Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 1677 ggr
PandaFish
2010-07-30 17:21
0

Gårdsnamn?

Då vi ska bygga nya burar till alla ninerna tänkte vi passa på och regga gårdsnamn :) Det är bara det att jag är lite tveksam till det gårdsnamnet jag har tänkt mig. Sherlocks är det gårdsnamnet jag har tänkt ha men jag tycker det är lite för långt, plus att jag inte tycker det är lika fint längre.

Är det någon som har några bra tips på korta gårdsnamn :)? Svenska eller engelska spelar ingen roll.

Eller så kanske ni kan berätta om hur ni kom på era gårdsnamn och om dom representerar något eller så kanske ni har döpt eran gård efter där ni bor :)? Det är inget alternativ för mig tyvärr gården jag bor på heter Lagargården och det tycker jag är grymt fult :P

Kom gärna med tips det skulle göra mig glad :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Pralinens
2010-07-30 17:37
0

När vi kom fram till att ha Pralinens hoppkaniner så var det mest för att jag ville ha ett svenskt, (mest för att det ska passa både till svenska och engelska namn) sött gårdsnamn som är lätt att komma ihåg :) Så vi satt och bollade ideer och kom fram till att Pralinens var toppen :)

Upendo
2010-07-30 19:21
0

Bra tråd, då jag också sitter och funderar på gårdsnamn. Inget jag kommer regga just nu men vill ändå ''kalla mig något'' :)

jahadu
2010-07-30 20:26
0

Jag har ju då Jawa´s som inte är reggat än, måste bli stor flicka först x) Väldigt långsökt hur jag kom på namnet….har sen jag va liten varit väldigt intresserad av växter och då främst ormbunkar då de liksom är förhistoriska och allmänt häftiga, tänker på dinosaurietiden.
Så har ju jag som mål att föda upp kaniner som är så naturliga som möjligt och lite "förhistoriska" haha =P  sen tänkte jag på java-ormbunkar, och då va det bara självklart att jag skulle ha java´s (som blev med ett W sen eftersom det finns nån datorgrej som heter med V )
Så från att ha älskat ormbunkar till kanin-gårdsnamn xD Lite märkligt kanske men jag trivs med namnet =)

alwiz
2010-07-31 00:02
0

Tänker samma som #2 så lämmnar ett tassavtryck för att följa tråden.

HannaEricson
2010-07-31 03:37
0

När jag sökte gårdsnamn (-99, ansökan godkändes -00) var det fortfarande vanligt att man bara valde ett namn man gillade, utan att det fanns någon tanke bakom. Ett tankesätt som även gällde många namngivningar av kullar på den tiden, det finns både det ena och det andra gamla engelska hoppkaninsnamnet som kan ge ett gott skratt om man översätter det till svenska, hehe.

Viktigt för mig (och min syster som också var med på gårdsnamnet från början, men som så småningom "hoppade av" eftersom hon ändå inte tar några kullar) var att det var ett gårdsnamn som skulle funka ihop med namn på såväl svenska som andra språk. Det skulle heller inte påminna om något av de gårdsnamn som fanns och det skulle vara "vackert".

Till slut fastnade vi för namnet på den spanska staden Flamenco och själva dansen flamenco heter ju detsamma på de flesta språk vilket gjorde att det kändes naturligt ihop med de flesta namnen. Samtidigt antydde det nån slags dansant smidighet och det fick nog duga som motivering för oss, hihi.

Att välja något efter där vi bodde kändes inte riktigt aktuellt då vi flyttade en del när vi var små. Inget ställe kändes riktigt som "vårt". Nu för tiden känns Flamencos i sig som något som är så förknippat med mig och min tid inom kaninhoppningen och kaninhoppningsaveln att det inte finns en tanke på att byta. Det har liksom blivit en del av mig :) Det är lite så där som med kärlekshistorier, att det viktiga egentligen inte är att man träffades på ett romantiskt sätt (även om man kan önska det) utan det viktiga är helt enkelt att man träffades. Haha, "mitt i natten"-svammel från mig, bäst jag går och lägger mig istället…

PandaFish
2010-08-01 17:44
0

Kanske ska berätta hur jag kom på Sherlocks också :) Det har inget att göra med nånting utan jag tyckte att Laylocks var så fint så jag ville ha något som liknande det och det enda jag kom på var Sherlocks. Skulle hellre vilja ha något som rpresenterar något faktiskt  alltid kul med sånt :)

Sandra Eriksson, Örebro Läns Kaninhoppare

www.sherlocksgard.weebly.com

Tarkie
2010-08-01 23:33
0

Mitt är Runaways och ja.. Jag tycker bara det passar..

kyrkeliden
2010-08-01 23:52
0

Mitt tror jag de flesta fattat vid det här laget, Kyrkeliden's Hoppkaniner. Som för övrigt alldeles snart är godkänt! Betalt in, haft gårdbesök med mera! Väntar bara på intyget nu så, jippeee ^^

Kyrkeliden är den väg som min pappa bor på. En liten "gård" mitt ute i ingenstans blad åkrar å ängar…Vilket är en plats jag älskar, känner mig lugn och ja…den skönaste sidan av Skåne. Mitt barndomshem och även här som min första kanin bodde.

Kanske inte det vackraste men det är "jag". Jag känner extra för denna plats, en plats som har en stor del av mitt hjärta!
Själv tycker jag det funkar bra med både engelska och svenska namn, så för mig kan det inte bli bättre!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus