Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 1407 ggr
SuperLivis
0

Frågor om tävling!

Hejsan svejsan, ska börja tävla hoppning med min kanin i sommar och har några frågor!

1. Har hört att man måste ha en tävlingsbok ? Vad är det?

2. Kan man vara med i fler hoppklubbar än en ?

3. Vill tillexempel gå med i; Lunds Kaninhoppare, Helsingborg och Skånes Kaninhoppare.

4. Det finns ju speciella kanintransportburar, som bara har ett "lock" men i den kan man ju inte ha vatten som jag har läst att man måste ha. Går en vanlig "kattransportbur" bra?

5. Måste man ha en höboll med hö?

6. När och hur betalar man?

7. Hur anmäler man sig och hur registrerar man sig till klubbar ? ;o

pigelina
0

**1. Har hört att man måste ha en tävlingsbok ? Vad är det?
**En tävlingsbok är personlig för kaninen så man har en till varje kanin, i den skriver man resultaten för tävlingar, och om kaninen fått pinne mm.

Nej, såvida inte den ena är ansluten till skhrf och den andra i skafkh, men du får tävla i dom andra endå

3. Vill tillexempel gå med i; Lunds Kaninhoppare, Helsingborg och Skånes Kaninhoppare.

4. Det finns ju speciella kanintransportburar, som bara har ett "lock" men i den kan man ju inte ha vatten som jag har läst att man måste ha. Går en vanlig "kattransportbur" bra?
Ja en vanlig kattransportbur går bra, men vad jag sätt på många tävlingar har många väldigt stora transportburar(atlas20) när kaninen bara väger ca 2 kg, och passar bättre i en atlas10 storlek(finnas massa olika märken men skriver med atlas då jag brukar jämföra transportburar med dom;)
Om man tänker på att om man skulle kroka så är det säkrare hur mindre transportbur man har, då kaninen inte flyger runt, men finns lagar hur minsta måtten för en transportbur får vara, vet inte länk men kan säkert ngn annan

Nej

Antingen betalar man innan via dator eller så betalar man på tävingen

7. Hur anmäler man sig och hur registrerar man sig till klubbar ?
Om du ska gå me di klubben kan du mejla och få uppgifter hur du gör via dom, ska du anmäla till tävling brukar dom flästa klubbar ha speciela anmälningsforum, där står oftats oxå hur man gör:)

finns säkert ngn som vill rätta mej med ngt eller göra utförliare svar:P

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

kyrkeliden
0

1. Har hört att man måste ha en tävlingsbok ? Vad är det?

En tävlingsbok skall varje kanin som tävar ha. I den kommer kaninens resultat samlas och det är med hjälp av tävlingsboken man kan hålla reda på resultaten och således när en kanin har tagit tillräckligt med placeringar för att "flyttas upp" en klass.

Det finns två förbund som sysslar med kasninhoppning. SKHRF - Sveriges KAninhoppares Riksförbund, och SKAF - Sveriges kaninavelsföreningars Riksförbund. SKAF håller även på med kaninutställning.

Lund och Skånes är båda anslutna till SKHRF. Därför kan du endast vara medlem i en av dessa klubbar. MEN du får självklart tävla i båda klubbarna, då de båda är anslutna till samma förbund!

Helsingborgs KF är anslutet till SKAF. Så du kan vara medlem här samtidigt som du är medlem i någon av Skåne eller Lunds kh. Dock måste du ha olika tävlingsböcker för de båda förbunden. Å resultaten som tas i SKHRF räknas även i SKAF. MEN inte tvärtom!

Ja, de flesta kaninhoppare använder sig av "kattransorter", ofta av modellen Atlas.

Ja och Nej. Det finns ingen regel som säger att hö måste finnas till kaninen på tävling (enligt reglementet). Har man hö får man inte ha det som underlag i buren, men man behöver inte ha det i höboll. (så man får ha höet löst i buren, men inte som underlag…rörigt!)

Samtidigt enligt jordbruksverket så ska kaniner alltid ha tillgång till stråmaterial. Så om detta även gäller tävling, är en tolkningsfråga.

En del klubbar betalar man på plats, och för andra på pg. Fråga den klubben du ska tävla hos hur du ska betala. Kan du inte betala via pg om man gör det i den klubben brukar det gå bra om du betalar på plats. Säg till klubben i förväg bara!

7. Hur anmäler man sig och hur registrerar man sig till klubbar ? ;o

Ta kontakt med klubben. De flesata klubbar har en hemsida. Så gå in där och maila klubben så hjälper de dig säkert! Det brukar även finnas en sida "bli medlem" eller liknande där det kan stå hur du går till väga. När du blir medlem i en klubb blir du automatiskt medlem i riksförbundet som klubben är ansluten till.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

SuperLivis
0

Tack ! Skrattande

SuperLivis
0

Kyrkeliden: Vad menar du med att resultaten från SKHRF räknas i SKAF men inte tvärtom?

Så om man får pinne i någon tävling från SKAF räknas inte det i SKHRF och då kan man alltså inte flytta upp? :O

[nneo]
0

#5. Precis så :)

kyrkeliden
0

#5 Ja precis.
Det har iaf varit så innan, o jag tror det är så fortfarande. Kan ha fel då jag inte är lika aktiv inom KAF längre. Linnea kan det bättre, men tror fortfarande det stämmer(?)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

minkaninester
0

Funderar du på Skånes kaninhoppare kan jag verkligen rekomendera dem. Jag själv är medlem där och är jätte nöjd. :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

hugoochip
0

Jag är också medlem i SKH och är supernöjd!

Trevliga människor och en bra gemenskap:)

SuperLivis
0

Ja, jag tänkte gå med där , men de har nästan aldrig tävlingar i malmö, och jag kan inte åka runt i skåne till t.ex. klippan & tollarp då det ligger för långt bort :/

minkaninester
0

#10: Brukar gå och fixa samåkning. :) 
Lund anordnar tävlingar också som man kan åka på.
Dock har dem mest inofficiella, dvs. att man inte kan ta pinne på dem. :)

MVH.
Louise T

SuperLivis
0

#11. Får man pris ändå ? (: Jag har en tråd där jag frågade vad man får för pris, och om någon kunde visa en bild :). Vet inte hur man länkar,  är helt ny på denna sida , så om du htitar dit kanske du kan svara ? :$

minkaninester
0

#12: Jodå man får pris :) Menar du lunds KH hemsida eller någon annan hemsida? :)

MVH.
Louise T

SuperLivis
0

Nej, på iFokus. Skrev ett inlägg eller en tråd eller vad det nu heter om hur priserna ser ut ;)

minkaninester
0

#14: Jaha den. Har svarat där med två bilder på två olika prisrosetter. Dock är den ena bilden riktigt suddig haha. :)

MVH.
Louise T

SuperLivis
0

Tack för bilderna !

Sjukt snygga rosetter ju :D