Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 1332 ggr
Jetaime
0

Tips till köpavtal/h-bevis :)

Hur ser era köpavtal och h-bebvis ut? Skulle behöva lite tips, då det känns som att det sknas nått på mina, så skriv gärna här och lägg upp bilder om ni vill!

Jetaime
0

I mitt köpavtal har jag:

Vad som medföler vid köp (övergångsfoder, h-bevis, skötselråd, och köpavatal.

• Kaninen ska skötas bra; den ska ha ren bur med godkända mått, fri tillgång till hö och vatten. Kaninen ska tas på hälsokontroller och få veterinärvård vid behov eller om den blir sjuk.
  • Kaninen ska tävla under sitt uppfödarnamn på hopptävlingar osv. (dvs. det namnet kaninen fått hos mig).
  • Om någon defekt upptäcks på kaninen måste ägaren meddela detta till uppfödaren och kaninen ska omedelbart tas ur avel, dvs. om kaninen går i avel. (Kaninen bör heller inte paras med någon annan kanin som har bettfel eller annan genetisk defekt).
  • Vid avel ska uppfödaren kontaktas innan parningen, då ägaren berättar om den andra partnern och när det är tid för betäckning. (Även här ska ägaren meddela uppfödaren om defekter upptäcks i kullen).
  • Om ägaren inte kan ha kvar kaninen av någon anledning och den ska säjas/omplaceras ska ägaren kontakta uppfödaren om var kaninen kommer hamna och nytt köpkontrakt ska skrivas.
  • Om/när kaninen dör ska uppfödaren kontaktas och få information om orsak och tidpunkt.

Och sedan uppgifter om uppfödaren samt den nya köparen och underskrift.

Jetaime
0

H-beviset:

• Namn:

• Smeknamn:

• Född:

• Kön:

• Färg: 

• Ras:

Kull-info:

• Kulltema:

• Antal ungar i kullen:

• Könsfördelning:

• Färger:

Kullsyskon:
Je t'aime´s …
Je t'aime´s …
Je t'aime´s …

Och själva stammen som är i form av en stamtavla där det finns tre generationer bakåt med info som namn, färg, född, ras och uppfödare.

Tribeskaniner
0

Såhär ser min bifogade fil till köparen ut just nu, planerar att göra lite justeringar men ungefär:

Första sida: Bild på kaninen, och mitt gårdsnamn
Andra sidan: En sida om lycka till, kaninens uppväxt & min synvinkel på avel, vad jag värdesätter osv.

Tredje: Härstamningsbevis, se under :

• Namn:

• Föräldrar

• Född

• Kön

• Ras:

• Färg:

• Antal födda ungar (står även kön)

• Antal vid fem veckor

• Antal färgvariationer i kullen

• Bild på kullsyskon, namn, ägare, färg

Fjärde: Släkträd, så långt bak jag hittat information, eftersom det är hoppkaniner, väldigt långt. 

Femte & Sjätte: Om mamman till kullen, hennes klassning, bild, föräldrar till henne, färg, hennes helssyskon och bilder på dem.

Sjunde & åttonde: Om pappan, samma info som över.

nionde: köpeavtal & garantier.

Jag håller just nu på att göra en ny uppdatering av det som jag ger till köparen. Jag har inte sålt några kaniner till kel på år och dar, men om jag gör det, bifogar jag även tre sidors information om kanin, hur man tar hand om den på bästa sätt, lite om kaninhoppning/utställning (om den är renrasig). Sedan om jag säljer kanin till utställningsmänniskor är det inte ofta avtal skrivs.

Vid köp av kanin från mig får man: övergångsfoder, köpeavtal med garantier, härstamningsbevis, information om kull, föräldrar, uppfödningen, kaninens uppväxt, släktträd.

Är kaninen renrasig så får man även med stamtavla & öronmärkt.

Jetaime
0

#3 Tack för att du skrev! Jättebra tips :) Man tänker inte alltid på allting. ^^

kyrkeliden
0

Försöker att inte ha med allt för många riktlinjer och punkter. De jag säljer till vill jag lita på och därför inte styra nästan helt som en del avtal gör.

Vad gäller avel har jag en bestämd åsikt: alla ska få avla efter sina egna mål. punkt.!
Det enda som står är att man inte få avla på defekter. Men vad gäller dubbelbrokat, och inavel tyckerjag folk får följa sina egna riktlinher.

Skötsel och liknande innefattas i djurskyddslagen och jordbruksverkets regler.

Litar jag inte på en person säljer jag helt enkelt inte till denna. Jag försöker inte styra det genom ändlösa avtal.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Tribeskaniner
0

Precis som Sandra beskriver är mitt köpeavtal. Jag är väldigt stark på att defekter inte får avlas på, men det är något som står som lag.

Jag kan ge rekomendationer, som bör och "jag önskar" men de är inget som är avtalsenligt.

Ett tips är: Mycket bilder! Det gör alltid läsningen roligare.