Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketttävling-resultat
Läst 893 ggr
KaninenWilma
0

Nyser hela tiden

*Jag ska ju tävla den 23/6 med Wilma, men nu är det så här att hon är snorig. hon började nyssa 1 månad efter jag köpte henne (köpte henne sommaren 2008). Har varit 4ggr hos veterinären, 2ggr här Motala och 2ggr i Borensberg. Fått Pencilin 6ggr, men ingenting hjälper..
*Doktorn säger att hon värkar frisk, men kanske allergisk mot någonting, men det vet inte vad. Jag tog bort Halmen i några månader-  hon fortsatte nysa, jag tog bort spånet och använde bara halm- hon fortsatte nysa..*
Wilma bodde med min andra kanin Elvis, och han blev inte smittad eller så.. Min kanin har möt andra kaniner också och inte smittat dom, så jag tror inte det smittar..
Hon har haft någon ögoninflammation för länge sedan, men det försvann när vi var hos veterinären och fick någon salva..
*förövrigt mår hon bra och är jätte pigg osv. Bara det att hon nyser..

Tror ni jag kan åka och tävla iallafall?

MVH Evelina

riiffen
0

Hon kan vara allergisk mot damm. Bor hon inne eller ute? Du kanske kan testa att ha en matta i buren istället, om hon är tränad att göra sina behov på ett och samma ställe.

medarbetare på allergier.ifokus .

KaninenWilma
0

#1: Hon bor ute, var inne i vintras då det var så kallt ute..

Idag när jag städade la ja en handduk ist för halm. hon har en toallett som hon gör sina behöv på :)

kyrkeliden
0

Vad har hon o toalådan? Spån?

Damm kan vara en faktor. Även torr luft kan orsaka nysningar. Själv har jag en luftfuktare nu då mina kaniner bor inne så att luften inte blir alltför torr.

"Spraja" höet med vanligt vatten (använd en sprutflaska som man sprajar växter med). Innan du ger det till din kanin så det är lite fuktigt. Detta kan hjälpa. Dock måste du tänka på att fuktigt hö möglar efter ett tag å bör därför inte ligga länge.

Vad säger veterinären? Har de tagit prover, odlingar? Finns en snuva som beror på bakterierna, stafylokocker samt streptokocker. Denna snuva kallas Pasteurella och är en smittsam snuva. Den är väldigt svår att bota och få bort.

Åkte in med min Tuva då hon nös något fruktansvärt då jag flyttade in henne. Veterinären kunde inte hitta något och gav mig just tipsen att spraja höet och skaffa en lugtfuktare. Nu har hon inga symtom längre så det verkar fungerat!

Kolla även hur buren är placerad. Kaniner är extremt känsliga för drag och det kan vara en faktor.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

KaninenWilma
0

#3: I toalådan har hon "toalätt".
Jag har en luftrenare i mitt rum (då jag har astma och är typ allergisk mot dam).
Tack för tipset att spraya höet, det ska jag prova!
Veterinären verkar inte ta oss på alvar :'(

Jag är jätte rädd för att det ska vara Pasteurella.. :'(

Men tycker du att jag ska tävla med henne ändå ?
vore extremt tråkigt ifall jag inte kan tävla med henne då hon är fantastiskt duktig och älskar att hoppa Och skulle nog tycka att det var jätte kul att tävla..