varandra, tror det är 8 hinder i Lättklass.

7: Det finns:

Mini (för kaniner som inte klarar Lätt-klass, maxhöjd 20 cm)

Lätt (maxhöjd ca 30 cm)

Medelsvår

Svår

Elit.

Lycka till!

Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.

Fotoryttarnas.se

[h-malm]
0

Tack så mycket! Jag är inne på skhrf nu och letar efter en klubb, blir troligen Stockholms kaninhoppare :)

En fråga bara, om man är medlem i en klubb, skickar dom ut t.ex mail då och säger när det är träning och så? :/

[h-malm]
0

En till fråga: Måste kanin vara någon särskild ras eller se ut på något specielt sätt? :P

[molly-macy-ajax]
0

#2 Nej , dom skickar inte ut något mejl när träningar eller tävlingar är, iallafall inte i stockholms kh :) det står i anmälningsforumet.

nepp, kaninen måste inte se ut på något visst sätt :)

josefijn
0

Jag akn iad svara på att kaninen kan vara hursomhelst, vilken ras / korsning och vilken storlek som helst.

[h-malm]
0

Okej tack för svaren :)

[h-malm]
0

Kollade i anmälningsforumet på stockholms kh's hemsida, men det såg bara ut som att det var träningar i (gulsippan)(?) Är det träningar på andra ställen också? I Södertälje t.ex?:/

[bebba]
0

#7 Stkh har oftast tävlingar i Gulsippan ibland i hågelby. Träningar har dom inte så ofta men du kan ju testa att starta en tävling annars.