Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 723 ggr
[Isa96]
0

Kan jag hoppa med honom?

Jag har en kanin som är ca 4 år, han är pigg och busig, När han var i 2 års åldern så hoppade han över några hinder på tomten som var på ca 30-40 cm, det tyckte han var jättekul. Men så hoppade han inte så mycket mer, men i Sommras (09) så hade jag honom ute i hagen och så plötsligt så hoppade han över staketet, som är ca 60 cm högt, jag har aldrig sett honom hoppa så högt, så jag blev väldigt förvånad, då hade han ju inte hoppat på nästan ett år. Efter det så hoppade han över stakatet igen, så nu har jag honom lös istället.

Han verkar ganska duktig på att hoppa och jag funderar på att börja hoppa lite med honom nu, men jag undrar om han kanske börjar bli lite för gammal? Det är inte så att han inte orkar hoppa, jag är mer orolig för benen och så, om det kanske är lite för mycket. Det var ju nästan ett år sen han hoppade över stakatet och jag vet inte hur det är nu, men han hoppar gärna över stenar och sånt nu när jag har honom ute. Han är ju inte jättegammal precis men jag är ändå lite orolig. Han är lite överviktig nu och det har han nästan alltid varit, men det är fort borttränat.

Jagf är inte så intresserad av att tävla, utan mest av att hoppa lite banor och hinder på tomten med honom.

Men vad tycker ni här inne, som håller på med hoppning lite mer, kan jag börja hoppa lite på min kanin, och isåfall, kan jag hoppa lite högre hinder med honom eller ska det bara vara små hinder?

/Caisa

kyrkeliden
0

Sålänge han är pigg så ser jag inget problem i det :)
Fyra år är inte jättemkt. Många kaniner tävlar på bra vid 6års ålder och även äldre!

De mår bara bra av att röra på sig!

Börja försiktigt igen bara å öka långsamt :)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Zekina
0

Klart du kan hoppa med han så länge han tycker det är kul och han har orken för den. Jag har en 9 år gammal kanin hemma som jag fortfarande hoppar liite med ;)

ifokus-92
0

Jag har en kanin som är 5 år i år, jag började inte hoppa med honom förän när han hade kommit upp i åldern. Och han älskar verkligen att hoppa, så länge han är pigg och du märker att han tycker att det är kul att hoppa, så visst går det Glad.

//Camilla

Ida-M
0

Min kanin är 7 år och debuterade nu i april. Så länge kaninen är pigg och frisk borde dte inte vara några problem.