skaf vs skhrf
Vad är skillnaden mellan skafs och skhrfs regler? Tänker att det måste finnas nån skillnad för om tex kaninen är mvs i skaf får man ju inte använda den uppklassningen för att tävla msv i skhrf och tvärtom.
Så är det nån som har koll på regel-skillnaderna och kan klargöra dom för mig?
Pinnar tagna i SKHRF skall räknas med även i SKAF.
MEN…
Pinnar tagna i SKAF räknas inte i SKHRF!
Detta för att det är två olika förbund. Anledningen till att SKHRF's pinnar även räknas i SKAF vet jag inte riktigt, men så är det och har varit i några år.
En till regel eller så som skiljer SKHRF och SKAF är att i SKAF harman inga korrigeringar.
Några mer klara skillnader hittar inte jag precis. Linnea kan säkert det här mycket bättre, var längesen jag själv tävla i SKAF nu ;)
Reglerna är i mångt och mycket detsamma då många regler handlar om kaninhantering och denna är ju viktig oavsett vilket förbund.
Lite skillnad vet jag vad gäller uträckning av totala tiden (räknar i minuter och omvandlar inte till sekunder), men är väl inget som man som tävlande märker precis.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Anledningen till att SKHRF's pinnar även räknas i SKAF är för att i SKAF är höjden lägre än i SKHRF. Därför blir det fel om man för över till SKHRF. Det är ju för kaninens bästa så att den inte fårför svår höjd skulle jag tro.
tack för svaren, visste inte att pinnarna i skhrf räknas in i skaf (tänkte eftersom det inte går åt andra hållet så…)
#2 fast så är det inte, banorna blir ju inte enklare bara för att hindren blir 5 cm lägre, tre hinder får dessutom ha samma höjd som skhrf har i den klassen (förutom i medel där vi får bygga tre hinder 40 cm). I våran hemmaklubb samt en grannklubb vi sammarbetar mycket med har vi i princip samma svårighetsgrad på hindren som i skhrf, vi kompenserar att vi inte får höja upp allt med att bygga kluriga kombinationer och långa hinder. Höga hinder är inte alltid de svåraste.
Tiden räknas ut på samma sätt i kaf som i skhrf men vi skriver den som hela minuter istället för hela sek sas.
Korrigeringar räknar vi som sagt inte, och i skaf får man lägga volter om man inte vill korrigera, vilket man inte "får" i skhrf.
sen är det ju lite skillnader i reglementet som man kanske inte behöver kunna till 100% i början. Tex att hinder längre än 40 cm ska ha 70-bommar m.m
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |