Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 1206 ggr
Popstar
2010-08-17 18:33
0

Wiener

Hej!

Nu fick jag och Maria oss en liten funderare, haha!

Kan man para en brokad kanin med en wienertecknad kanin, eller är de samma som gäller brokadxbrokad ? :)

Och vad innebär wiener igentligen?

/Anna

Sashhi
2010-08-17 19:48
0

Brokat + wienertecknat går att para. Det har inget med det brokade anlaget att göra.

Not your mom, not your milk.

kaninsnobben78
2010-08-26 23:52
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker samma här  går att para med  blir söta kaniner .Jag para med en som  wiener  med min eda hona som viltblå det blir fina ungar

kyrkeliden
2010-08-27 00:10
0

Det ärt olika gener som styr brokad och wienertecknad så man kan inte få sk. dubbelbrokade. Wienerteckningen uppstår då en kanin endast har ett av två anlag för blåögd, x. Brokad är som sagt ett annat anlag.

Wiener uppstår som sagt när man parar en vit blåögd kanin med en kanin som har annan färg, ex. viltgrå. En del av ungarna blir då wienertecknade, de får vita tecken som skiljer sig ganska mycet från kanin till kanin. De kan få blå ögon eller så kan ögonen bli halvt blå, halvt bruna.

En färg som inte är godkänd då den som sagt kan skilja sig väldigt mycket från kanin till kanin.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
2010-08-27 00:13
0

För att få wienertecknade ungar måste en av föräldrarna antingen vara vit blåögd eller wienertecknad. Jozzes Nellie här på Khif är brokad och wienrtecknad (syns lite på att hon har brokade öron, dock ska man komma ihåg att bara för en kanin har brokade öron behöver det inte betyda att det är wiener anlaget som spelar in).

Märktes då hon fick ungar. Hon har fått wienertecknade ungar, de jag kommer ihåg har endast en liten vit prick i pannan :)

hugoochip
2010-08-27 11:55
0

4#Kan det vara så att Rakel också är brokad och wiener då hon har brokade öron?:) Inte mycket men en liten vit fläck på båda öronen.

kyrkeliden
2010-08-27 15:59
0

#5 vågar inte svara på om det är wienerteckningen som gör det eller inte. Chansen finns! :)

Trasdockaa
2010-09-03 14:33
0

#3 Förtyligande om att inte bara en del utan alla ungarna efter en vit bö och en renavlad kanin blir wienertecknade, då de ärver ett anlag från vardera förälder. Dvs x från den vit bö och X från den rena :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

kyrkeliden
2010-09-03 14:46
0

"7 I första generation ja…de jag har i åtanke är väl de som använder wiener i sin vit blåögd avel. I andra generation kan det då även bli vit blåögda ungar.

Trasdockaa
2010-09-03 14:54
0

#8 Ville som sagt bara förtydliga:

"Wiener uppstår som sagt när man parar en vit blåögd kanin med en kanin som har annan färg, ex. viltgrå. En del av ungarna blir då wienertecknade, de får vita tecken som skiljer sig ganska mycet från kanin till kanin."

så att folk inte missförstår det som att bara de som ser fenotypiskt wienertecknade är de enda i kullen som faktiskt är wienertecknade. Utan att de faktiskt allihopa är genetiskt wienertecknade, hur de än ser ut fenotyiskt (efter en sådan kombination med ren/vit bö) :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)