Hjälp med hoppningen
Nu har jag funderat länge på att börja hoppa med någon av mina kaniner, men det har aldrig blivit av. Idag tog jag ut Molle och skulle se hur högt han kunde hoppa - 40 cm. Det var första gången och jag blev riktigt förvånad! Och han lyssnade väldigt bra :) Därför skulle jag vilja ta hoppningen med honom lite seriösare och börja träna ofta.
Finns det någon erfaren person som kan hjälpa mig lite, ge tips och goda råd? :) Skulle verkligen behövas!
//Mvh Emma.
Vad duktigt av honom! :)
#1 Håller med :)
Vart bor du? (:
Mvh Linnea Matros
#3 I Vallåkra, nära Helsingborg :)
jag skulle råda dig att bara hoppa hinder på max 30cm även om han kan högre….jag har haft en del kaniner som jag har börjat hoppa högt med från början just för att det är så kul att se och testa gränser lite, men problemet har sedan kommit att de struntar i alla lätta och låga hinder för de är inte lika "löna" och roliga att hoppa utan de kan man putta ner med nosen eller slarva på…vilket ju självklart är riktigt störigt när man vet att kaninen egentligen kan =P Så börja lågt och håll det på samma maxhöjd tills han har klassat upp sig på tävling, det är mitt råd =) Och om du inte redan är medlem i skånes kh så tycker jag att du borde bli det =)

Som #5 säger är det bäst att du hoppar en höjd på max 30 cm.
Sen är det också viktigt att tänka på att inte hoppa allt för ofta, dvs. flera gånger i veckan, anledningen till det är att det sliter på kaninen och att den kan tröttna.
Skånes kaninhoppare anordnar träningar, samt Lunds kaninhoppare som har det lite oftare.
Vad är det för sorts råd du är ute efter?
Finns även artiklar som heter " Lär din kanin hoppa - steg 1"
(finns t.o.m steg 3) här på sajten.
Bra att läsa dem också även fast han redan kan hoppa, det står bra grejor där!
:)
MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.
" Everybody needs inspiration "
Skynda långsamt är nog ett rätt bra råd :)
//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner
Okej tack så mycket! (: