Fotografera kaniner som hoppar
Hej!
Ser att många här tar jättefina hoppkort där kaninen är i bra skärpa.
Nu till min fråga, hur gör ni för att fånga så bra bilder? Har försökt ta bilder men då blir bara hindret skarpt och kaninen blir suddig.
Har provat att följa kaninen och ha kort slutartid men kaninerna blir osakrpa.
Kastanjegårdens Kaniner
*lämmnar ett tassavtryck då jag också vill ha tips (a)*

Har du rätt inställningar? :)
Vilken kamera?
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Jag har en Canon (EOS 400D, systemkamera och jag tyckte oftast att det bästa är att sätta den på Av (som på min kamera står för inställningen av bländatalet, vet inte riktigt vad det är på en nikon eller så.) sänka bländartalet till kanske 5.6 eller 7.1 eller nått sånt, blir bäst om det är lågt tycker jag, mer fokus på kaninen och bakgrunden blir inte så rörig. Höja/sänka iso-talet något (om det behövs, dvs hur vädret är och vilket ljus man fotar i osv). Brukar köra på AF om jag ska fota när kaninen hoppar många hiner men är det bara ett blir det mycket bättre om man ställt in MF redan från början.
Kör även ibland på helt manuell inställning och testar mig fram lite tills det blir bra.
Det kan vara bra att ta lite test-bilder och se hur det blir och ställa in efter det sen.
--
Denna bilden är tagen när det är lite mulet, och rätt dåligt ljus.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
vill också veta så lämnar ett avtryck här :)
har bara en vanlig digitalkamera,jag kör på frekvenstagning(att den tar hela tiden och hoppas på nång bra):)
//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus
hur gör man när man tar på en vanlig digitalkamera ? :P min är väll inte direkt den bästa
#7 på vissa kameror finns Manuella inställningar oxå, då kan du prova ändra såsom jetaime skrev i sitt inlägg.
Själv fotar jag med högbländare, och anpasar slutartiden efter ljuset;) Men märkt att man kan få bättre bilder på andra sätt så provar olika nuförtiden;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#2 Har en systemkamera, Nikon D5000 och jag har provat många olika inställningar.
Kan ju säga att jag inte har fotograferat kaniner som tävlar utan när de löshoppar hemma , men jag skulle gärna vilja fota fina bilder på tävlingar.
Tack så jättemycket för alla bra tips!
#3 Mycket bra, ingående förklaring! =)
Kastanjegårdens Kaniner
#9 Vet man lite grann vad man kan ändra och ställa in så är det bara att testa sig fram tills man får det resultatet man vill ha :)
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#8 vad är manuell på engelska ? xD min kamera kan inte svenska :P
#11 - Manual, eller möjligen hands-on.
Not your mom, not your milk.

*tassavtryck*
tass avtryck

Tror att man måste ha en systemkamera om man vill ha skarpa bilder=)
#15 det måste man inte. Allt hänger på att du är på läst om just din kamera och det är oftast du som tar bilden som gör bilden. Det hjälper inte om man köper sig en system kamera och tror att det ska bli bättre.
Jag brukar ta hela bilden skarpt kan hjälpa med blixt. och sen fixa till skärper djupet i Photoshop.
Tips till alla LÄS MANUALEN det kan räta ut många frågetecken.
#15 Har inte system och får mkt skarpa bilder. Har inga bilder på den här datorn men den skarpa bilder tar även min digitalkamera. =)

#9, vet du hur kamerans grunder funkar? alltså med bländare, slutartid & ISO? Vad har du för objektiv?
Jag fotar alltid allt helmanuellt, alltså M-läget, för då får man kontrollera allt.
Så hög bländare som möjligt ( lågt tal, 4,0-5,2 använder jag, för det är det mitt objektiv går till som lägst.)
Så kort slutare som möjligt - minst 800 för att få det skarpt, men hest kring 1200-2000.
Så låg ISO som möjligt - kring 100-400 vid sol, 400-800 vid mulet. 1200 vid riktigt mörkt.

oj, glömde bifoga bild. Har inga seriösa hoppbilder på denna data, haha.
Men igår så körde jag en photoshoot där jag själv var både fotograf OCH förare till kaninen, samtidigt ;D
Så här är en av de bilderna. bilden är riktigt kass, men bry er inte i det. :)
Ni har tur, era kaniner kan hoppa lite högre ;) Min tjej kommer antagligen att riva alla hinder i miniklass. Hon hoppar och har hunnit landa innan bilden är tagen, så alla mina bilder är suddiga xD
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.