"Lockbetet" är inte intressant...
Testade hoppa med min lejonhuvade dvv idag, och det gick… sådär. Han hoppade ändå över hindret någon gång och då berömde jag honom självklart otroligt mycket. Men annars var han inte alls intresserad, utan tyckte att allt runt omkring var mycket roligare. Trodde att jag skulle lyckas fånga hans uppmärksamhet med det bästa han vet, torkade bananer, men icket. De ville han inte ens smaka av.
Något tips på hur jag ska göra? Är helt ny inom kaninhoppning så jag tar tacksamt emot all hjälp jag får.
Taigaro är bara 3-4 månader gammal, men jag vill lära honom på ett sätt så han tycker det är roligt redan från början (tanken var att jag skulle göra det genom att belöna med något riktigt smaskigt, men det gick ju inte så bra…). Kan det vara för att han fortfarande är ovan vid att vara ute? Men jag fick hem honom för en månad sedan och jag har haft honom ute varje dag sedan dess…
Som sagt, tacksam för all hjälp jag kan få!
om du lär honom att hoppa för godis finns det risk att han tröttnar när du slutar ge godis, på tävling får man inte locka kaninen över hindren så vill du tävla är det ett dumt sätt att lära kaninen.
Det är bättre att berömma med rösten.
hur du ska gå till väga för att lära honom hoppa finns det flera artiklar om på sajten.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#1, Aha! Det har jag inte alls tänkt på. Tack! :) Ska kolla runt efter artiklar.
Jag kanske är het dum, men jag hittar inga artiklar om just hoppning. Har läst igenom de tre stegen med selträning osv sedan tidigar, och det jobbar vi på :) Men att ta sig över ett hinder?
#3 Hittar ingen heller. Skulle tro att den inte är klar än, och kommer bli steg 4 sen.
#4, Jo, det tror jag med. Hoppas att den kommer snart! :)

Han är envis-du ska vara envisare!!