Chip <3 Vindens Glader*Ny*
Skriver en ny tråd då den andra blev så lång.
Chip är en mycket vacker hona. Chip är en hona som är väldigt social och kommer fram när man öppnar buren och ska pussas. När hon hoppas så hoppar hon kraftfulla och stora hopp. Chip och hennes dotter är oerhört lika och det är inget negativt. De är matvrak och himla trevliga honor. De är de trevligaste honorna jag träffat på. Många honor är aggressiva och morrar och attackerar under brunsten men det gör inte dessa honorna. Chip är inte så högt klassad då hon flyttat runt. Hon är riktigt duktig hemma men på tävlingarna kommer hon precis utanför. Men det börjar ta sig. Chip är en madagaskarbrokad hona. Hennes dotter Suffi är oerhör lik denna damen. Snäll som bara den, kan hoppa riktigt bra och är en favorit hona. Man kan se mycket Chip i Suffi.
Chips klassning:
Rak: Lätt 1p
Krok: Msv
Höjd: Elit (65cm)
Längd: Ej E
U: Whitney E: Doncke Shott
Sedan dagen Emma fick hem Glader har han varit en hane med mycket energi och glädje. Det är lättare att räkna de dagar han är sur och inte gör glädjeskutt än de han gör det på. Glader är ett glädjepaket. Glader är oerhört lik en i hans släkt, Pow. Inte bara till utsidan utan hela han är lik Pow. Glader springer fritt i trädgården och älskar andra kaniner, dock gillar inte alla honom tillbaka. Glader älskade Lätten mycket men han tycker Msv är mer hans klass. Han kan hoppa Msv hinder stillaståendes och klarar de. Ibland är han väldigt snabb men då är han konscentrerad också. Glader har stora och luftiga hopp och är oftast långt över hinderna. I raken hoppar han oftast bort till andra hindret i ett hopp och sparar då en massa tid. Glader är duktig i höjd men är ännu bättre i längd och då kan ungarna ärva att mamman är bra i höjd + att pappan är bra i längd. Han ska bara tävla höjd och längd också. Han har varit för ung innan när det fanns med på tävlingarna.
Gladers klassning:
Rak: Msv 1p
Krok: Msv
Höjd: Ej startad
Längd: Ej startad
U: Happy Little Surprise E: Hästängens G CH Tirant
Med Gladers snygga kropp och en massa muskler, hans hoppstil och Chips kropp, hoppstil och personlighet så kommer det bli bra ungar. Det kommer bli snälla ungar som kan hoppa otroligt bra med rätt förare.
Pris: Ca 300:- Ingår i priset: Övergångsfoder, härstamningsbevis,köpeavtal och ev en tävlingsbok
Om ni är intresserade maila Hjartelyckanskaniner@hotmail.com eller samocleo@hotmail.com eller ring 076- 0487552. Kaninerna finns i Ängelholm, Skåne.
Åh, sluta!! jag döör <3
medarbetare på allergier.ifokus .
Jag vill också ha stora och håriga bebisar<3 Men de äter ju mindre än dina och är inte lika gamla så mina är faktiskt väldigt stora för att vara 8 bebisar^^ Har aldrig sett så stora bebisar innan! Snart 1 vecka gamla också ser de ut som typ 2 veckors ungar i storleken! Duktiga mammor är de iaf<3. Tänk så olika kullar kan bli och ändå är de som tvillingar Chip och Suffi! Jag har inte en enda japanbrokad utan en viltgulbrokad och Chip har ingen viltgulbrokad och en svart/gul japan. Medan Suffi har 3 st svart/gul japan och 1 blå/gul japan.
Massa bebis snack^^
Ska ut och fota mina nu. De har ju vuxit en massa och förändrats sedan de var 2 dagar gamla.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
#15 det kallas genetisk variation =p
Vid varje nytt foster som bildas kan miljontals olika kombinatiner av mamman och pappans gener ske!
Färg är bara ett exempel man ser det på.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
#16 Jo, det vet jag;)
Men Chip har fått väldigt lika kullar. Bara att det är fler och 2 färger mer än förra kullen. Innan hade hon ju inte madagaskar eller svart/gul japan.
Suffi måste ha fått sin blå/gul japan ifrån Pow och sin viltgulbrokade ifrån båda leden.
Men det är absolut inget fel på dessa färgerna. Bryr mig inte alls om färgerna utan om ungarnas temeperament. Men finns det en helfärgad hona så sparas den för att avla vidare på den. Finns ju så många brokade kaniner så är ju svårt att hitta en passande hane som är helfärgad.
Mvh Emma
båda bär ju blått isf, ett av blå anlagen kommer från balder också. att chip inte fick ngn viltgulbrokad kan bero på att glader inte är viltjapan. Baalder är det.
Fick chip ngn blå/gul? om inte så bär hon ju antagligen inte på blått ;)
#19 Jo, det måste han ju. Båda föräldrarna måste ju bära på färgen för att bebisarna ska få de, om de är resensiva, eller vad det heter. Men vilt är väll dominant? Viltgrått är ju det. Fast det är ju grunden till alla färger.
Jag vet inte vad Glader bär på då jag inte fått hans härstamningsbevis. Får skälla lite på Elina;)
Jag vet inte vad Chip har. Vet bara Doncke och Whitney och Doncke är ju viltgul, om jag inte har fel och Whitney är madagaskarbrokad. Sen tror jag att alla andra är okända. Kommer inte ihåg Suffis härstamningsbevis utantill:P
Mvh Emma
En japantecknad kanin kan ha både enfärgaranlag och viltanlag och vet man inte vad man ska titta efter är det svårt att skilja dem åt.
Skulle gissa på att Chip inte bär blått och att Suffi som du sa fått det från Pow.
Inget konstigt att ni får japan och madagaskar i dessaa kombinationerna, å den viltgula beror på att Balder är viltjapan. Säker på att den är viltgul?. Vissa japan kan ju ha extremt lite svatrt färg, aja… som sagt inga konstiga färger som dykt upp
Skulle ni kunna ta det här i en annan tråd jag inte vill att den ska bli för "kladdig";)
#21 Jag är säker på att den är viltgul då det inte finns en enda svart fläck. Du kan se bilder under Suffis nya tråd som jag ska göra nu:)
Mvh Emma
Nu har alla bebisar utom 7# öppnat ögonen^^<3

#24 Bilder? ;)
Har inga bilder just nu,tänkte ta lite längre fram då det syns lite mer^^

OKEJ ;)
Vet nu könen på bebisarna!
Bebis 1 och 3 är hanar,resten är honor:)
Har nu namn till alla:
Bebis:
1*Happines Please Love Me/ Osäker på kön.
2*Happines Give Me Your Love/ Hona *Tingad*
3*Happines Love At First Sight/ Hane
4*Happines I Did It For Love/ Hona *Tingad*
5*Happines Lay Your Love On Me/ Hona *Tingad*

Happines I Did It For Love
Naaw vilket fint namn ;) <3
36# Japp,riktigt nöjd med det!
Bebisarna är nu 3 veckor och 4 dagar.
Dom växer så det knakar och har nu lämnat fördelseboet till viss del.
Vet nu också att Bebis 1 är en hane:)