Oxbow?
Är det någon som vet vart man kan få tag i Oxbow i säck? Hos min vetrinär finns det att köpa men det är bara små påsar 2,5 kg. Och det går ju inte när man har närmare 20 kaniner :P
Har hört att det ska vara ett bar pellets och skulle vilja prova det :)
Ska du ha till runt tjugo kaniner så får du räkna med en ordentlig kostnad. Oxbow är ett mycket bra foder, men knappast ett billigt alternativ och speciellt inte om man har tjugo kaniner. Vet inte vart det ifnns i större påsar dock :)
Not your mom, not your milk.
Alla som säljer Oxbow KAN tagen stor säck på beställning, om man bara vill. På Bromma Zoomarknad är dom lagervara.
Vänliga hälsningar
Cindy
Tips jag fått från mycket duktig hoppkanin uppfödare: Hästmuslin från Kraft har nästan exakt samma innehåll som Oxbow! Det finns blå, röd och grön säck på Granngården, 20kg för 199kr.Blå är bäst ur växttråd synpunkt.
Blanda hälften/ hälften med Svenska Foders kaninpellets ( 25kg för ca 170kr) så har du ett billigt toppenfoder som passar allt från hermeliner till jättar! Har kört på det fodret i ett år snart och är helnöjd! Kaninerna får fina pälsar, muskler och älskar sin mat!
#3 Nej Kraffts musli har verkligen inte samma innehåll som Oxbow, det har mindre än hälften så mkt fibrer, mindre protein och mer fett. Dessutom är Oxbows pelletsar baserade på grässlag (alfalfa eller timotej) och inte spannmål. Därmed inte sagt att Krafft kan funka till kaniner också, men att säga att de är likadana är fel.
Från Kraffts egen hemsida:
Innehåll: Ångkokt korn, Ångkokt vete, Ångkokt majs, Sojaskal, Vetefodermjöl, Melass, Solros, Korn, Gräs, Koksalt, Sojaolja
Analys: Protein 10%, Fett 3%, Fibrer 10%
Medan Oxbow Bunny Basics T innehåller: Timotejgräsmjöl, sojaskal, vete, sojamjöl, melass, sojaolja och vitaminer.
Analys: Protein 14%, Fett 1,5%, Fibrer 25-29%
Och Oxbow Bunny Basics 15/23 innehåller: Alfalfamjöl, sojaskal, vete, sojaolja, melass och vitaminer.
Analys: Protein 15%, Fett 2%, Fibrer 23-25%
Det som många uppskattar med Oxbow är att det är extremt drygt, men samtidigt näringsrikt och fiberrikt. Bunny Basics T har dessutom låg kalciumhalt så man minimerar risken för urinsten o.dyl. Det är det enda pelletset som t.ex. Djurkliniken Roslagstull rekommenderar.
Vänliga hälsningar
Cindy
#4 Det var kombinationen med Svenska Foders kaninpellets jag menade. Inte enbart Kraft.. och protein/ fett= fiberkombinationen jag menade.. Otydlig. Är. Jag.
För att komma upp i samma fiberhalt i din blandning måste Svenska Fodrers kaninpellets innehålla minst 50% fibrer för att kompensera för Kraffts dåliga fiberhalt. Hittar inte info om fodret, men det vore ju grymt imponerande! Var hittar man det?
Vänliga hälsningar
Cindy