Lära kaninen hoppa..
Hej, jag kollade lite på youtube nyss och kollade då på kaniner som tävlade..så jag undrar hur lär man sin kanin att svänga till rätt hinder?
Man får styra kaninen :) I finalen kan kaninen oftast banan och då springer den själv :) Fast kanske inte kaniner som gör sina första krok start utan då kanske såna som har tävlat ett tag. Mina kaniner brukar kunna banan i finalen och jag kan gå hela kopplets längd bakom dem .
Ibörjan tittade jag mycket på youtube för att se hur andra förare styrde det var bra tyckte jag. Ibörjan kan man ju styra kaninen med händerna,och sedan styra försiktigt med kopplet.
Okej, tack!:) Ska kolla på youtube:)
Ta lite i kopplet på den sidan du vill att kaninen ska hoppa åt:)
Ett ex. precis som när du rider så tar du ut tygeln åt det hållet du vill att hästen ska gå. Om man nu inte skänklar;) Då trycker man ju med vänster vad när man ska till höger och tvärt om. Fast nu är det ju en kanin man ska styra.
När man börjar hoppa så gör man som #1 sa, visar med händerna. Sen när man själv och kaninen är mer erfaren så svänger den bara man trycker lite med kopplet. När man säger drar så menar man ju inte dra utan trycker lite och håller handen med kopplet åt det hållet kaninen ska till, precis som med en häst. Hästen får ju ont i munnen med en hård hand, det får kaninen runt magen och runt halsen eftersom selen sitter där.
När jag såg längdhopp för första gången på youtube så tänkte jag ''WOW! Så vill jag också kunna göra med min kanin!'' och nu 6 år senare så är man äntligen i samma sits som den människan på filmen.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Okej, jag ska pröva allt ni sagt!:) Jag tyckte bara att det såg så himmla coolt ut, när kaninerna sprng till rätt hinder!:)
#4 Det har inte vara med stryringen och göra, en massa självkänsla också. Gillar kaninen inte det eller tänker ''Jag vågar inte hoppa, det är för högt'' m.m, då går det ju inte lika bra och inte så snabbt utan kaninen vejer undan. Men nästan alla kaniner som börjar tävla tycker att det är väldigt läskigt och är inte sig själv och gör ju inte sitt bästa på banan.Men det går bättre på nästa tävling eller nästa igen eftersom då vet de att det inte är så farligt.
Hade du tänkt börja tävla?:) Det är riktigt roligt! Man får många vänner.
Mvh Emma
Ja, jag skulle tycka det var jätte roligt, men mina kaniner är inte "världsmestare" Om man säger så…jag och mina kompisar har små tävlingar, men inga riktiga. Skullle jätte gärna vilja tävla!:) Men jag kanske ska kolla på en tävling då först:) Jag vet ju inte hur man gör eller får göra och så, finns det några tävlingar i näreheten av stockholm?:)
#6 Det finns ju Stokholms KH. Så runtom i Sthlm finns det tävlingar.
Man måste faktiskt inte ha en dunderbra kanin för att ha roligt! Jag har 2 st som älskar att hoppa men de är inte så snabba och förstår inte hinderna riktigt men det är superroligt att hoppa de ändå! Ibland är det fakriskt roligare att hoppa de än att hoppa de som tar pinnar varje gång de tävlar. De stannar ju kvar på samma klass medan de andra hoppar svårare hinder var 3:e tävling ungefär. De 2 kaninerna kämpar som galningar och gör sitt bästa men det finna alltid någon bättre. Det är skönt att se att de har roligt och gör sitt bästa än att de liksom struntar totalt i det.
Kolla under skhrf.com och se vilken hemsida Stockholms KH har.
Mvh Emma
Okej, ska göra det:)