Kaninen sprattlar, HJÄLP
Var ute med Busfrö i selen precis och lät honom skutta runt samt tränade lite lydnad.
När jag skulle ta in honom, jag bar honom i famnen påväg mot buren, blev han helvild och sprattlade som en galning. Jag tappade honom förstås och han sprang iväg en bit, innan han stannade och jag tog upp honom igen. Detta upprepades ungefär fyra gånger innan jag fick in honom i buren.
Jag blev riven ganska ordentligt och det gör fasligt ont, men det är inte det som är problemet.
Varför gör han så, hur ska jag få honom att sluta, och vad ska jag göra när det händer? Släppa honom, försöka hålla kvar honom, eller ja, hur?
Han blir gärna buren utan sele och från buren. Vi var också så långt i från buren att jag inte tror han sprattlade för att han ville dit.
Det är så oerhört läskigt när sånt händer, för det första gör det ju ont när han river upp hela armarna, och för det andra känner jag ju att han får panik och kan inte göra något åt det. Han har gjort såhär innan också, och då rev han sönder min tröja.

Dock har han väldigt långa klor just nu också, de borde klippas, så lite får jag väl sskylla mig själv för rivsåren…
lägg en hand över huvudet på honom, brukar vara lungnande.
jag skulle nog inte släppa en kanin som sprattlar om det inte fanns en överhängande risk för att kaninen skadar sej, försök istället att lugna honom i din famn. En kanin som blir nedsläppt när den börjar sprattla kan utveckla det till en ovana.
om det underlättar kan du sätta dej ned på huk när han börjar.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

om kaninen sprattlar i din famn ska du inte släppa ner honom.
för då vet han att om han sprattlar så kommer han ner.
du ska hålla kvar honom & försöka lugna honom.
Okej. Tack ^^
har samma problem . jag håller i och när han lugnat sig så släpper jag honom :)