Förberedning för kanin
Nu skulle jag behöva lite hjälp, då det kommer flytta in en kanin hos mig när som helst. Jag hittade ingen artikel som handlade om det, men om ni vet nån, så säg till! :)
Precis vad måste/är bra om det finns i buren?
Vad ska man ha för underlag?
Vilken mat är bäst att köpa?
Vilken sele är bäst att köpa? - (inte lika bråttom)
Och lite annat man ska veta när kaninen flyttar in ;)

Kolla på kanin.ifokus, dom har bra artiklar där :)
mm, har gjort det, men där är så mycket så det blir rörigt och jag hittar ingenstans där det är helt samlat liksom.. :)
Fråga 1.
Det är lag på att det ska finnas ett sitthylla (som de isåfall måste kunna sitta under) eller ett mindre hus. De ska kunna ha lite utkik alltså. Bra om det ifnns någonslags höhäck, för vissa kaniner vill inte äta höet rakt fråm burgolvet så slipper det bli stökigt också.
Fråga 2.
Det finns massor av valmöjligheter, men på vintern ska halm helst finnas tillgängligt då de värmer bra. Jag använder torv som underlag, + halm på vintern eller när hona ska ha ungar. Andra exempel är; bara halm (suger dock inte upp kiss), spån, toa-lätt/majsan remiss etc.
Fråga 3.
Det finns en hel djungel av foder. Men man ska alltid komma ihåg att hö alltid är viktigast och de behöver bara kraftfoder om de inte håller sig i tillräckligt hull med endast hö och grönt. Men smådjursblandningar, gnagarblandningar etc. är alldeles för fett och fullt av onyttigheter för kaninen, så det ska mna inte skaffa. Utan ren pellets elelr kaninmüsli (Chudley's Rabbit Royal). Hästmüsli blandar vissa in i fodret, eller använder pelelts som inte är skapta för kaniner. Det är värderna i kraftfodret som är viktigast. Vad de gäller värderna i fodret finns det något som jag tycker är en bra visning på www.kanin-net.nu sedan klickar man vidare på > Artiklar > Utfodring: Rekommendationer, pelletsinnehåll m.m så står det längre ner. Jag använder en blandning mellan Chuldey's Rabbit Royal + Bello, 50/50 %'s blandning som jag blandar själv. Mina kaniner funkar bra med det. Andra basfoder som är populära och som har fått bra kritik är till exempel: Stampe, Carrier, KRAFFT hästpellets m.m
Fråga 4.
Det beror helt på vad du har för en kanin. Men jag brukar alltid börja med att lära de grunderna i bogsele. Det är bra för kaniner allmänt som kan dra lite, men kan vara lite knepigt att ha på mindre kaniner då de gärna stoppar inte ett ben lite fel. Denna sele är lite lättare och ta sig ur. H-selen är den typiska, vanliga selen som är bra för lyhörda kaniner som lyssnar bra på hur man styr selen osv. Bröstsele är för de kaniner som drar mycket i selen eller blir allmänt uppstressade. Men sen så är det väldigt olika beroende på kanin vad de trivs med, så jag brukar prova mig fram.
Not your mom, not your milk.
#3 Tack så jättemkt för snabbt och informerande svar! ;D