Problem
Min kanin Poppy är jätteduktig i hoppning. Men problemet är att han är som fastklistrad i gräset. Han bara äter och hoppar och landar ätande med huvudet i gräset.
Så. Är det någon som vet hur man ska få bort ätandet när han ska hoppa?
Mvh Johanna ;)
Jag hade själv en kanin som var så :P Helt omöjlig var han. Men när han tävlade utomhus på vintern fanns det inget gräs att äta och då tyckte han att hoppning var superkul så när gräset kom struntade han i det :D Men ett tips är att låta honom äta en massa gräs innan ni börjar hoppa :) Klart han är sugen på gräs nu när det finns :D
Du kanske kan testa bröstsele på honom?:D
Ta och gå ut med honom i sele utan att hoppa och träna på att bara gå framåt när han har sele på sig och inte äta, aka om han börja äta, knuffa igång honom och beröm när han springer runt. Skräm och stressa inte, men va inte rädd att röra honom så han får lite spring i benen. Mina kaniner e inte dom snabbaste, långt från, men sen jag började gå runt med dom istället för att sitta och just äta gräs och springa fram och tillbaka på stället, har dom slutat att äta och nosa när vi ska hoppa och gör istället det i hagen.
Om sele är enda motionsmöjligheten kan det vara svårt att genomföra såklart.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

#3 Tack för tipset!

Att äta gräs ute är såklart han ska men som #3 säger att när du sedan ber honom att gå fram så ska han göra det:) Kankse pointera för honom att när det är hoppning så är det hoppning som gäller:) det kan ju även g emed sig efter ett tag, dem är alla helt galna i gräs nu men det brukar lugna sig efter ett tag:)
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning