Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 1196 ggr
jahadu
0

skaf vs skhrf

Vad är skillnaden mellan skafs och skhrfs regler? Tänker att det måste finnas nån skillnad för om tex kaninen är mvs i skaf får man ju inte använda den uppklassningen för att tävla msv i skhrf och tvärtom.

Så är det nån som har koll på regel-skillnaderna och kan klargöra dom för mig?Glad

kyrkeliden
0

Pinnar tagna i SKHRF skall räknas med även i SKAF.

MEN…
Pinnar tagna i SKAF räknas inte i SKHRF!

Detta för att det är två olika förbund. Anledningen till att SKHRF's pinnar även räknas i SKAF vet jag inte riktigt, men så är det och har varit i några år.

En till regel eller så som skiljer SKHRF och SKAF är att i SKAF harman inga korrigeringar.

Några mer klara skillnader hittar inte jag precis. Linnea kan säkert det här mycket bättre, var längesen jag själv tävla i SKAF nu ;)
Reglerna är i mångt och mycket detsamma då många regler handlar om kaninhantering och denna är ju viktig oavsett vilket förbund.

Lite skillnad vet jag vad gäller uträckning av totala tiden (räknar i minuter och omvandlar inte till sekunder), men är väl inget som man som tävlande märker precis.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

LovePoppy
0

Anledningen till att SKHRF's pinnar även räknas i SKAF är för att i SKAF är höjden lägre än i SKHRF. Därför blir det fel om man för över till SKHRF. Det är ju för kaninens bästa så att den inte fårför svår höjd skulle jag tro.

jahadu
0

tack för svaren, visste inte att pinnarna i skhrf räknas in i skaf (tänkte eftersom det inte går åt andra hållet så…)

PrinzeZz
0

#2 fast så är det inte, banorna blir ju inte enklare bara för att hindren blir 5 cm lägre, tre hinder får dessutom ha samma höjd som skhrf har i den klassen (förutom i medel där vi får bygga tre hinder 40 cm). I våran hemmaklubb samt en grannklubb vi sammarbetar mycket med har vi i princip samma svårighetsgrad på hindren som i skhrf, vi kompenserar att vi inte får höja upp allt med att bygga kluriga kombinationer och långa hinder. Höga hinder är inte alltid de svåraste.

Tiden räknas ut på samma sätt i kaf som i skhrf men vi skriver den som hela minuter istället för hela sek sas.

Korrigeringar räknar vi som sagt inte, och i skaf får man lägga volter om man inte vill korrigera, vilket man inte "får" i skhrf.

sen är det ju lite skillnader i reglementet som man kanske inte behöver kunna till 100% i början. Tex att hinder längre än 40 cm ska ha 70-bommar m.m

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |