Några frågor om kaninhoppning :)
Jag vill gärna ha svar från er på dessa frågor:
1:Vilka tider på dygnet är det lättast att hoppa med kaninen? (när är den piggast?)
2:Vilken sele använder ni, och varför just den?
3:När man har lärt känna kaninen väl, och den är van att gå i sele - hur har ni då lärt era kaniner hoppa?
4:Ungefär hur länge bör man träna innan den får pausa?
5:Vad gör man om kaninen plötsligt inte vill hoppa över hindret längre?
6: Hur många gånger i veckan brukar ni träna? (hemma eller på kurs/klubb)
7:Vilken är den vanligaste rasen man hoppar med?
8:Måste man vara medlem i en kubb för att få delta i en riktig tävling?
9:Vilken längd på kopplet kan vara lagom när man tränar? (ska det vara långt eller kort?)
10:Är det bra att använda kaningodis som "lockbete" ?
Tack så jätte mycket till er som svarar :)

1:Vilka tider på dygnet är det lättast att hoppa med kaninen? (när är den piggast?)
Svar: Det beror på hur kaninen är van. Min kanin anpassar sig ganska bra och sover när hon får tillfälle, så henne kan man i princip när som helst på dygnet ta upp för ett litet träningspass. Men oftast låter jag henne vara mellan 10-12 då hon ofta ligger och småsover då. Men detta beror helt på individen.
Svar: Jag använder en H-sele. Till en början var det bara för att det var den enda jag visste fanns, men sen blev bogsele populärt och då köpte jag två såna. Dock så trivs min kanin inte så värst i dessa, så de är i princip oanvända. Dessutom är min kanin tränad till att lyssna på vissa kommandon, som t.ex. stopp, vilket gör att jag ändå inte behöver ta speciellt mycket i kopplet. Vi har även övat mycket på svängar (redan när hon var liten gick vi "slalom" mellan stenar. Så hon är lättstyrd och behöver inte så mycket tryck för att svänga.
3:När man har lärt känna kaninen väl, och den är van att gå i sele - hur har ni då lärt era kaniner hoppa?
Svar: Jag tog ut min i skogen och lät henne skutta omkring där. Sedan lade jag upp väl utplacerade små "naturhinder", (väldigt låga, max 10 cm) som jag märkte att hon gärna hoppade över. Det var så vi började, och när hon fått upp rutinen i hoppningen började vi ställa in normala hinder i skogen, då accepterade hon det lättare. Till sist kunde man ställa normala hinder var som helst, så hade hon ändå lärt sig att hoppa över dem. :) Man ska träna med glädje!
Svar: Det beror på hur du menar med paus? Paus som i vila några veckor eller under ett träningspass? Jag tänker iaf säga hur jag gör med båda dessa saker.
När vi hade börjat träna hoppning så smått och hon hade förstått principen med detta, tog vi en hopp-paus på två veckor. Detta för att hon skulle förstå att varje träningspass är inte likadant. När hon två veckor senare fick hoppa igen, slog hon sitt personbästa (4 månader gammal, 25 cm högt) och visade tydlig hoppglädje. Numera får hon några veckors paus lite då och då, beroende på när det är tävlingar, och under vintern är det oftast en längre paus på någon/några månader. När hon då kommer tillbaka till tävlingssäsongen är hon som ny igen! :)
När det gäller paus i träningspass så bör kaninen få vila lite efter varje runda.
Svar: Då låter man det vara. Låt kaninen skutta som den vill, och om du märker att den har ett favoritställe, sänk hindret och ställ det där, bara så att kaninen hoppar en sista gång. Sen får det vara nog med hoppning, och vila helst minst en vecka innan du provar igen. Det är viktigt att träningspassen är roliga för kaninen, inte bara jobbiga. :)
Svar: Nu har jag inte tillgång till hinder så hon har inte hoppat på nästan en månad. Men under sommaren tränar jag nästan inget, kanske en gång i veckan om det inte är någon tävling, så att hon är pigg och glad tävlingsdagarna. På våren och hösten då det inte är så mycket tävlingar blir det iaf en gång i veckan, ibland två.
Sedan tränar jag henne varje dag bara genom att ta ut henne i sele och låta henne fara omkring som hon själv vill :)
Svar: Blandat, dvärgvädurar och vädurskorsningar är väl rätt populära. Men de flesta raserna är ofta representerade på tävlingar.
Svar: Nej, i de flesta klubbar får man prova på att tävla en gång utan att vara medlem, sen kan man bli det om man vill fortsätta.
9:Vilken längd på kopplet kan vara lagom när man tränar? (ska det vara långt eller kort?)
Svar: Jag tycker att 3 meter är lagom på kopplet när man tränar.
Svar: Enligt mig är inte det ett bra sätt, för då kan kaninen få för sig att stanna och vänta på godis mitt i banan. En godbit efter avslutat träningspass är bättre i såna fall. :) Beröm med klappar och röst har funkat bra för min kanin. :)
#1 Tack så jättemycket! :D
Bra frågor och bra svar :D ska också börja med kaninhoppning till sommaren då min kanin troligtvis har fått ungar :)
#4 Tack ;) Håller med, vad kuul:D
Svar: Jag hoppar inte på någon speciell tid, men mina är ganska pigg hela tiden.
Svar: Jag använder nu en bogsele, passar bra på mina kaniner som är ganska framåt, har tidigare haft H-sele. Den funkar också
Svar: Jag själv hade min första kanin i en månad innan jag tog in ett par hinderstöd i rasthagen och la en pinne emellan. Sen så ökade vi det eftersom.
Svar: Avsluta då det känns som att kaninen inte orkar mer. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara där, mina får hoppa i en kvart kanske, då med några vilopauser då de bara får springa.
Svar: Jag vet inte riktigt, min fick en sådan period och då så slutade vi träna i sele och hon bara fick hoppa i rasthagen.
Svar: Tränar då det känns som att mina behöver, oftast hemma. Men ibland så ordnar vi träningar tillsammans i umeå.
Svar: Vädurskorsningar
Svar: Man får tävla mini en gång utan att vara medlem, om jag minns rätt.
Svar: Jag har två eller två och en halv meter på mina koppel.
Svar: Beror på vad kaninen uppskattar. Mina kanier uppskattar inte godis utan vill springa och gosa istället.
#5 Tack så mkt för svar (:
Svar Man få tävla en mini tävlingen en gång man får inga pinnar i klassen då inte kommer upp i klassen .om man medlem så få man komma upp i klassen.Man måste ha tre pinnar komma upp klassen
Svar Man måste ha lägre koppel i hoppning
Svar om du börja tävlar rikigt klubb så få man inte han Lockbete men hemma få du de.
Svar Jag träna med mina kaniner 1gång i veckan det tropå vilket på väder ,vind
SvarJag använder sele H sele ,bog sele me
Man får faktiskt tävla lättklass 1ggr utan att vara medlem. För mini krävs inget medlemskap så man får tävla det hur många ggr man vill utan att vara medlem.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus