Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettträning-tips-råd
Läst 2863 ggr
Haztparken
0

Skånes Kaninhoppare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Tänkte bara höra vilka som var med i Skånes Kaninhoppare?

Jag var på tävlingen Lödde Cup med KaninEmma och KaninHanna i söndags och fotade (har skrivit ett annat inlägg med massa foton).

När jag var där och tittade så blev jag väldigt intresserad och vill gärna bli medlem i Skånes Kaninhoppare!

Ni hade ju träning igår och då kunde inte jag komma och prova på för det blev lite tight men om ca två veckor har ni ju träning igen och då tänkte jag komma och prova på :)

Vill gärna höra från medlemmar vad dom tycker hur det är och så. Har själv två kaniner som jag tänkte ta med. Jag kommer komma helt själv så ni får gärna hjälpa mig tillrätta =)

Kan vara ganska blyg i början men är snäll, jag bits inte, jag lovar ^^

Har en lejonhuvad hona vid namn Amazing Mika (Mika) på snart 2 år och en hane vid namn Little Cookie (Cookie) som nästan nyss fyllt 1. Hans mamma är en fransk vädur å pappan är okänd så han kanske inte blir den bästa men han är jätteduktig redan nu!

Så ni kommer få träffa mig å mina knattar om ca 2 veckor på träningen, men skriv gärna här nu :D

Hanen är den madagaskar brokade å honan är den svarta solbrända knatten XD

[chriistina]
0

Vad kul att du vill bli medlem :D
Jag åker själv aldrig på träningar då jag tycker det är lite långt.
Men jag tävlar på de av klubbens tävlingar jag kan, och på de jag inte själv åker på brukar en vän tävla mina kaniner.
Du såg mig säkert i Lund. Rosa shorts och svarta legings (a) x)

jahadu
0

Blir du medlem i skh kan jag lova att du inte kommer ångra dig ;)

Jag har själv aldrig varit på någon av träningarna men ska väl försöka åka dit nångång kanske. Men jag är på nästan alla tävlingar där det finns lätt klass =)

Tävlar just nu två kaniner som heter Phoenix och Dandelion (tävlar lätt klass) . Vi var i Lund i helgen så om du såg #1 så såg du säker mig med =P vet inte hur jag ska beskriva mig själv, hmm…..blond….hade en svart puma-t-shirt och gråa mjukisbyxor x)….

Jetaime
0

Säger som dom andra ;).

Jag har inte heller varit på några tvälingar, tycker det är för långt att åka iom jag bor i Höllviken, men jag hade gärna åkt med om någon skulle åkta på nån träning ^^.

Jag blev medlem för ungefär ett år sen och jag tycker det är väldigt roligt, och massa trevligt folk också ;). Du såg kanske mig i lund också med min lilla vita blåögda lejonhuvade kanin ^^…. Honom har jag tävlat med sen jag började hoppa, och sen har jag även en havana dvv, men hon är inte jätte förtjust i att visa att hon kan hoppa när det väl gällar =P

Haztparken
0

Vad kul :D

Jag bor i Ängelholm så har väl en halvtimes bilfärd till träningarna så jag tänker åka dit, mamma får köra mig ^^

Jo jag såg er alla och tror jag har fotat era kaniner också =)

Nör jag har tränat med mina kaniner kanske vi ses på någon tävling lite längre fram :D

[Bolten]
0

Bli medlem:D

Haztparken
0

Bolten: Du verkar vara medlem ;) Är du med på träningarna?

När man tävlar, är det nervöst då? Innan när jag red så har jag tävlat 2 ggr och det var väldigt nervöst! Nervositeten kunde också smitta av sig till hästen. Kan den smitta av sig till en kanin också? Det enda är ju att man inte sitter på en kanin… xD

[Bolten]
0

#6 Jadå jag är medlem:D jag ska försöka att komma på träningarna detta året:P Men ja är alltid på tävlingarna:D

Jag blir inte nervös innan ja tävlar;D Jag längar istället:D

Ja Om du är nervös, så slår ditt hjärta fortare och om du håller kaninen i famnen du så blir den också stressad:D

Haztparken
0

Okej ska försöka att inte bli det när det är tids nog att tävla :)

Måste ju träna upp knattarna lite först ;D

jahadu
0

jag blir väldigt nervös precis innan vi ska in på banan, blir väldigt taggad och tänker liksom att vi "ska" gå nolla osv. men min stress smittar av sig på kaninerna ibland och då blir det inte bra. så jag tar alltid några djupa andetag innan och bär helst inte kaninen om jag känner mig stressad och nervös. jag tror det bästa är att inte tänka alls utan bara låta det komma =)

har tävlat i tre år nu och kan fortfarande bli nervös ;) men isf är det för att jag så gärna vill bli placerad och känner att vi har stor press. det bör absolut inte gå ut över kaninen för detta är något som ska vara roligt och inte stressande. mina små underbara långöron har lärt sig att matte ibland är nervös och ju mer tid vi spenderar tillsammans ju bättre blir dom på att hantera stressen som kommer från mig och jag blir bättre på att läsa av dom. allt handlar om samspelet mellan kanin och förare.

men ser du att din kanin blir minsta lilla stressad inne på banan så sätt dig ner på huk och försök att lugna ner kaninen. ofta så blir man stressad av tiden också, man har ju bara två minuter på sig. men det lönar sig mer att försöka få sin kanin lugn och att tiden går ut och man blir oplacerad, än att gå igenom banan på 0 fel med en helgalen kanin. visst man kanske vinner då men vad har man då vunnit och till vilket pris….?

så mitt råd till dig (och mig själv för jag jobbar fortfarande på det, jag är inte alltid världens bästa förare men jag försöker iaf) är att försöka strunta i hur det går på tävlingen. så länge kaninen är lugn och försöker så ska man vara nöjd. det är lätt att man blir desperat om man oftast kommer på lite sämre placeringar (det blir jag själv eftersom jag fortfarande tävlar i lätt klass efter dessa tre åren…) men det får absolut inte gå ut över kaninen. hur gärna man än vill få en pinne så måste det ske på kaninens villkor.

det är mycket lättare att få en häst att gå igenom banan än en kanin. hästen kan du själv påverka eftersom du sitter på den, däremot så kan man inte göra så mycket om en kanin vägrar…

så tillåt dig själv att bli nervös men försök att ta det lugnt och se framförallt till att kaninen är lugn.

det finns så himla många kaniner som går igenom en bana på 0 fel men som innan varje hinder springer runt och runt och lägger sig platta på marken och visar rädsla och stress. hade jag varit föraren till en sån kanin så hade jag rent ut sagt känt mig misslyckad. för då sker det ju inte på kaninens villkor, den tycker uppenbarligen att det är läskigt och då bör man enligt mig strunta i hoppningen ett tag och jobba med att få kaninen trygg. mina kaniner kan också bli stirriga ibland och är väääldigt lättstressade, men håller jag mig lugn så lugnar de ner sig. mina kaniner visar dock ingen rädsla och stor stress, men vi har också en del att jobba med.

detta är en sport som ska vara rolig för både förarna och kaninerna. skulle du själv känna dig osäker på hur du ska hantera din kanin osv. så har du iaf kommit till rätt klubb, finns många inom skånes kh som är kunniga och vill hjälpa till =) så tveka inte att fråga någon om det är något.

oj nu blev det lite ot känns det som xP jag svävar lätt iväg från ett ämne till ett annat hehe x)

Haztparken
0

hihi :D tack läste igenom allt och ska försöka vara lugn själv :) jag hade inte tänkt att försöka vinna å så utan mer för skojs skull men skulle man placera sig så är det ju ett + ;D

Jo jag känner själv att jag måste jobba lite med mina knattar helst min hona. Ni får gärna ge tips på hur man får en kanin att följa med en i selen. Har redan fått lite tips som ja ska träna å prova idag :)

jahadu
0

jag går promenader med mina kaniner, har bestämda rundor och bara efter två-tre gånger så lär sig kaninen vägen och då passar jag på att styra lite mer. det kan man ju ha användning för i krok sen =) vi går tex förbi parkerade bilar, då måste vi ut en liten bit på vägen och sen in till kanten igen. det blir liksom små enkla styrövningar när man går promenader.

EmelieME
0

Vad synd att jag missade när det var Lödde cup. Det hade varit kul att få se kaninhoppning i verkligheten. Var i Lödde var det? Jag bor nämligen i Löddeköpinge närmaste kaninhoppningsklubb för mig är i Lund. Är det någon mer här som tillhör i Lund? 

kram Emelie

kyrkeliden
0

#12 Från början höll de till i löddeköping, men nu på senare år har det varit i botaniska trädgården. Dock har cupen kvar namnet, Lödde Cup :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

minkaninester
0

#3 Jag bor också i Höllviken xD

Jag har faktiskt funderat på att bli medlem :)

Ska antagligen vara med på sådan "prova på" hoppning på falsterbo horse show denna veckan :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

hjartelyckanskaniner
0

Jag är medlem och har inte ångrat det! Tycker det är mycket trevligare stämning i Skånes KH än i KAF. Alla pratar med varandra och går fram och klappar varandras kaniner och man har roligt. T.ex. den 2 maj när det var tävling i Klippan så sjöng de för mig för att jag fyllde år^^.

Sen det med nervositet. Jag är ALLTID nervös! Det smittar av dig för när du är nervös så spänner du dig och då spänner du kopplet och kaninen blir själv nervös. Men om en kanin stannar eller helt enkelt inte vill springa så tänker jag och säger tyst till kaniner ''Snälla hoppa! vi kan vinna, du är duktig!'' Oftast funkar det men är honan brunstig så går det åt pipsvängen och hanarna stannar för att lukta på den härliga doften eller hoppar på mig, som hände en gång.

Glader älskar att hoppa upp på saker, det vet Olivia (Bolten), Emma (Skanorskaniner) och Hanna(Jetaime)^^ Han hoppade upp på min stol när vi var på tävlinge, sen skulle han hoppa upp i knät men råkade hoppa för långt så han hoppade igenom armstödet xD Så kan det gå..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Haztparken
0

#15 haha okej :D

Jo igår så var jag med på första träningen! Har en gång till gratis men ska med all säkerhet bli medlem!

Skrev ju att jag hade två kaniner och det har jag men beslutade mig för att inte börja hoppa med min hane Cookie (den madagaskar brokade) för han passar inte som det och vill hoppa ssom skoj, han är en utmärkt sällskapskanin och eftersom han inte vill/tycker det är kul så tvingar jag han inte.

Men tog med mitt lilla lejon Mika :D (den svarta knatten) hon var ganska orolig men det sa dom att det var för det var nytt och en massa dofter + så var det en massa bilar från vägen, tyvärr..

Men mot slutet blev hon lugnare och vi hoppade några gånger så hon vänjer sig nog när vi varit där några gånger :)

Ville bara skriva lite och berätta ^^

Animalfriend
0

Hejsan!

Jag är också med i Skånes kaninhoppare. Har inte heller varit på träningar. Det är ganska långt att åka för mig tyvärr.

Säjer som #15, extreemt bra stämning i klubben. :) Har bara varit på en tävling, men det känndes direkt som om man var välkommen, och folk pratade med en, och så. :)

Haztparken
0

#17 Jo jag är ju som sagt ganska blyg men det kom fram några å snackade å så så jag kände mig åsså väldigt välkommen, men alla som håller på med djur brukar vara snälla :)

hjartelyckanskaniner
0

Ska du till Falsterbo på Lördagen eller söndagen också?:) för isåfall träffas vi där! Du kanske ser mig.. Har en fluffis, en blå/gul japantecknad vädurskorsning, en madagaskarbrokad vädurskorsning och en viltgrå manteltecknad dvv:)

Hoppas vi ses där!

Mvh Emma

Animalfriend
0

Är så besviken, för jag ska inte till falsterbo tyvärr. Vi ska vara bortresta då.

Men Klippan Cup ska jag till. :)

#0 om du ska dit, 8 augusti, så ses vi där. Jag har ett gäng på 5 kaniner av olika former och färger. :)

Haztparken
0

#19 tyvärr ska jag inte dit, har vetat om något men inte riktigt fattat så tyvärr :(

#20, det har jag inte hört om? Kan tänka mig att åka dit, fast isåfall bara kolla för så bra är inte min knatte ;D Vart ligger det?

hjartelyckanskaniner
0

Gå in på Skånes KH:s hemsida och kolla:)

Mvh Emma

Haztparken
0

#22 aha de står där :D Måste börja kolla mer där nu ^^

Haztparken
0

Det står ju inte var tävlingen hålls? Alltså adressen dit?

hjartelyckanskaniner
0

Kolla på klippantävlingar t.ex. 8 augusti där får man en vägbeskrivning

Mvh Emma

Haztparken
0

Var då? Jag klickar på läs mer men sen står det bara info ingen vägbeskriving?

hjartelyckanskaniner
0

står även längst uppe på sidan ''vägbeskrivningar'' under Tävlingar

Mvh Emma

Haztparken
0

Jaha XD va bra! Tack :)

skanorskaniner
0

Jag är också medlem i Skånes Kaninhoppare:) Har varit medlem där sedan 2005.
Jag tycker verkligen att du ska bli medlem. Det är en riktigt bra klubb med bra stämmning i klubben. Har inte varit på några träningar eftersom jag bor långt ifrån klippan men jag åker på varje tävling istället.
Jag ska också till Klippan den 8/8. Tycker verkligen att du ska åka dit. Glad

Haztparken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja om jag inte ska göra ngt så åker jag nog dit :) Men på sidan stod det typ bara 3 adresser? Tävlingar hålls väl på andra ställen också, eller?

Tar isåfall också med mig min kamera om jag ska dit och då om jag får några bra bilder så lägger jag upp dom här fast i ny tråd så kan ni ta bilderna om ni är ägaren till kaninen/kaninerna.

Bor i Ängelholm så har bara en halvtimmes bilfärd till Klippan så det är därför jag kan träna som tur e, det behöver min hona =9 Och jag ^^ så borde kunna komma på tävlingen.

Påbilden så är det Mika som simmar :D Det är hon jag tränar me ^^

brandie
0

Jag har en dvv hane som är 8 månader, jag har hoppat med honom lite o han kan hoppa runt 25 cm:) Tänkte kanske bli medlem i Skånes kaninhoppare, men måste man inte gå på träningarna, kan man träna hemma istället? för det tar lite mer än en halvtimme för mig att åka till klippan. Vad kostar det att bli medlem? hur många gånger i veckan är det träning? Hur högt måste han kunna hoppa för att jag ska kunna tävla? Tacksam om ni kan hjälpa mig o om ni har tips på hur jag ska få honom att tycka det är lite roligare att träna:)

TACK!

EmelieME
0

Jag är med i Lunds kaninhoppare och tycker det är kanonbra.

min kanin är 1år och 1 månad. Det går bra för honom att hoppa men han måste öka farten  lite också. Jag har tävlat med honom men inte officela tävlingar utan bara inofficiella. i sådan som alla får pris där det är för nybörjar kaniner. Någon annan här inne som är medlem i Lunds?

Kram Emelie

jees
0

31 Man kan naturligtvis träna själv hemma. Kostnaden för att bli medlem i Skånes Kaninhoppare är 225:- om året. Träningar försöker vi att hålla ca 2 ggr i månaden under sommarmånaderna, ej bestämt datum för sommarens träningar ännu.

Hur högt kaninen hoppar på ett enstaka hinder spelar inte så stor roll om man ska tävla, det är viktigare att kaninen rör sig framåt mellan hindren och förstår vad den ska göra. Hindren i miniklass är 6 st på max 20 cm och lättklassen är 8 st på max 30 cm.

brandie
0

#33 tack för ditt svar! 2 gånger i månaden är ju inte så mycket, så det skulle man kanske kunna gå på;) Får nog bygga lite fler hinder o testa hur det funkar, har inte haft nån bana förr utan bara hoppat samma hinder om o om igen…