Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettkullplanering-make-maka-sökes
Läst 1414 ggr
pigelina
0

Sökes: låna hane t att para

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkt länge på detta och vill gärna ta en hopp kull på mitt ena lejon Tequila, blir förmodligen nästa år, då jag tänkt sälja hennes "kille" och inte får färgerna jag vill ha med den nya hanen om jag parar med henne.

Så söker en hane på ca 1,5-2,5kg, med uppåtöron, inte för långa(a) han får färna ha vit rödögd eller anlag,
Bra klassad gärna svår eller högre i både rak och krok,

Vill att han ska ha bra flyt på banan, lätt hoppad, trevligt temperament, och lufftiga hopp,
Och självklart lätthanterlig, och snäll och trevlig utanför banan.
Får gärna ha hare i sej.

Inget bettfel i släkten.

_+ om den är vit rödögd eller med anlag eller havanna;) Men inget måste

_Hoppas det är ok om jag redan lägger ut denna även om det är nästan ett år kvar. Hanen ska finns i Västra götaland eller kunna tas med till ngn av tkh eller vkkhs hopptävlingar, eller någon utställning jag åker på.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

pigelina
0

putt

// Hanna

Jetaime
0

Jag kommer spara min brun zobel hane (med anlag för vit rö, har även havana bakom sig) ur min nuvarande kull. Dock är det ju inte aktuellt för avel ännu och vet inte hur han kommer vara på hoppbanan osv. Men det är ju absolut ett alternativ och lånar gärna ut honom om det skulle bli aktuellt och han utvecklas bra. Han har otroligt trevliga föräldrar (finns tråd om kullen "Curre+Gucci" och även "Takida-kullen" och även en massa på hemsidan).

Föräldrarna ligger på strax över 3kg och runt 2kg så skulle gissa på att ungarnas vikt kommer blir runt 2-3kg.

För tillfället kan man bara utgå från föräldrarna, men utvecklar sig allt bra lånar jag gärna ut honom om det skulle va så!

Jetaime
0

Föräldrarna är rätt sparsamt tävlade, och pappan tävlar inte längre (han är 7år gammal) men är msv i krok och svår i höjd samt elit i höjd.

Mamman har inte tävlat så jättemycket, men är msv i både krok och rak med pinne i rak och aldrig startad i höjd/längd (det har aldrig blivit tillfälle att starta henne, men kommer troligtvis starta efter kullen någongång). :)

KyrkelidensJosefin
0

dock har tyvärr Curre bettfel längre bak i släkten.

Det är numera ganska svårt att hitta kaniner som inte har bettfel någonstans i släkten bland de hoppavlade.

Några som i alla fall ska ha gett bettfel är Mellangården's Ch Exotic Lasting, E Nuffe´s GT CH Lord of the ring, skåningen(dålig koll på hur det var med skåningen)…

rätta mig gärna om jag har fel!

Sandra M du har väldigt bra koll.

Ja i alla fall den info jag vet om de kaninerna så om du inte vill ha bettfel alls bak i släkten så ska du nog inte ta kaniner med dem i släkten.

//Josefin Svensson

Medarbetare Kaninhoppning iFokus

www.dangeroushk.weebly.com

Dangerous kaninuppfödning

pigelina
0

#4 Tack!
Ska undvika dom:)

Behöver inte vara av hoppsläckt häller utan kan vara en duktig renrasig:)

// Hanna

jahadu
0

#4 what?? då bär ju nellie också på bettfel…och då lova också…eftersom mellangårdens ch exotic lasting finns i nellies släkt…='(

kyrkeliden
0

Ni får ta detta med bettfel via pm eller msn eller liknande. Ser att många blivit upprörda över detta!

Å det handlar inte om tråden.

I princip kan man hitta "bettfelsbärare" i varenda hoppled idag. Man får använda sunt förnuft och tänka igenom noga helt enkelt. Dessutom ligger dessa bettfgelsbärare i mpnga kaniner väldigt långt bak i stammen å risken att bettfel ska dyka upp minskar med varje generation.

Kolla upp uppfödaren till hanen du söker. Många är noga med det här med bettfel idag, men det finns en och annan som kanske inte alltid har en seriös avel och inte tänker sig för!

---------------------

Lite snabbt om bettfel

Kan säga så mkt som att Gurra har Skåningen x3 å har inte bettfel. Varken han eller hans syskon. Anlag kan avlas bort, så enkelt är det! Å ju längre bak, desto mindre risk!

Skåningen, hmm.. nej skulle inte säga han e något problem idag. Skåningen har själv aldrig gett ungar med bettfel, men hans ungar i sin tur har gett ungar med bettfel (så barnbarn till skåningen har fått bettfel). Men oftast ligger Skåningen långt bak i våra kaniner idag.

De led jag undviker vad gäller bettfel är framförallt Arris och hans syskon (vars morfar är Exit). Men även efter Exit finns det "rena" led, Exit hade själv inte bettfel å bar alltså på anlag för det, hade därav även "friska" anlag och det är lika stor chans att dessa nedärvs till avkomman som det sjuka "bettfels anlaget".

Å jag skulle varna för sk. "zoo kaniner". Där vet man inte vad som ligger bakom vilket jag anser är en större risk!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

pigelina
0

skulle ngn skriva i denna tråd och det finns risk att kaninen har bettfel i släkten får ni gärna PMa mej, vill nämligen inte ha det,

Åter till tråden(a) Finns det möjligtvis inga hanar nära gbg?:O
Funderar annars på att ev para i höst annars, men vet inte säkert

// Hanna

Sashhi
0

Jag har ju min dvärgharekorsningshane Ghost With Pride "Spöke" som är vit rödögd, svår i rak och medelsvår i krok. En pinne kvar till elit i höjd. :) Om det låter intressant får du gärna skicka iväg ett litet PM här eller mejl som finns på min personliga sida.

Not your mom, not your milk.

[Bolten]
0

#9 Tipsar också om spöke :) Riktigt cool hoppkanin :D

Soffido
0

Har mejlat dig om en hane som finns i GBG via ditt kontaktformulär på din hemsida,