Krok och Rak
Är det jätte stor skillnad att hoppa en krok bana än en rak?
Är det jätte dumt att tävla en lätt ny krokbana första gången man ska tävla? Eller spelar det ingen roll?

Skillnaden hör du på namnen, rak = en rak bana medans i en krokig bana finns det svängar.
Du måste tävla lätt ny första gången då du endast får tävla lätt om du har fått pinnar. om det endast finns lätt och ingen lätt ny så anmäler du till lätten ändå men finns det både lätt ny och lätt så anmäler du till lätt ny om din kanin inte har några pinnar.
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
det är ju en viss skillnad, men jag drar mej absolut inte för att starta en helt ny kanin i krok före rak.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
om kaninen är duktig på att svänga funkar det ju bra :P
Jag har aldrig tävlat i kaninhoppning. Och det är den enda tävlingen som kommer funka. Dom andra är i dom högsta klasserna.
Men det fins en tävling när det är rak bana men då har jag bara haft kaninen i 3 veckor, så kanske inte så bra att börja tävla direkt. (Han är över året)

Cupcake är van vid båda sorters banor, han har tävlat sen juli förra året och han debuterade dessutom i krok ;) Det är absolut inga problem att börja tävla honom direkt, han har åkt iväg på tävlingar 1-3 timmar hemifrån och dessutom spenderat en hel natt i transportbur! Han anpassar sig väldigt snabbt :)
Sist han tävlade krok, vilket var den 18:e denna månaden, gick han på 1+0, skulle fått pinne om han inte låtit bli att sparka undan ena bommen i grundomgången ;)
Du får dock vara beredd på att han är ganska snusig mellan hinderna, honorna som skuttat på marken luktar ju bara sååå gott ;)

Kan ju tillägga att han snart fyllt en hel sida i tävlingsboken, som du också får med när jag lämnar över honom ^^