Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 776 ggr
Zekina
0

hoppa rakt?

Har börjat att träna min Geisha nu då. Och hon hoppar super fint och hon har bra med fart. Kan bara hoppa två hinder med henne då jag inte har flera för tillfället. Första hindret hoppar hon fint, mellan hinder 1 och 2 blir det lite zick-zack och sen viker och undan ibland. Finns det något knep till att få henne att springa rakt?

tacksam för svar :)

Tribeskaniner
0

Hur långt är avståndet mellan hindrerna? Och hur höga är hindrerna?

Jag har fått uppfattningen att när mina kaniner viker ut ordentligt är det när de går för snabbt eller när de inte har mod att hoppa så höga hinder utan fattar själva att bästa är att springa ut. Ett exempel är en av mina kaniner som sprang rakt fram i lättklasserna och sen när hon kom  upp till svår kunde hon tvärvända efter ett hopp.

Det finns många olika knep för att få sin kanin att hoppa rakt fram. Jag brukar låta mina kaniner springa ut och ta den där j,kla extra korren och sen bara lyfta in och fortsätta. I finalen brukar de oftast springa rakt fram vilket som.

Det som många tar till hjälp i när de hoppar är att försiktigt styra in kaninen med kopplet om den försöker springa ut. Eller att du under träning håller handen nere som stöd så hon inte kan springa ut. Väldigt svårt att förklara genom text tycker jag, eftersom jag inte sett er hoppa.

Som jag uppfattat det så har du inte börjat tävla eller så utan tränar lite grann hemma? Är du intresserad att börja tävla? Vart i landet befinner du dig? Många klubbar hjälper till med träning, antingen att klubben arrangerar en, eller att du får en i klubben som blir din fadder eller erbjuder dig att träna hos någon. På så vis kan du få hjälp med just specifikt det du behöver hjälp med. Lycka till!

Zekina
0

#1 avståndet är runt 2m skulle jag nog tippa på och höjden är någonstans mellan 5 cm och 25 cm, sätter lite olika höjder på dom för att se hur det går.

Jag har inte börjat att tävla, tanken var att ev göra en debut nu i sommar. Tränade henne innan idag på gräsmattan, antingen skulle hon äta eller springa rakt igenom, hon var nästan lite stressad när hon vek av och började springa runt. Jag bor i Falkenberg, Halland. Ska gå med i Skåne Kaninhoppare, brukar dom ha sådana träningar?