Gårdsnamn?
Om man inte har ett reg. gårdsnamn får man ju inte döpa kaninerna till tex "Bolten´s blablabla" men kan man döpa ungarna till bolten "namn" utan ett s i slutet av bolten? Haha jätte svårt att förklara ;)
ja så har ju hanna och christina gjort med gucci, hon tävlar som jetaime gucci 
så jag kan skriva Pigelina Pigelin på Pigges?^^
och Pigelina Eclipse på ungen jag ska behålla? :P men Jetaime låter lite bättre när man skriver så(a)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Jag tror inte att man får det, är domaren sträng så kan man lika gärna bli tillsagd dessutom är det inte schysst mot de som har registrerat.
En annan som betalar 300 spänn för att få sitt gårdsnamn reggat känns det en aning orättvist.
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
#3 njaa, jag får ju inte ens regga, är under 18:P
Mina knainer heter ju det som står på doms stamtavla/h-bevis, tycker det är dåligt att man måste ändra bara för att dom ska tävla i hoppning:P (Massa namn att hålla reda på;)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

#4 jo men gårdsnamnet får reggas om en är myndig så förälder eller ngn på samma adress kan regga med dig.
jag tycker i alla fall att det är fel att göra så.
min åsikt, men sedan får ju jag betala 300 kr för att registrera mitt och klart det är surt då när andra kör på "kryphål"
//Josefin Svensson
Medarbetare Kaninhoppning iFokus
Dangerous kaninuppfödning
#5 - Instämmer helt.
Not your mom, not your milk.
Fasten jag vet inte om jag vill kalla Gucc namn ett fusk.
Det betyder liksom "Jag älskar dig Gucci". Och vem som helst skulle kunna sätta Je t'amie framför sin kanin utan att det såg skumt ut.
Sen kommer ju inte Hanna tvinga någon ha Je t'amie framför kaninens namn på kommande kullar om de ska tävla. Det var liksom mitt beslut att ha det. Hannas Gramet kommer ju också från samma kull som Gucc men har inte Je t'aime framför.
Så sparar du en kanin och har tex Bolt framför och de hänger ihop med resten är det väl igentligen inget tycker jag. Men börjar du sätta det framför en hel kull eller flera kullar är det kanske inte så shyst.
Kan ju säga min åsikt…
Tycker det är fel, är gårdsnamnet inte registrerat, ska det inte användas. Det är så det står vad gäller gårdsnamn i SKHRF: Detta för att dels har folk betalat för sitt gårdsnamn, men vad viktigare är att deras gårdar har kontrollerats och godkänts utifrån jordbruksverkets regler.
Ett gårdsnamn som inte är registrerat har således inte kontrollerats och förbundet vill inte stå bakom gårdar som eventuellt bryter mot något.
Att vissa har ett gårdsnamn som inte ser lika mycket ut som ett gårdsnamn och därför kommer undan med ett det används än en annan där det är mer tydligt att det är ett gårdsnamn är ju också väldigt fel. Kyrkeliden 7Up skulle de förstå direkt, även om jag tog bort S:et.
Likadan att döpa kaninen of Kyrkelidens eller by Kyrkelidens tycker jag är minst lika fel. Gårdnamnet är fortfarande inte registrerat och ska således inte finnas i någon del av kaninens namn. (detta är en motion till årsstämman).
Långt inlägg det här. Men hela idén med att endast registrerade gårdsnamn får användas försvinner om alla gör på detta sätt.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#8: Håller med dig helt!
Det är precis som #3 säger orättvist för de som faktiskt betalat för att få sitt gårdsnamn registrerat.

Håller med Sandra och Josse!
Men hur lång ska man gå egentligen tycker ni?
Ska man behöva söka runt på internet, ringa till varenda en gård och kolla om de har ett gårdsnamn? Så man verkligen inte använder detta? Och vem ska avgöra om det är eller skulle kunna vara/bli ett gårdsnamn?
Vem ska kontrollera om man bara tycker att det passar namnet eller om det finns en gård med det namnet?
Som Emelie som kallar sin uppfödning Jawas, ska ingen då få döpa sin kanin till Jawa bara för detta kan leda till hennes uppföning?
Att jag har je t'amie framför Gucci är inte för Hanna har det som uppfödning (även om du så råkar vara fallet). Utan Gucci är en kanin som betyder väldigt mycket för mig och tycker jag ska få visa det i hennes namn då. Jag kan lika bra kalla henne I "love you Gucci". Skulle det känner bättre för alla andra då liksom? Det kan ju komma en uppfödning som döper sig till "I love you´s".
Det finns en lista med godkända namn. Där ser man vad som får brukas, och därav vilka som inte är godkända.
Anledningen Christina att de nämner Gucci är väl inte så konstigt. Hon kommer från uppfödniongen med det namnet. Hade hon inte gjort det hade väl ingen tänkt så.
Å då vad gäller Jawa's….återigen handlar det om, är kaninen född på denna gård? Om inte så har ju namnet Jawa inte den kopplingen utan är bara "ett namn".
Kyrkeliden är mitt barndomshem och betyder väl således mycket för mig också. Men sålänge det inte är registrerat får mina uppfödningar inte heta det, inte heller by/of Kyrkeliden. Även om t.ex. Alfred, Gustaf och deras syskon är födda på denna gård som ligger mig otroligt varmt om hjärtat.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus